ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
  • Új Művészet folyóirat – 2025. március-április

    2500 Ft

    Friss lapszámunkban többek között szubverzív testábrázolási vállalkozások kerülnek bemutatásra, melyek korszakokat összekuszáló sűrűségben helyezkednek el egymás mellett. Jankó Judit Francis Bacon arcképeit egy különösen izgalmas Adrian Ghenie–Egon Schiele-eleggyel kombinálta, melynek szomszédságában a fiatal Bálint Norbert-László tenebrista ópuszai fénylenek. Szó esik a festészet és a képzőművészet kríziseiről és kattanásairól: Fülöp Tímea metsző, lakberendezési ízlésficamokat is érintő kritikájában antikvitásból előásott fogalmi tereket vázol, Gerber Pál pedig a tükröződő techno zen jósgömbjébe tekint. Tanulmányán kívül közöljük a szerző által lebonyolított körkérdés néhány válaszát is, nem a teljesség igényével, hanem a párbeszéd dinamizálása érdekében. Bordács Andrea AI által inspirált Refik Anadol-művekről tájékoztat minket, Sipos László pedig egy Duchamp-tárlatban kalauzol el. Pataki Gábor és Tayler Patrick műfajteremtő kettős olvasatukban bontják elemeire a londoni Tate Modernben nemrégiben megrendezett Mike Kelley-kiállítás eklektikus alteritását. A lapban ezúttal is belefókuszálhatunk néhány gyűjteménybe, összetett kiállítási koncepciókba és pazar életművekbe egy sor nézőponttal gazdagítva a kurrens művészeti pozíciók pluralitását, ráadásképpen pedig Bizzer I. Mátyás az utóbbi hetekben a MOME-n kibontakozó történésekről fest részletgazdag képet. Jó olvasást kívánunk a sziporkázó tavaszba előkecmergő könyvmolyoknak, és azoknak is, akik a Szerkesztőség Keleti Károly utcai főhadiszállásán ásnák bele magukat a cikkekbe!    

    Részletek
  • Új Művészet folyóirat – 2025. január–február

    2500 Ft

    A felgyorsult tempót diktáló, már-már hektikus évkezdés ellenszérumaként ajánljuk az alábbi lapszámot, melyben a lelassulás különféle módozatait vonultatjuk fel. Elidőzhetünk például a 19. századi festőiség legszebb rezzenésein, de az analóg felvételek misztikus tónustartományába is belemárthatjuk a jeltobzódástól tikkelő, képernyők által irritált tekintetünket. Egy bécsi kávé mellett elmerenghetünk a Jugendstil hipnotikus indázásán, de be is ugorhatunk a Szerkesztőségbe, ha ennek egy igazi, 21. századi felvonására volnánk kíváncsiak. Mindeközben megalapozhatjuk a prefreudiánus otthonosságérzetünket a biedermeier puttójelöltjeinek bájos ténfergésén somolyogva. Vagy kiskanalunkat és kávéházi jó modorunkat hátrahagyva becsatlakozhatunk Fülöp Tímea florális filippikájába, melyben ezúttal szerzőnk a dizájn és a bokréta különös hibridjeivel konfrontálódik. Nem messze innen, számítógépes játékok kulisszái mögött játszhatjuk újra a diplomablokkos traumáinkat, azonban még a pörgős akciók is „lebegőssé" válhatnak, amikor nyakon öntjük őket a visszaemlékezés édes nektárjával. Éppen ezért a Szerkesztőség folyamatosan keresi a jelenkor koordinátáit megvilágító, a túlzott kényelmet elűző kritikai észrevételeket. Emlékművek, fényszivárgások, banalitásformulák és időkapszulák: a műfaji sokszínűségtől majd kicsattanó blokkok között bandukolva a kortárs művészeti szféra szélesebb, több generációját megszólító perspektíváival nézhetünk bele a képzőművészeti átlényegülés különös szelencéjébe.    

