Töredékes szépség
Határ Attila // Horváth Roland // Nagy Marcell
Sebes Gellért
Ikonkép és borítókép:
Határ Attila:Van valami furcsa rajtad!╱ 2023 ╱ akril, olaj, vászon ╱ 106×74 cm
A fenti gondolatok Byung-Chul Han A szép megmentése1 című művéből származnak, és ellentétesen bár, de szorosan kapcsolódnak mindhárom kiállított művész festői intencióihoz. A kiállítók művészi megközelítésmódja tudatosan vagy ösztönösen, de mindenképpen hatásosan kérdőjelezi meg e látásmód felszínes esztétikáját. Mind festésmódjukkal, mind témáikkal szembefordulnak a problémátlan simaság szépségkultuszával. Festményeiket mindenekelőtt az anyagszerűség és a torzítás esztétikája kapcsolja össze, amely szándékosan mutatja meg az ecsetnyomokat, a színek tökéletlen keveredéséből fakadó „hibákat”, de a befejezetlenség és a töredékesség látványa is szervesen épül be a kompozíciókba.

Horváth Roland: Amon Adult (A varázsló leopárddal)╱ 2017 ╱ olaj, vászon ╱ 95×95 cm
Határ Attila:The spot of a Dirty Vacation I. ╱ 2023 ╱ akril, vászon ╱ 70×50 cm
Határ Attila: Party (részlet) ╱ 2023 ╱akril, vászon ╱140×120 cm

Határ Attila:The spot of a Dirty Vacation I. ╱ 2023 ╱ akril, vászon ╱ 70×50 cm

Határ Attila: Party (részlet) ╱ 2023 ╱akril, vászon ╱140×120 cm
Határ Attila pasztózus ecsetnyomai, ízes színkeveredései roncsolt, töredékes, torzult látványt hoznak létre, amelyben az emberi alak és a táj viszonya kiemelten fontos szerepet játszik. A kitakart, elkent, hiányos felületek, melyek a figurális befejezés helyett tarka gesztusokkal térítenek el a tárgyi világtól, gyakran kerülnek a kompozíciók középpontjába, és a vakfolt helyett nagyon is erőteljes vizuális inputot helyeznek a retinánkra. A festői gesztus nyomán születő befejezetlenség és töredékesség nagy szabadságot enged a befogadónak az értelmezésben, de együtt bizonytalanná is teszi. A táj gyakran dekoratív jellé, a növényzet színes ornamentikává vagy gesztussá alakul, az arcok dinamikus festéknyomokká változnak a vásznon. Figurativitás és absztrakció egymást kiegészítő játéka a világos, harsány színekből épülő színkompozíciókban nyeri el értelmét. Mindazonáltal Határ festészetében is megjelennek a művészettörténeti előképek, a kollektív emlékezet toposzai, melyek finom utalásrendszerekbe ágyazva anélkül teremtenek ismerős hangulatot, hogy egyértelmű utalásaikkal beazonosíthatóvá válna eredetük.

Határ Attila: Hope I.╱ 2020 ╱ akril, olaj, vászon ╱ 120×100 cm
Nagy Marcell visszatérő motívumai, az emberi arc, a szem, a levél, a láng vagy az inda, kollázsszerűen, látszólag minden kompozíciót mellőzve, szabadon kavarogva, a festmény felületén kapcsolódnak egymáshoz. Nála a legerősebb a késztetésünk, hogy jelszerű motívumait rejtett szimbolikákként azonosítsuk, hiszen motívumrendszere szános ponton kapcsolódik a hindu hitrendszer és az indiai filozófia ikonigráfiájához. Az arc fátyolszerű visszatörlése mögül minduntalan kitekintő szemek és a layerszerű komponálás az én rétegeinek képi metaforájaként is értelmezhető; azaz az egyéniség, a személyiség (átman) mögül kitekintő végső való (Brahmann) összetartozásaként. A pasztellszínek, a visszatörlések, a festékcuppantások nyomai mind a látomás, az álom és a vízió, tehát a tudatos és tudattalan tartalmak keveredését és festészeti megjelenítésének lehetőségeit vizsgálják. A kitakarás, a kitörlés, az elrejtés – Határ képeihez hasonlóan – Nagy Marcellnál is fontos elemei a kompozícióknak, amely állandósítja azt az érzést, hogy az anyagi világ (azaz a prakriti) mögött rejtőzik egy teljesen más természetű valóság (a purusa), amely azonban kevésbé hozzáférhető és megismerhető. Éppen ezért Nagy festményei a leginkább titokzatosak, és talán nála oldódik fel leginkább a figurativitás az absztrakcióban.
A Torzult pillanat koncepciója tehát éppoly tökéletlenül kapcsolja össze a három művész festményeit, amilyen töredékesen és torzultan érzékeljük a végső valóságot, avagy Pál apostol szavaival szólva (1Kor 13,12): „Most tükör által homályosan látunk, akkor pedig színről színre; most töredékes az ismeretem, akkor pedig úgy fogok ismerni, ahogyan engem is megismert Isten.”
▬▬▬▬
Torzult pillanat
Resident Art Galéria
2024. február 22. – március 30.