Déjà vu
Radák Eszter: Újra itt!
Radák Eszter kiállítása a koronavírus miatt bő egy éven át a tervezés és újratervezés állapotában volt. A Virág Judit Galériában most végre megtekinthetőek legfrissebb munkái, amelyek zömében az elmúlt három év során készültek. Ha jól tudom, Radák jó ideje nem állított ki – elsősorban intézményi teendői miatt –, és ezért érlelődött bennem a kíváncsiság, hogy az oktatás mellett a rektori munka, a művészi alkotómunkától élesen különböző hivatalbeli tapasztalatok vajon változtattak-e valamit a festészeti felfogásán. A válasz a kiállítás második képének címe (talán tudatos öniróniával elhelyezve): Déjà vu. Igazolva látom tehát korábbi feltételezésemet: Radák Eszter nem változott (nem változhat) olyan sokat.
Az iménti kép címe aztán kérdésfeltevéssé válik: „minden erdő egyforma, akkor minek kirándulni?” E gondolatból kiindulva felmerül a kérdés, hogy mivel Radák látszólag mindig ugyanazt festi, mi értelme elmenni a kiállításaira? Ez a kérdés egyébként természetesen soha fel sem merült bennem, azonban most útnak indította a gondolatokat. Ha a vásznait nézem, önkéntelenül is mindig a 2003-ban készült Eszti körkép című munkája jut eszembe: az 1×8 méteres festményszalagot kitevő sorozat az a bizonyos kályha, ahová mindig vissza kell térni.
Az Eszti körkép Radák Eszter művészetének alfája, azaz minden, ami azóta történt valamiképpen ebből a képből következik. Címadása egyértelmű utalás Feszty Árpád A magyarok bejövetele című művére, amely hatalmas pátosszal fogja meg a honfoglalást egy önmagába visszatérő körkép formájában. Radák Eszter körképe Eszti világát és tényleges bejövetelét mutatja be – minthogy ebben a furcsa, tágas panorámában láthatóvá válik az alkotó lába, és így egyértelművé válik, kinek a szemével látunk. Eszter a munkáján mindent jelez és viszonyba állít, ami számára festőművészként fontos: az alkotó tekintet és az alkotói szerep jelentésalkotó képességét, a tárgyul szolgáló külvilágot – zömében a saját személyes tereit –, valamint művészettörténeti referenciák sokaságát. Az alkotó ezen a festményen láttatja saját testét, később azonban háttérbe vonul, és csak a hangját halljuk –, de azt mindig. Radák festészetén végigvonul ez az összetéveszthetetlen, állandó, fiatalos hang, amely tudatossága minden pillanatát (amely számunkra a festményekben realizálódik) ironizálva kommentálja. Mintha a 90-es évek második felében megjelenő szingliregény képzőművészeti átiratát látnánk, de több ennél: Radák olyasvalamit talált ki, amely társadalmi léptékben éppen csak kevéssel később, az internet, a közösségi oldalak világában született meg: a hatásos fotókkal és a közreadó frappáns, szórakoztató személyiségét csillogtató egysorosokkal ellátott fotó(blog)napló.
Eszti egy kicsit széllel bélelt, vagány csaj. Ő a világ közepe; a verandán lógatja a lábát, elterül előtte az egész táj, bögréje pedig pont csak egy karnyújtásra. A mű címében szereplő név egyértelmű jelzést ad nekünk, de Radák Eszter következetes és árnyalt festészetét komolyan véve levonható a következtetés; jobb, ha Esztire alkotói szerepként tekintünk, akinek csacsogása és fonákságokra ráharapó szemléletmódja egyszerre magyarázó és áll konfrontatív viszonyban Radák műveivel.
Eszti elcsatangol, karon fog és félrevezet. Így is szeretjük – azaz így szeretjük. Nem is biztos, hogy észrevesszük, hogy kimódolt csúsztatás áldozatai lettünk. Azért, mert nem is figyelünk, hogy alkalmasint mást csacsog a képcímkén, és mást mond közben a kép; fel sem tűnik, hogy van egy kis zűr az asztal lábaival vagy például a nyitott ablak szárnyával. Eszter munkái jól bánnak a nézővel, a képei ugyanis hívogatók és felkínálják magukat, hogy egyszerűen csak az érzéki tulajdonságai miatt (is) szerethessük őket.
