Megjelent a november-decemberi lapszámunk
Bár a 2023-as évfolyam utolsó lapszámát tartja kezében az Olvasó, mi már érezzük az újévi lendületet. „Begépeltük” Buda szívébe a nyitott szerkesztőségünket, megtanultuk az öntörvényű tejhabot elegáns ívekké formázni, és egy kiállítást is megnyitottunk villanyfényt, vájbokat és visszautasíthatatlanul otthonos találkahelyet biztosítva olvasóinknak, szerzőinknek, művészeknek, dizájnereknek és mindenféle izgalmas alaknak.
Míg tagadhatatlan, hogy ízléstelenül sok a kihívás, és van némi aggodalom bennünk, amikor a lehetséges forgatókönyveket latolgatjuk, de talán már senkit sem üdítenek a fáradt és csüggedt mantrák. Mi sem panaszkodunk! Köszönjük az év során nyújtott támogatásotokat, a vásárlásokat, a klikkeket, a kommenteket, a vitakedvet! 2024-ben is tartsátok meg azt a jó szokást, hogy nyomtatott sajtóval színesítitek mindennapjaitokat, és addig is várunk titeket a II. kerületi, Keleti Károly utcai Szerkesztőségben, ahol hiperszuper kiadványokkal, dizájncsodákkal és akár előfizetésekkel spékelhetitek meg karácsonyi ajándékarzenálotokat!
Az Új Művészet november-decemberi lapszámának borítója
Az Új Művészet szeptember-októberi lapszámának borítója
TARTALOM
SZERKESZTŐSÉG
4╱ Tayler Patrick: Rakamakafon! Májkül Nájt (Dóczi Attila) kiállítása
FÉNYTÖRÉS
8╱ Fülöp Tímea: A 90-es években mindenki táncolt. Technocool
11╱ Zuh Deodáth: Felöltöztetett fény. Superluminal
CSILLAGSZÓRÓ
16╱ Tatai Erzsébet: Mária a gyermek Jézussal. Czene Márta festményéről
22╱ Ébli Gábor: Lenint Karácsonyra. Deim Pál képeslapkollázsai egy műgyűjtő-barátnak
AULA
24╱ Tayler Patrick: Cseppek, világok, állábak. Brunner Olívia, Csapó Dóra Gabriella, Dékán-Deák Csenge, Kiss Kincső, Márton Dominika és Szalontai Csenge kiállítása
27╱ Bojtos Anikó: Vallomások helyett emlékezések? Reining Vivien, Schell Réka, Dobó Bianka és Szilák Andrea Lilla kiállítása
SUMMA SUMMARUM
30╱ Makláry Kálmán: Reigl Judit 100… és a Második Párizsi Iskola 1945–1965
34╱ Takáts Fábián: Maurertől majdnem minden. A struktúra tematizálása
37╱ P. Szabó Dénes: Túlmutat a láthatón. Fehér László: Megragadott emlékezet
40╱ Nagy T. Katalin: Ezen a festményen 18189 pötty és 174 méter cérna látható. Keserü Károly művei
44╱ Kovács Alex: A bűvös kígyóbőr. Sigmar Polke kiállítása
NŐI TEKINTET
47╱ Cserhalmi Luca: Nevetünk-e még a férfi tekintetén? Nőábrázolások és ábrázoló nők
50╱ Jankó Judit: A gondoskodás művészete. Vigyázat, törékeny!
