ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Kortárs képzőművészet, művészettörténet-oktatás, kritikatörténeti retrospekció. Filozofikus és történelmi szálak összefonódását konstellációba dermesztő vakuvillanások és komótosabbra hangszerelt alkímiai folyamatok. Éteri megragadhatatlansággá oldódó esztétikai doktrínák és kacagtatóan guruló, álabsztrakt elemekből púpozott festői fel(ne)vetések. Gyertek beljebb, és merüljetek el ebben a heterogén és enigmatikus mixtúrában, amelyre csupán egy fixen megjelenő periodika képes! A rendezőelv nem egy kipolírozott koncepció transzparens vonalzója mentén jött létre, hanem a képzőművészeti szcéna izgő-mozgó, velős irracionalitását tükrözi. Éppen ezért érdemes úgy végigböngésznetek a tartalomjegyzéket, mintha ismerős és távoli kiállítótereket fűznétek tér- és időugrások nélkül megvalósíthatatlan galériatúrátok útvonalára! A feltartóztathatatlanul érkező tavasz jegyében a folyóirat legújabb, kétgombócos – januári-februári ízektől sistergő – lapszámával mi csupán inspiráló elmélkedést, konstruktív bosszankodást és üdítő beszélgetéseket kívánunk.

Az Új Művészet január-februári lapszámának borítója Cedric af GEIJERSSTAM: Geometrikus absztrakció I. (2021, giclée-fotó, mixed media, 70×50 cm) című művének felhasználásával készült

Az Új Művészet január-februári lapszámának borítója Cedric af GEIJERSSTAM: Geometrikus absztrakció I. (2021, giclée-fotó, mixed media, 70×50 cm) című művének felhasználásával készült

TARTALOM

TÚLVILÁGI TEREK
4╱Tayler Patrick: Égre vetített képhibák. Interjú Robert Roesttel
8╱ Sirbik Attila: Neonplexik vegyülnek csontokkal. Beszélgetés Borsos Lőrinccel
12╱ Lóska Lajos: Árnyképek. Gémes Péter fotófestészete
15╱ Szilák Andrea Lilla: A tűzzel nem szabad játszani – vagy mégis? Gondolatok a Sanga ni wati című kiállításról
18╱ Kányádi Iréne: Meditációs objektumok. Kortárs művészeti kiállítás Hamvas Béla tiszteletére

ELŐHÍVÁS
20╱ Sirbik Attila: Algoritmusok használnak minket. Beszélgetés Cséka Györggyel, az Újratervezés című kiállítás kurátorával
24╱ Jankó Judit: Megáll az idő az amerikai prérin. Joel Sternfeld kiállítása
28╱ Ébli Gábor: Privátfotó és kortárs művészet. Kiállítás Simó György gyűjteményéből
32╱ Fazakas Réka: Képbe zárt pillanatok. Cedric af Geijersstam fotóiról

TÚLSÁGOSAN ZAJOS MAGÁNY
35╱ Rényi András: Az emlékezés kín-tornája. Hordozható holokauszt

START
38╱ Schneller János: Nem ér a nevem – avagy semmi sem igaz. Jánosi Anna kiállítása
40╱ Mészáros Mónika: Headless. Dér Adrienn kiállítása
42╱ Kovács László: Gesztus és felelősség. Fekete Boglárka művészete

KIÁLLÍTÁSOK
44╱ Fülöp Tímea: Lókupeceknek és szerencsejátékosoknak. Esterházy Art Award 2023
47╱ Tatai Erzsébet: A feminizmus befejezhetetlen projekt. Szabó Eszter Ágnes kiállítása
50╱ Kozák Csaba: Geometria és gesztus. Fábián Zoltán, Jancsik Károly, Kiss Zoltán és Szlabey Zoltán kiállítása
52╱ D. Udvary Ildikó: Túl a metafizikán. A MAOE Képzőművészeti Tagozatának kiállítása

ÉLET-MŰVEK
54╱ Domonkos Ferenc: Körkérdések. Gábor Áron kiállítása
57╱ Wehner Tibor: Szerelem, élet, halál (munka-, ill. művészetterápia). ef Zámbó István kis életmű-kiállítása

FEKETÉN-FEHÉREN
60╱ Tayler Patrick: Merre görgessünk? Retrospekciók és víziók
61╱ Pataki Gábor: Így jöttünk… Az Új Művészet indulása
62╱ Révész Emese: Képtelen művészettörténet. A középfokú művészettörténet-oktatás aktuális helyzete
64╱ Nagy Barbara: Művészettörténet-oktatás középfokon. A tantárgy középfokú tanításának strukturális jellemzői és sajátosságai a közelmúltban

OLVASÓ
66╱ Cs. Tóth János: Képek és képzetek amplitúdója. Lóska Lajos: Képek és képzetek

KÜLFÖLDI IZGALMAK
68╱ Kovács Ágnes: A Nagy vörös gömb. Walter de Maria és a land art
70╱ Boros Lili: A kiállítási installáció mint múzeumi program. A Picture Gallery in Transformation című gyűjteményi kiállítás