    Részletek
  • Új Művészet folyóirat – 2024. november-december

    1840 Ft

    Különös útvesztővé vált a befogadó számára a kortárs képzőművészeti szcéna, amely egyszerre követeli meg az „immerzív” attitűdöt, az önfeladással biztosított jelenlétet és várja el a különféle elidegenítő effektusok, valamint eltérítési stratégiák ismeretét. Az egymással organikus rendszert alkotni képtelen képzőművészeti pozíciók és kiállításrendezési gyakorlatok ráadásul a beszédmódok széttartását és a kritikai apparátus bábeli zűrzavarát is okozhatják. Mindez egy generációk közötti jelenséggel is rétegződik, amely révén az izolált képzőművészeti felvetések és az azokat övező – punkosan szubverzívtől egészen a váteszi magaslatokig terjedő – diskurzusok már pusztán a nyelvhasználat szintjén is átjárhatatlanná válnak. Egyes szövegtestek vagy műegyüttesek befogadása során az idegenség, az irritáció érzése foghat el minket, míg más esetekben éppen azt érezzük, hogy az adott problémát már talán túlságosan is behatóan ismerjük. Lapunk szerzői e dilemmák tudatában gyűjtik össze az aktuális – ám a képzőművészeti szféra mindennapi gondjain és pletykahálózatain jócskán túlmutató – történések értelmezéseit, és olykor akár saját ellenérzéseiket is háttérbe szorítva vizsgálják felül az adott terület régóta hangoztatott mantráit és közhelyeit. Csak a kritikus gondolkodás tiszta vize tudja lemosni a PR zavaros mázát és a marketing cirkalmas körmondatait. Az Új Művészet mindezek alapján egyfajta – talán a szezonális érzékeknek is szimpatikus – kollektív lassulást is kínál, amelyben távlatos fogalmakra támaszkodva vizsgálhatjuk meg például egy humoros és bizarr poszthorror-kiállítás eklektikus anyagát. De számos más témával is találkozhatunk ezeken az oldalpárokon. Felvillan a fényművészet lélektani-pszichológiai vetülete, a fonott képeken megformált nosztalgia érzése, és még sok más felfedeznivaló várja az olvasót a nőművészet aktuális – vagy mások szerint már megunt – kérdéseitől kezdve a kortárs bacchanáliák értelmezésén és dekonstrukcióján keresztül az archaikus fotográfia és a baracklekvár kapcsolatának kibogozásáig.  

    Részletek
  • Új Művészet folyóirat – 2024. szeptember-október

    1840 Ft

    Bár a személyes időérzékelésünk és a kiakadó hőmérő a nyárhoz köt minket, jó pár hónap eltelt a legutóbbi összevont lapszámunk óta. Lezártuk a Szerkesztőség első – kiállításokban és kalandokban gazdag – évadját, és egy újat indítottunk, melyben ugyancsak főszerepet szánunk előfizetőinknek és a művészet iránt érdeklődő közönségnek. Elkényelmesedésre tehát semmi ok! Az önfenntartás továbbra is extrémsport, s éppen ezért egyre fontosabb a lapot éltető közeg megfelelő hatásfoka, a „pörgés” következtében keletkező centripetális erőhatás, mely mintegy a lényeghez tapaszt minket a felgyorsuló történések közepette. Noha a rossz nyelvek szerint az „optimista művészeti termelés” problémamentes hírnökeivé avanzsáltunk, a figyelmes olvasó ezúttal sem csalódik a tartalomjegyzékben sorakozó (sőt tülekedő) írások sokféleségében. A mélyinterjút a glossza és tárca között „oszcilláló” napló váltja, a mélyenszántó tanulmány magaslatait pedig a szerzők között kialakult csörte rántja vissza a földre. Mindeközben egyaránt beszélünk zsenialitástól sistergő (vagy éppen sunyiban epigonizáló) diplomázókról és veretes világsztárokról. Szemléletmódunk a metsző kritikától az emelkedett laudációig ível, hiszen tudjuk, hogy csupán a viszonyulások teljes skálája képes biztosítani a reális optikát.

    Részletek
  • Új Művészet 2024. nyár

    Új Művészet folyóirat – 2024. nyár

    1840 Ft

    Idén rendes, hosszú nyári szünetet tartunk. Éppen ezért próbáltunk is minél több izgalmas tartalmat szuszakolni a rendelkezésre álló, a szokásosnál is számosabb oldalpárra, hogy a stégen is legyen mit böngészni. Becsekkoltunk vaporettóval a biennálé fő helyszíneire, nyomoztunk egyet alternatív valóságsíkokat átjárva, rápörögtünk a pop régi és új manifesztációinak kínálatára, és átböngésztünk több jelentős hazai műgyűjteményt is. A toxikus „beach body” diskurzusát elhessegetve szembenézhetünk a testünkkel és az önsorsrontó prüdéria sötét fellegével, vagy meztelenre vetkőzhetünk a monokróm festészettel, belevetve magunkat a puszta nézés spártai gyakorlatába. A nyaralás tanulságainak feldolgozásához pedig megtudhatjuk Fülöp Tímea gondolatösvényein barangolva, hogy optimisták vagy pesszimisták vagyunk-e. Az opciók száma végtelen, mi mégis a lassú és megfontolt feltérképezést javasoljuk, hiszen kár lenne nem elcsípni a pszichedelikusan suhanó UFO-t, a színjátszós ecsetvonások posztdigitális délibábját vagy Maurizio Catellan homlokzatot beborító szurtos talpait.