54╱ Boros Lili: Az anatómiai színházba tévedt nő és a performatív tudomány. Kerekasztal-beszélgetés Drozdik Orshi kiállításához kapcsolódóan
59╱ Cserhalmi Luca: Naturalizmus és megdicsőülés. Richter Sára: Ébredj
KÖZÖS TÖBBSZÖRÖS
62╱ Lóska Lajos: A kozmosztól a hiábavaló háztartási munkákig. Miskolci Grafikai Triennálé 2023
65╱ D. Udvary Ildikó: Korszerűség és tradíció 69. Őszi Tárlat
OLVASÓ
68╱ Schneller János: Egy elszigetelt pionír. Mészáros Flóra: Lantos
70╱ Láng Eszter: Szobrokba zárt sorsok. Boros Mihály (szerk.): Szabó György, 2012–2022
71╱ Sinkó István: A transzcendens létezéstudat mestere. Wehner Tibor: Pet’r Kovács Péter
LAST MINUTE
73╱ Ruzsa Dénes: Tájak és drónok. Garamvölgyi Béla tájképei
KÜLFÖLDI IZGALMAK
74╱ Egri Petra: A lehetetlen koreográfiái. Traumanarratívák a São Pauló-i Art Biennálén
8╱
„A 2023-as év bővelkedett a képzőművészeti anomáliákban itthon: míg a mindig egymással versengő kereskedelmi galériák meglepő fantáziátlansággal fedezték fel és adták el a legifjabb epigonokat (a járvány okozta válság után változatlanul óvatos a piac), addig a nagyobb múzeumok szinte kivétel nélkül összehoztak egy (ha nem is feltétlenül jó, de legalább valamilyen szempontból) releváns kiállítást, amire rég volt példa az üres szépelgésre épített kultúrpolitikában. Különös egybeesés, hogy ezt éppen akkor sikerült megugraniuk az intézményeknek, amikor az NKA szakmai csődöt mondott, a Derkovits-ösztöndíj pedig állami érdeklődés hiányában elmaradt” (Fülöp Tímea: A 90-es években mindenki táncolt. Technocool )
Németh Hajnal: Házilag őrzött révület I. ╱ 1997 ╱ színes fotó, alumíniumlemez ╱ 60 × 60 cm
Németh Hajnal: Házilag őrzött révület I. ╱ 1997 ╱ színes fotó, alumíniumlemez ╱ 60 × 60 cm
30╱
„Két dolog miatt fontos megtekinteni ezt a mostani kiállítást. Egyrészt, mert nem biztos, hogy Budapest a következő évtizedben képes lesz újra összegyűjteni Reigl főműveinek számos darabját, másrészt a kísérő kiállítás, a Második Párizsi Iskola messze túlmutat Reigl Judit életművén, és azokkal a magyar művészekkel is foglalkozik, akiket elhallgatott és tiltott a régi rendszer kultúrpolitikája.” (Makláry Kálmán: Reigl Judit 100… és a Második Párizsi Iskola 1945–1965)
Reigl Judit: Guano ╱ 1959-63 ╱ olaj, vászon ╱ 212×270
Reigl Judit: Guano ╱ 1959-63 ╱ olaj, vászon ╱ 212×270
50╱
„Nemcsak a tárlat kérdésfeltevése különleges, hanem a megvalósulása is. Általában egy kurátori gondolat alapján válogatva áll össze egy kiállítás anyaga, amit aztán átadnak a múzeumpedagógiának, hogy találjon ki hozzá foglalkozásokat. Most viszont egy művészettörténész-kurátor, Popovics Viktória és egy múzeumpedagógus-művész, Dabi-Farkas Rita gondolkodott közösen a gondoskodásról. A kiállítás nem a megnyitó napjára készült el, hanem folyamatában alakult a kiállítás időtartama alatt. A projektet vállaltan egy hosszabb folyamat első állomásának szánják, amely során a Ludwig Múzeum megszokott látogatókörét kitágítják egy új, szélesebb befogadói csoport felé. ” (Jankó Judit: A gondoskodás művészete. Vigyázat, törékeny! )
Stephanie WINTER: Anyaméh / 2023 / Fotó: Rosta József / Ludwig Múzeum–Kortárs Művészeti Múzeum / A művész jóvoltából
74╱
„A São Pauló-i Biennálé Dél-Amerika legfontosabb művészeti fesztiválja, amelyet 1951-ben, az olasz–brazil származású iparmágnás, Ciccillo Matarazzo alapított egy olyan időszakban, amikor Brazília a gazdasági és kulturális fellendülés erőteljes szakaszát élte. Az országban mindössze három évvel korábban, 1947-ben alapították meg a Museu de Arte de São Paulo Assis Chateaubriand (MASP) intézményét, az ország első modern művészeti múzeumát. 1957 óta a São Pauló-i Biennálét az Ibirapuera Parkban található Ciccillo Matarazzo pavilonban rendezik meg. A háromszintes épületet Oscar Niemeyer és Hélio Uchôa építészek által vezetett csapat tervezte és 30 ezer négyzetméteres kiállítóteret biztosít. ” (Egri Petra: A lehetetlen koreográfiái. Traumanarratívák a São Pauló-i Art Biennálén)
Guadalupe MARAVILLA: Betegségvetők / 2019 / installáció / Fotó: Egri Petra / HUNGART © 2023