Ákombákom házikó kicsiknek és nagyoknak
Otthonról haza
A kérdésekre nem kapunk világos válaszokat, a koncepció lényege, hogy azokat a látogatóknak maguknak kell szolgáltatniuk – a kiállítás inkább csak a gondolatébresztés feladatát vállalja magára, változó mértékben direkten. Az Értsd a kortárst! sorozat keretei között megvalósuló tárlatvezetések teszik ezt egészen nyilvánvalóvá, mivel nem arra helyezik a hangsúlyt, hogy egy szakmabeli művészeti magyarázatokat adjon az érdeklődők számára, hanem arra, hogy az egymással megosztott személyes történetekből beszélgetés alakuljon ki. Vagyis a kurátorok (Lak Róbert és Lantos Csenge) közvetítő közegként használják a galériát néző és néző között, a művészeti anyagot egy társadalmi helyzetbe ágyazzák bele – többek között erre vezethető vissza, hogy azok a műtárgyak tudnak jól működni az együttesben, amelyek a művész tapasztalatai által minden irányból meghatározottak: specifikusak életkorra, generációra, családi és anyagi helyzetre, röviden valóságszagúak, egy problémát és az általa kiváltott érzéseket akarják megfogni.
Mindez akkor tud több lenni a kortárs népszerűsítésénél, amikor a már említett, specifikus tényezők reflektorfénybe kerülnek. Lantos Csenge Soul Garden (2021) című fali installációja a gyermekrajzok ákombákom házikóit bontja szét geometrikus lapokra (csakúgy, mint Szajkó István Vasárnapi triptichonja [2021], de Gulyás Andrea Katalin Szimulákrumok [2020] című sorozata is ezzel a formával játszik mint építőkockával), lényegében műfűvel egészítve ki jó ideje tartó festészeti sorozatát. Ezzel becsatlakozik egy százéves magyar hagyományba, de annak felfrissítésére is kísérletet tesz, amennyiben a képi absztrakciót egyszerűsítésként éli meg – egy gyermek szemén át néz a világra. Ez viszont azzal jár, hogy a fogalmi absztrakció túlnő rajta, hiszen az éppen az egyszerűsítés ellentéte – ezzel mindenki szembesült már, aki valaha megpróbált elmagyarázni egy metaforát vagy idiómát egy négyévesnek –, ez érezhető Seres Lili Hanna verséből is, melyben hiába kopognak tavaszi körtánc ütemére a tőmondatok, ha a fogalomkészlet elidegenít. Lantos munkája annak vizualizációja, hogy hogyan válik behatárolhatatlanná a témává emelt otthonfogalom, ha ugyanúgy közelítünk hozzá, ahogy először megismertük.
▬▬▬▬
Otthonról haza
Faur Zsófi Galéria
2021. október 14. – november 5.