ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator

Kék tűzben égni
Tillmann Hanna kiállítása

Fenyvesi Orsolya

Mélyen andalító, izzó nyugalomban. Ebben kap lángra Tillmann Hanna. Már gyerekkorában megtapasztalhatta, hogy a tárgyak átveszik az érzéseit, kiterjed rájuk, de már nem bánja: ha kék izzásába vonja maga körül a dolgokat, bízhat az együttérzésükben. Én nem láttam még ilyen kéket, ami pirosabb lett volna a pirosnál, az akarat, a hús-vér szilárdság pirosánál, de kékségéből fakadóan szabadabb, befogadó. Egyszerű, játékos, minthogy örökkévaló. Ez a kék egy feltétlen odaadás, egy semmiképpen sem énveszejtő, de tudatos, világot átfogó lelkesültség: ujjongó, de hangtalan.

Borítókép
Tillmann Hanna: Kerettörténet ╱ 2024 ╱ Living Gallery Budapest

Sosem gondoltam, hogy a kék ilyen hatalmas erő, mint ahogyan Hanna alkotásain megmutatkozik, számomra a kék mindig könnyű volt: felszínes alvás, égszínkék nyugalom, valahogy a teremtés ellentéte. Engem mélységesen megrázott, amikor itt szembesültem Hanna kékjével, ezzel a gyümölcsérlelő, kitartó bizalommal, ami talán az egyetlen pozitív indulat. Hagyományosan a tűz tápláló is, meleget ad, de mindig az égést, a pusztulás lehetőségét is jelenti. Azt a fajta megújulást, ami feltételezi, hogy a megújuláshoz először mindent fel kell égetni. Ehhez képest ez a kék tűz, akár egy kitartott hang, áthatol a testeken és tárgyakon anélkül, hogy változtatna rajtuk. Egy ősi frissesség táplálja. Hanna pincéjéből nem sötét és szégyen árad, hanem, akármi is legyen ott elrejtve, fény!
2024. április 18-án nyílt meg Tillmann Hanna képzőművész és grafikus önálló kiállítása a Living Gallery Budapest kiállítóterében. A tárlaton új művek és újragondolt alkotások egyaránt szerepelnek – a művész bevett gyakorlata időről időre újra elővenni a befejezetlennek vagy elrontottnak titulált képeit, és azokat továbbgondolni. Alapkoncepció az eredettörténet átírása, a narratívák átkeretezése, a játék a kerettel mint vizuális szervezőelemmel, a figyelem kijelölőjével. A kollázstechnikával, frottázzsal, olajpasztellel alkotott képeken archaikus mintázatok és a magánmitológia szimbólumai jelennek meg a kék és a narancs kontrasztjába vagy épp összefonódásába szervezetten. A csak titokban gyümölcsöket érlelő fa alkotója és nézője a kiállítótér galériájára felemelkedve dicsőül meg a biztonság, az önazonosság adta szabadságban: a védett, kuckószerű térben nyílnak ki a fényvirágok, ragyognak a mobilrajzok lightboxokba foglalva. Tillmann Hanna újra és újra megteremti a gyerek- és felnőttvilág metszeteinek, találkozásainak helyét, és egyéni és művészi tapasztalata is arra mutat rá, hogy – és ezzel valószínűleg mind hasonlóan vagyunk – akárcsak a gyerekek, a felnőttek is kereteken belül mozognak legszabadabban, és soha nem késő megtanulniuk meghúzni saját határaikat.
Tillmann Hanna: Kerettörténet ╱ Living Gallery Budapest ╱ 2024 ╱ Kitakart gyümölcsök
Tillmann Hanna: Kerettörténet ╱ Living Gallery Budapest ╱ 2024 ╱ Korall
Tillmann Hanna: Kerettörténet ╱ Living Gallery Budapest ╱ 2024 ╱ Kitakart gyümölcsök
Tillmann Hanna: Kerettörténet ╱ Living Gallery Budapest ╱ 2024 ╱ Korall
Egy olyan alkotói energia ez a kék tűz, ami a nyugalomból ered, és keretbe fogja az egyébként vagy máshol veszélyesnek nyilvánított sokszorozódásokat. A sikoltásokat elmélyültséggé nyújtja. Biztos vagyok benne, hogy iszonyatosan nehéz megtartani ezt a kéket, vagy feloldódni benne. De sejtem azt is, hogy ahogyan Hanna mostanában használja, az uralkodás, az királynői kék, az felszabadulás. Az itt kiállított képek arról is mesélnek, hogyan jutott el ide.

Tillmann Hanna: Kerettörténet ╱ Living Gallery Budapest ╱ 2024 ╱ Virágzó levél

Tillmann Hanna: Kerettörténet ╱ 2024 ╱ Living Gallery Budapest

Tillmann Hanna: Kerettörténet ╱ Living Gallery Budapest ╱ 2024 ╱ Tüskés virág

Tillmann Hanna: Kerettörténet ╱ 2024 ╱ Living Gallery Budapest

Tillmann Hanna: Kerettörténet ╱ Living Gallery Budapest ╱ 2024 ╱ Tüskés virág

Hanna képeiben számomra az a legnagyszerűbb, hogy azonnal érthetőek – nem verbális szinten –, a jelentésük minden magyarázat nélkül átérezhető. Nem a felfogás, hanem a formák és színek, anyagszerű benyomások révén ösztönösen felismerhető, amiről szólnak, mert hozzánk szólnak. Az oda-vissza középpontjában áll Hanna, aki már pontosan tudja, mit jelent kék tűzben égni. Kék tűzben nem lehet elégni.

Elhangzott a megnyitón, 2024. április 18-án.

Tillmann Hanna Kerettörténet című kiállítása a Living Gallery Budapest terében megtekinthető május 18-ig, pénteken és szombaton 16.00–18.00-ig. (1072 Budapest, Klauzál tér 5.)

A kiállításhoz kapcsolódó események:
Alkotó workshop Tillmann Hannával gyerekeknek: 2024. május 11. szombat 10.00–11.30
Regisztráció: hanna.tillmann@gmail.com
Alkotó workshop Tillmann Hannával felnőtteknek: 2024. május 15. szerda 17.30–19.00
Finisszázs: május 18. szombat 18.00