A Kisterem nagyobb terekbe vágyik
Keserü Ilona és Kristóf Gábor budapesti tárlata után bécsi vendégjáték Anna Markkal
Jankó Judit
Az év eleji lelassulás után lassan visszatér az élet a kortárs színtérre is. Bár a Spark bécsi vásár idén elmarad, a Kisterem galéria – egészen más formában – mégis jelen lesz az osztrák fővárosban. Kibéreltek ugyanis egy galériát, ahol Anna Mark reliefjeit mutatják be, ezalatt Budapesten Kristóf Gábor legújabb sorozatával várják a látogatókat, gyűjtőket.
Kristóf Gábor kiállítása ╱ 2023 ╱ Kisterem
A D.I.T. (Do It Together) egy új projectspace a Schleifmuhlgassén, abban az utcában, ahol öt vezető bécsi galéria is megtalálható. Szakmai kapcsolatépítésre a legjobb helyszín ez, tulajdonképpen az osztrák kortárs galériás közeg egyik centruma, amit jól jelez az is, hogy a Vienna Art Week egyik központi helyszíne szokott lenni.
A D.I.T. létrehozásával a tulajdonosok fő célja az volt, hogy olyan kiállításokat, galériákat fogadjanak be a nemzetközi mezőnyből és mutassanak fel az osztrák közegnek, amelyek a saját látóterükön túlmutatnak. Kizárólag meghívásos alapon és önköltséggel lehet itt kiállításokat rendezni, gondosan megválogatják, kinek adják oda a lehetőséget. Valkó Margitot és a Kisterem galériát másodszor fogadják be, 2022 nyarán, a documentával egy időben, három nagy méretű Randomroutines-kerítéselemet állítottak ki. Pozitív szakmai visszajelzéseket kaptak akkor, sokan voltak kíváncsiak a Kasselben is szereplő művészekre.
Anna Mark: R 1025 ╱ 1980 ╱gipsz, gyanta, márványpor, homok ╱ 50×74 cm ╱ D.I.T. Vienna
A Kisterem a hosszú évek óta tartó folyamatos vásári részvétellel már megalapozta a bécsi jelenlétét, kapcsolatban állnak helyi gyűjtőkkel, és most ismét három hétre övék a D.I.T projektgaléria. Úgy élvezhetnek egy kiterjesztett nemzetközi jelenlétet, hogy kompetíció helyett kooperatív viszonyban állnak egy helyi galériával, és tovább bővíthetik kapcsolatrendszerüket – szándékaik szerint a hosszútávú építkezés jegyében.
Március 1. és 18. közt válogatást mutatnak be Anna Mark 1970-es és 1990-es évek közötti periódusban készült munkáiból. Kísérletezései eredményeként Mark ebben az időszakban talált rá a reliefformára és indult el saját, ösztönös művészi útján.
Tavaly nyáron, a szentendrei Ferenczy Múzeum nagylélegzetű Anna Mark-életműkiállításával egy időben – ott is kooperációban, a múzeummal való együttműködés jegyében – a Kisterem is rendezett egy tárlatot a 94 éves, Párizsban élő művész 70-es évekbeli papíralapú munkáiból és néhány nagy méretű reliefjéből. Most Bécsben egész korai darabokat is bemutatnak, és komoly szakembereket hívtak meg, hogy részesei legyenek Anna Mark újrafelfedezésnek.
Ilona Keserü Ilona kiállítása ╱ 2023 ╱ Kisterem
A művész reliefek-et a 60-as években már Párizsban élve kezdett el készíteni, s kikísérletezett hozzájuk egy három óra alatt megkötő, különleges anyagot. Az építészet hatását is hordozó alkotásokat a földön készítette, rétegesen hordta fel rájuk az általa kitalált márványpor, homok és műgyanta elegyét. A tavaly nyári szentendrei tárlatvezetésén Anna maga mesélte, hogy ha ránéz egy reliefjére, akkor felidéződik benne, hogy milyen napszak volt amikor készítette, mert a szobába beeső fény-árnyék játékokat belekomponálta a képbe. A monokróm reliefek közül először a legkésőbbi fehéreket láttuk a Kisteremnél, most a homokszínek kerültek kiállításra. A munkákhoz számos analógiát lehetne találni, olyanokat, mint Ben Nicholson, Louise Nevelson vagy Eduardo Chillida, mert ha már a nemzetközi színtéren vagyunk és egy Párizsban alkotó művészről beszélünk, semmi nem akadályozza, hogy a legnagyobbakhoz hasonlítsuk.
Ami a Kisterem aktuális bécsi és budapesti kiállításában közös, az a kísérletező szellem. Kristóf Gábor második, Kisteremben rendezett egyéni kiállításán legújabb sorozatát mutatja be Piotr Sikora kurátor válogatásában. Az Untitleist anyaga egy évek óta tartó kísérletezés eredménye. Kristóf 2015-ben kezdett el szinterezéssel foglalkozni, a zománcfestéshez hasonló felületeket eredményező ipari technika alkalmazási módjait és ehhez kapcsolódóan a RAL-színskála bővíthetőségének lehetőségeit azóta több sorozaton keresztül dolgozta fel. Az 1927-ben Németországban elkezdett színskála jelenleg 200 színből áll, minden homogén fémfelületet a világon ennek a skálának a színeiből festettek; Kristóf szerint ezen belül is a tízféle szürke a leggyakrabban használt szín. Mindannyian ezen színek közt szocializálódunk, s ennek a keretrendszernek a tágítása Kristóf praxisának egyik törekvése, ahogy a hagyományos képzőművészet és az ipari, talált, absztrakciót hordozó tárgyak kapcsolatba hozása is.
2020-ban készültek az első, a golf exkluzív világából inspirálódó művei, melyekből Selmecbányán, a Picnic on the Driving Range című szólókiállításán mutatott be nagyobb anyagot. Ezúttal a Kisteremben a sport sajátos terminológiájából kiinduló műveket láthatunk majd, a porfestékrétegek egymásra hordásával létrehozott kompozíciók a golfjelenséget tipográfiai kísérleteken keresztül, textúrákká absztrahálva idézik meg.
Kristóf kiállítása Ilona Keserü Ilona Lény-színugrások című tárlatát követte a Kisteremben, ahol Keserü Ilona legújabb szitanyomatait mutatták be, s persze egyáltalán nem meglepetés, hogy ez a tárlat is beleillett a kísérletező s az adott médium határait feszegető művészeti gyakorlatok közé, hiszen a galéria egyik fő profilja éppen ez.
▬▬▬▬
D.I.T. Vienna
2023. március 1–18.