Radák Eszter a képalkotásban nem használ tónusozást a térbeli plasztikusság kifejezésére, hanem precízen analizálja a látványt, és formákra bontja le azt. A képfelületet így felépítő színmezők nemcsak a koloritban és árnyalataikban, de a festékréteg struktúrájában is eltérnek – plasztikus elemekként is elkülönülnek egymástól, amelyek konkrétságát kontúrok is hangsúlyozzák. Ennek a síkfestészet felé tartó, absztraháló eljárásnak ellentételezéseként Radák a térbeliséget maradéktalanul képes érzékeltetni az elemek, a látvány felbontását követő, térben kifejeződő, azaz perspektivikus viszonyukat kiemelő újrarendezésével. Az absztrakt elemek térben való konszolidálását Radák jól kigondolt, alaptónushoz komponált színpaletta segítségével és a komplementerek precízen adagolt reflexeivel éri el, valamint a percepció ezen szintjén a kontúrok a látvány realizmusának stabilizálásában, rajzos megalapozásában is nagy szerepet játszanak.
Radák Eszter „szemi-absztrakt” festészete első ránézésre a pop-arttal mutat szoros rokonságot, azonban a párhuzamok sokkal távolabbra mutatnak. Tájképein a posztimpresszionisták látásmódja – a nabik spirituális ragyogása és a vadak explozív energiái – köszön vissza, de például ha a víz ábrázolásáról van szó, egy pillanat alatt a japán színes fametszetek képi világába jutunk. Enteriőrjei és kerti kompozíciói egyaránt megidézik a reneszánsz festészet ablakokban megnyíló tájait, a biedermeier festészet módos és modoros kellemét, Bonnard intimitását, Matisse színmágiáját vagy Czirmra Gyula személyes tereinek mértékletes, szépséggel oldott melankóliáját.
Ezt a sok ismerős vonást tartalmazó és mégis egyedi képi világot Eszti hangja és mondatai járják át. Hogy milyenek ezek a mondatok? Élők, mert helyenként esetlenek, spontánok és túlgondoltak: mert érezni mögöttük a helyzet jelenét, amikor egy túlreflektált elme a fizikai gyötrelmekig túrázta magát, vendégeket vár, vagy csak egyszerűen impulzusok érik. Ezek azok a pillanatok, amelyek során nem a nyelv kemencéjében tisztulnak le a mondatok, hanem a testből születnek, amely egy világ része, és folyamatos, önkéntelen kapcsolatban van azzal. Ennek a kapcsolatnak a nyelve akár a feljajdulás vagy a dekoncentrált fecsegés, a tudatfolyam, amely például hétköznapi tapasztalatokon alapuló intelmeket, szellemeskedéseket, vagy „na, tessék” és „hát, persze hogy” típusú okoskodásokat terem.
Egy festett enteriőr, ha csak jelezve is, mindig beszél arról, aki lakja azt. Eszti ugyan a címekben bujkál, ugyanakkor Radák művein jól láthatóan körülrajzolódik a hiánya, azaz megteremtődik Eszti világa, otthona, fészke. Radák enteriőrjei az olykor széthagyott ruhadarabokkal az otthonosság szent magánterei, máskor dekoratív mütyürök, gyertyák, párnácskák, lampionok pontos elhelyezésével a lakberendezési újságok lapjaira kívánkozó kompozíciók. A szoba hanyagsága Eszti tényleges jelenlétét jelzi, míg a beállított mesterkélt enteriőrök Eszti elbeszélői vagy kommentátori hangját hitelesítik, minthogy az alkotói szerepből – exkluzív képnaplónarrátor – következően a láttatás egyben idealizáció is.
Radák Eszter mostani kiállításán megjelent egy a habitusától látszólag élesen eltérő médium, egy sorozat tekintélyes méretű digitális print. Az tény, hogy ezek szépen hozzák a Radák-stílust, de a festett vászon plasztikussága, amely Radák festészetének lényegi jellemzője, ezeken a képeken teljesen elveszik. Ugyanakkor esztétikailag relevánssá teszi őket az, hogy Radák számos képe hajtásokat ereszt a digitális képi transzformáció világa felé, minthogy a képi redukciója, analízise helyenként nagyon is emlékeztet a digitális képi műveletek bizonyos tapasztalataira.
Mindezen gondolatsor konklúziójaként, visszatérve a Déjà vure, ahogy az ember egyre mélyebbre sodródik Radák Eszter képeinek világában, odabentről két kiállítása úgy hasonlít egymásra, mint két erdő belülről. (Egyre kevésbé.)
▬▬▬▬
Radák Eszter: Újra itt!
Virág Judit Galéria
2021. június 12–30.