    Részletek
  • Új Művészet folyóirat – 2024. március – április

    1840 Ft

    A lapszámot forgatva most megtudhatjuk, hogy milyen kovász kell ahhoz, hogy a folklór „folkhorrorrá” lényegüljön, hogy mitől billen át önmagán az „inorganikus vitalizmus”, milyen ehhez képest az Európai Iskola bioromantikája, valamint azt is megvizsgáljuk, hogy pontosan mi történik, amikor a mélyfekete és a papírfehér egymásnak feszülnek a képtéren belül. A fogalomkészletünk bővítése mellett így a mű érzéki tartományának feltérkepézéséhez is új stratégiákra bukkanhatunk a tanulmányok érvrendszerében böngészve. Az oldalpárokon többek között geometrikus gyűjtemények, individuális határsértők, a figuralitás és absztrakció bináris ellentétpárján jócskán túlmutató felvetések és a „hanyatló” barokk mixtúrájából (is) merítkező, posztmodern festészeti kísérletek sorakoznak olyan ösvényeket tárva elénk, melyek a tudattalan különböző rétegeibe vezetnek.

    Részletek
  • Akció!

    Új Művészet folyóirat – 2024. január-február

    1290 Ft

    Kortárs képzőművészet, művészettörténet-oktatás, kritikatörténeti retrospekció. Filozofikus és történelmi szálak összefonódását konstellációba dermesztő vakuvillanások és komótosabbra hangszerelt alkímiai folyamatok. Éteri megragadhatatlansággá oldódó esztétikai doktrínák és kacagtatóan guruló, álabsztrakt elemekből púpozott festői fel(ne)vetések. Gyertek beljebb, és merüljetek el ebben a heterogén és enigmatikus mixtúrában, amelyre csupán egy fixen megjelenő periodika képes! A rendezőelv nem egy kipolírozott koncepció transzparens vonalzója mentén jött létre, hanem a képzőművészeti szcéna izgő-mozgó, velős irracionalitását tükrözi. Éppen ezért érdemes úgy végigböngésznetek a tartalomjegyzéket, mintha ismerős és távoli kiállítótereket fűznétek tér- és időugrások nélkül megvalósíthatatlan galériatúrátok útvonalára! A feltartóztathatatlanul érkező tavasz jegyében a folyóirat legújabb, kétgombócos – januári-februári ízektől sistergő – lapszámával mi csupán inspiráló elmélkedést, konstruktív bosszankodást és üdítő beszélgetéseket kívánunk.

    Részletek
  • Támogatói előfizetés

    25000 Ft

    Legyen kiemelt olvasónk, vásároljon támogatói előfizetést 2025-re! VIP-olvasóink elsőként értesülnek a Szerkesztőség eseményeiről, az év során vendégül látjuk exkluzív programjainkon és ajándékokkal kedveskedünk. A beérkezett összegeket Szerkesztőségünk fejlesztésére fordítjuk.

    Részletek
  • Előfizetés egy évre

    11000 Ft

    Részletek
  • Merhán Orsolya: A mű súlya – Elekes Károly

    3200 Ft

    Elekes Károly mind személyében, mind alkotásaiban emblematikus figura. Az akár megdöbbentő huszárvágással meg-megújuló, ugyanakkor minőségében, szakmai színvonalában egyértelműen elsőrangú, különös életműve dokumentálása, összefoglalása szinte szakmai kötelessége a művészettörténészeknek, kritikusoknak, esztétáknak, elemzőknek. Elekes Károly igazi polihisztor-egyéniség, műfaji és szemléletbeli ezerarcúsága kimeríthetetlen, ennek ellenére koherens és pragmatikus munkásságot takar. Egyszerre racionális és misztikus, intellektuális és érzéki, szinte előrejelző műszerként reflektál a művészeti trendekre, de sosem válik rabszolgájává, kiszolgáltatott iparosává azoknak.

    Részletek