Deltaperspektíva
Jánosi Anna kiállítása
Pál Tamás
Pár éve egy londoni látogatásom során jutottam el Bromley-ba. Egyedül maradtam a délutánra, mert az itt élő haveromnak végül mégis be kellett mennie a kávézóba, ahol dolgozott. Ezért aztán, nagyszabású tervek hiányában, egy nejlonzacskóba, alufóliába és polisztirolba csomagolt kebabtállal, másnaposan bóklászva keveredtem el a Crystal Palace Parkba. Már azelőtt is hallottam valamit erről a helyről, de röviden összefoglalva a Kristály Palota nevű épület a világkiállítások archetípusaként ismert, 1851-es Nagy Kiállításra készült, melyet ide költöztettek ki a rendezvény lezá rulta után. Innen kapta a park a nevét.
Borítókép
Jánosi Anna: Empty air ╱ 2023 ╱ akril, vászon ╱ 70×90 cm ╱ A művész jóvoltából
Ahogy szétnéztem az üres placcon, rájöttem, hogy már nagyon éhes vagyok, de tipikus borús-párás angliai nap lévén nem akartam a nedves lépcsőre leülni. Kis szerencsétlenkedés árán kiszabadítottam hármas fogságából a kebabot, avagy – pestiesen mondva – gyrost, és belemartam a kihűlőfélben lévő sült krumpliba. Természetesen a lényegében légmentes csomagolás miatt az egykor meleg kajából kicsapódó pára addigra elvette a krumpli ropogósságát, ami összeragadt, olajos csomóvá változott. Csak úgy, mint én az időjárástól.
Így indultam el, megpróbálva menet közben enni: nagyjából három méterenként benyúltam a szatyorba, hogy kipiszkáljak egy darabot. Aki csinált már ilyet, az tudja, hogy ha kiveszed a tálat, akkor biztos kiborul a fele, így érdemesebb megalkudni és a szatyorból enni. Még akkor is, ha így hagyod, hogy a zacskóban minden beletúrással fokozódjon a kihulló gyros entrópiája: a fémes ízű alufóliacafatok keveredése a fele-fele körettel, csípős szósszal, hús nyesedékekkel satöbbi, satöbbi. Amit ráadásul az tetéz, hogy a rendezetlenségtől való viszolygáson és a kárélményen pont olyan ritmusban kerekedik fölül újra meg újra a megelőző nap alkoholos fertőtlenítőfürdőjéből felépülő gyomor éhsége, hogy nem érdemes két falat között nyugvó állapotba helyezni a szatyrot. Egyetlen megoldás, hogy egyik kezeddel kotorsz a masszában, a zacskó pedig a másik, előretartott alkarodon himbálózik végig az úton. Egyik műanyagfül a könyöködnél, másik a csuklódnál vág be, és közben reménykedsz, hogy a félig felgyűrődött kabátod ujjára nem hullik semmilyen olajos vagy zsíros darab.

Jánosi Anna: Suture Rupture ╱ 2023 ╱ akril, vászon ╱ 180×220 cm ╱ A művész jóvoltából
Jánosi Anna: Deep drilling (részlet) ╱ 2023 ╱ akril, vászon ╱ 120×120 cm ╱ A művész jóvoltából
Jánosi Anna: Plasma Samba (részlet) ╱ 2023 ╱ akril, vászon ╱ 120×120 cm ╱ A művész jóvoltából
Pedig jó lett volna, ha kijönnek a részletek. A felülről aláhulló elszíneződésekkel, vékony mohaköpennyel, madárürülékkel tarkított, monoton ritmusú pikkelyeken és repedéseiken látszott, hogy ezek az ősi grimaszok nem most fagytak a hüllők pofájára. Történelem előtti fájdalmukban volt valami nagyon is történelmi. Valami komikusan történelmi. Egyszerre vonták magukra a figyelmemet fenségességükkel és esetlenségükkel. Nem tudtam, mit gondoljak róluk.
Volt mögöttem pár láthatóan pihenő céllal elhelyezett kő, úgyhogy úgy döntöttem, vállalom a nyirkos nadrág kellemetlen érzetét és leülök. Ölembe kaptam a már kihűlt ebédet, és tömni kezdtem a számba, mint egykoron a prédájukat ezek a fenevadak. Nem kellett sok, hogy újra kikapjam a telefont, de gondoltam, legalább rákeresek a dinókra. Kiderült, hogy akkor készítették őket, amikor ideköltözött a Kristály Palota. Így már érthető volt, miért néznek ki úgy, mint egy korai sci-fi kiszolgált díszletei, amiket inkább a parknak ajándékoztak, hogy ne kelljen fizetni az elszállításukért. Megmosolyogtató volt, és valahol csodálatraméltó is. „Honnan indult a tudomány!” Vagy: „Milyen sokat fejlődött a világ azóta!”