4╱

„Nem lehet, hogy csupán jó viszonyt ápolok a kísértetek birodalmával, a szellemekkel? Inkább azt érzem, hogy segítenek nekem, és én is közreműködöm. A kísérteteket és a szellemeket gyakran fantomként, érzéki csalódásként vagy pusztán a képzelet szüleményeként értelmezzük. Magamat azonban schopenhaueriánus-jungi idealistának mondanám, aki üdvözli azt a felfogást, hogy a valóság alapvetően mentális képzetek összesége. Éppen ezért szerintem ezek a szellemek valóban léteznek. Mindig is úgy éreztem, hogy gondolatcsere történik az alkotás során: egy olyan kollektív munka, ami a spektrális tartományokkal folytatott párbeszédben bontakozik ki. Kapunk valamit, fizikai formát adunk neki, és továbbadjuk. Ki – vagy mi – az, aki összekapcsolja a gondolatok elszórt, távoli pontjait az elmédben, és elülteti benned az ötletet vagy vágyat, hogy megfess egy bizonyos művet?” (Tayler Patrick: Égre vetített képhibák. Interjú Robert Roesttel)

Robert Roest: Barael ╱ 2023 ╱ olaj, vászon ╱ 198×140 cm ╱ Fotó: Alex Yudzon ╱ A művész jóvoltából

Robert Roest: Barael ╱ 2023 ╱ olaj, vászon ╱ 198×140 cm ╱ Fotó: Alex Yudzon ╱ A művész jóvoltából

8╱

„Egy évvel ezelőtt egy nap alatt állítottuk össze a koncepciót arról, hogy mit fogunk csinálni egy év múlva. Húzós, de remek, egészestés program volt. Kezünkbe vettünk egy Bataille-ról szóló könyvet, Horváth Márk és Lovász Ádám Látomások a lefejezésről című kötetét, aminek a borítóján egy 2016-os alkotásunk, A felvilágosodás igazi arca reprója látható. Tiszteletpéldányként került hozzánk, de sose nyitottuk ki. Akkor viszont Lilla pont ott csapta fel, ahol ennek a kiállításnak a címe szerepelt, azon az estén pedig szépen sorban kibomlott minden, egyik dolog hozta a másikat. Nagyon jó flow volt, egyben visszaigazolás is számunkra, hogy igenis működik köztünk termékeny párbeszéd.” (Sirbik Attila: Neonplexik vegyülnek csontokkal. Beszélgetés Borsos Lőrinccel)

Kiállítási enteriőr ╱ MűvészetMalom ╱ 2024 ╱ Fotó: Biró Dávid ╱ A művészek jóvoltából

Kiállítási enteriőr ╱ MűvészetMalom ╱ 2024 ╱ Fotó: Biró Dávid ╱ A művészek jóvoltából

24╱

„Joel Sternfeld fotográfus a 70-es években indult New Color fotós mozgalom – ők fedezték fel a színt a művészi fotózásban – egyik vezető alakja. Leghíresebb sorozatából, az amerikai életet és identitást körbejáró American Prospectsből látható izgalmas válogatás az Albertinában. A művész az Albertina Múzeumnak adományozott egy jelentős anyagot, a mostani kiállítás ezekből válogat. Nem véletlenül ezzel, a művész leghíresebb, legtöbbet idézett sorozatával kezdenek: ez az, amivel az 1944-ben New Yorkban született Sternfeld feltette magát és a New Color Photography mozgalmat a térképre. Az Albertina Múzeum három fotósorozatból összesen 349 alkotást kapott, ezek az Első képek (1971–1980), az American Prospects (1978–1986) és a Stranger Passing (1986–2001). A gyűjteménybe került fényképek archív pigmentnyomatok.” (Jankó Judit: Megáll az idő az amerikai prérin. Joel Sternfeld kiállítása)

Joel Sternfeld: A Columbia űrrepülőgép leszáll a Kelly Lackland légibázison, San Antonio, Texas ╱ az American Prospects-sorozatból ╱ 1979. március ╱ színes print ╱ Albertina, Wien © Joel Sternfeld ╱ HUNGART © 2024

44╱

„Kellő ügyességgel persze bele lehet csomagolni a frissen támadt elvárásokat az örömünnepbe, így tesz például a hivatalos közlemény, mikor azt hangsúlyozza, hogy az Esterházy-díj számos művész számára a nemzetközi áttörés előszobája volt (merthogy akkor kezd megtérülni a művészet, mikor nyugat-európai pénztárcák finanszírozzák a kelet-európai költségeket, a magyar piac ugyanis nem tudja önmagában eltartani saját művészeit). Az oklevél megszerzése egyre inkább a siker előfeltételének tűnik, sem mint puszta indikátornak – a Velencei Biennáléra már nem is érdemes pályázni enélkül.” ( Fülöp Tímea: Lókupeceknek és szerencsejátékosoknak. Esterházy Art Award 2023)

Kiállítási enteriőr Bernáth Dániel Dalok a földből című művével ╱ Ludwig Múzeum ╱ 2024 ╱ Fotó: Szabó Zsófia ╱ HUNGART © 2024