Jánosi Anna: Torso ╱ 2022 ╱ akril, vászon ╱ 170×130 cm ╱ A művész jóvoltából
Azt is olvastam, hogy az átadás előtt volt egy híres lakoma, amit az itt kiállított iguanodon öntőformájában felállított asztal körül tartottak. A kifordított dino szaurusz agya helyén ült a projektet gründoló Richard Owen, körben pedig tizenegy vendége: befektetők, tudósok, napilapok tulajdonosai és mások. Érdekes, hogy az éjszakába nyúló fogadásról még a menü is fennmaradt:

Jánosi Anna: Coral Yoga ╱ 2023 ╱ akril, vászon ╱ 40×40 cm ╱ A művész jóvoltából
Hal: tőkehal és osztrigaszósz, sárga tőkehalfilé, rombuszhal á la hollandaise
Relevé: sült pulyka, sonka, galambpite, főtt csirke zellerszószban
Entrée: birkaszelet paradicsommal, nyúlcurry rizzsel, fogolypástétom, lepényhalfilé majonézzel
Vadhús: fácánsült, sültszalonka, erdei szalonka
Édesség: macedoine-zselé, narancszselé, bajorkrém, Charlotte russe, francia sütemények, nugát Chantilly módra, habcsókkosár
Desszert: szőlő, alma, körte, mandula és mazsola, francia szilva, ananász, mogyoró, dió
Bor: Sherry, Madeira, Portói, Mosel, Bordói
Megtöröltem egy félig szószos szalvétába a kezem, és mindent visszadobáltam a szatyorba. Egy pillanatra csüggedten meredtem magam elé, amikor eszembe jutott, hogy van egy csoki nálam még otthonról. Kikaptam a táskámból, feltéptem a kívül neon-, belül ezüst csomagolást, és haraptam belőle egyet. Behunytam a szemem – kicsit az ételmérnökök által összeállított, sziporkázó íz előtti tiszteletből, kicsit a kómás szervezetem cukorra adott önkéntelen reakciójaként. Éreztem, ahogy a sima, kemény felület egyszer csak puhulni kezd, formátlanná válik a hő és nedvesség hatására, amit a nyelvem és nyálam közvetített a csokoládénak. Ekkor derült ki számomra, hogy a szeletbe töltelékként gyümölcsízű, cukrozott csontenyvgumit adagoltak a gondos termékfejlesztők, és a bevonat olvadásával most ezek ropták szájüregem szottyos tánctermében. Zsibongtak idegpályáim a hirtelen érkező, granulált örömtől.
Ahogy összegyűrtem a papírt, arra gondoltam, milyen jó lett volna, ha eleget forralnak ebből a csokiból ahhoz, hogy feltölthessék az iguanodon öntőformáját is. Úgy, hogy benne ülnek ezek a 19. századi urak a terített asztal körül. Itt ülhetnének ma is a tóparton, félig elolvadt dinó alakú csokiba mártva, csontsoványan.
▬▬▬▬
Jánosi Anna: Deltaperspektíva
Szerkesztőség
2024. január 26. – március 8.