Erőszak és feloldozás a nyelv szövetében
Aatoth Franyo: Estély a vörös kertben
![](https://old.ujmuveszet.hu/wp-content/uploads/2021/04/Aatoth-Franyo-Estely-a-voros-kertben-kepkompozicio-1-1.jpg)
Aatoth Franyo: Estély a vörös kertben, képkompozíció ╱ Fotó: Áfra János
Az évfordulós apropó és a képzőművészeti életmű alakulása szempontjából egyaránt érdekes az a tény, hogy a világszerte elismert zongorista és mecénás segítette hozzá Aatothot első jelentős – összességében pedig harmadik – franciaországi egyéni kiállításához, amelynek a senlis-i Fondation Georges Cziffra koncerttérré alakított kápolnája adott helyet. Ez az oka, hogy most a budapesti galéria falán a vörös korszakhoz köthető huszonkét olajfestmény mellett a Liszt Ferencet ábrázoló linómetszet is látható, amely eredetileg az 1984-es francia tárlat meghívóját díszítette.
Aatoth a 80-as években és a 90-es évek elején készült festményeit még nagyobb színaránybéli változatosság, a sötét tónusok és a földszínek jellemezték, s bár már a 90-es évek elején készültek a vörös dominanciájáról tanúskodó művek, csak az évtized közepén vált uralkodóvá ez a szín a már rendszerint figurális elemeket is megjelenítő munkákon. A vörös korszak nem ért véget a 2000-es évek végére, ugyanakkor 2009-től a „tájképek” egyre nagyobb jelentőségre tesznek szert. Ezek inkább csak az alapgesztusok uralhatatlan ismétlődése, a növényi burjánzást idéző ismerősség miatt tekinthetők annak. Gyakran elszórt „kvázijeleket”, jelentésüktől megfosztott nyomokat is felfedezhetünk. A művész saját bevallása szerint a vörös korszakot a mongóliai naplementék inspirációjának köszönheti, a tájfestészet iránti megélénkült érdeklődést, illetve az ezzel járó színhasználati és tematikus megújulást pedig thaiföldi tapasztalatainak, tehát annak, hogy szembesülnie kellett az érintetlen természet gyors felszámolódásával, az emberi pusztítás következményeivel.
![](https://old.ujmuveszet.hu/wp-content/uploads/2021/04/Aatoth-Franyo-Estely-a-voros-kertben-2011-olaj-vaszon-50-x-73-cm-1-2.jpg)
Aatoth Franyo: Estély a vörös kertben ╱ 2011 ╱ olaj, vászon ╱ 50×73 cm ╱ Fotó: Áfra János
Az újabb munkákra jellemző „szöveg utániság” az emberitől, a nyelvitől való visszahúzódást, a természetiben való feloldódás igényét is jelzi, mintha csak a „kvázijelek” szóródása, olykor egymásra íródása, palimpszesztálódása a kultúrán túli szférába vezetne át. Azt sugallják, hogy a jelölések által meghatározott kort az értelmezés nélküli, hiszen értelmezőt nélkülöző, poszthumán állapot válthatja fel. A képeken érzékelhető jelzavar, jelvesztés, a betűszerű elemek növényi burjánzásban való feloldódása az újra uralomra kerülő natúra erejét érzékelteti. Az itt elemzett kiállításon egyetlen, ezt a kifejezésmódot előlegező olajkép látható, amely ugyanakkor még apellál a formaelvű, jelszerű működésre is, egyúttal felületén nem a vörös, hanem sokkal inkább a zöld szín dominál.
A Lilly egy ismeretlennel (2011) egy olyan diptichon, amelynek elemei perforált falemezek, a keretbe foglalt portrészerű sziluetteket ugyanakkor egy virágzó mezőt idéző kusza vonalháló tölti ki, s a vörös szín csak a keret felső részén válik dominánssá. A jobboldali sziluett hagyományos férfikarakter, a baloldali viszont hibrid lény, amelynek felfelé tartó ágakat idéző fejrésze áttöri a keret által adott vörös határt, megbontva a formálisan zárt kompozíciót. Eleve világosabb, így válik olvashatóvá közelről a „Lili” felirat a sötétzöld, kusza vonalakból kiemelkedő részletként. A más képeken is újra meg újra feltűnő, A Gyűrűk Ura entjeit idéző alaknak e női névvel történő összekapcsolása a természet feminin, befogadó, anyai voltát hangsúlyozó szólamokhoz kapcsolódik, ezzel pedig egy ősi toposzt reaktivál.
![](https://old.ujmuveszet.hu/wp-content/uploads/2021/04/Aatoth-Franyo-Karomkodo-no-billego-szekekkel-2009-olaj-vaszon-76-x-106-cm-1-1.jpg)
Aatoth Franyo: Káromkodó nő billegő székekkel ╱ 2009 ╱ olaj, vászon ╱ 76×106 cm ╱ Fotó: Áfra János
Ugyanez a figura látható az egy évvel későbbi, azonos című munkán (2012), amely a „Lilly avec un inconnu” (Lilly egy idegennel) francia feliratot hordozza alsó peremén. Ezúttal az arctalan férfi a háttérben, egy asztal fölé helyezett képen – kép a képben – tűnik fel, mégpedig öltönyben, alighanem a kapitalista társadalmi gépezetet – és ezen belül a fakitermelést is – szabályozó réteg a gazdasági-politikai elit szimbólumaként. Magának a munkának egy használaton kívül került, szabálytalan formájú bútorelem a hordozófelülete. Az előtérben a kusza színorgiában megjelenő, entszerű figura kilóg a belső képtérből, a testét adó mintázat ugyanakkor a keretként funkcionáló képrészen is visszatér, így – az antropomorfizált fával történő azonosításnak köszönhetően – a festményt hordozó halott bútorhulladék újra az eleven erdő részévé lényegül át, legalább imaginárius szinten.
Lili/Lilly hibrid alakja visszatér a kiállítás címadó képén is. Az Estély a vörös kertben (2011) esetén deréktól felfelé megjelenő, feminin testi jegyeket nem hordozó figura arcát fehér maszk takarja. Mintha belelátnánk a testébe – feltárul az ikonná redukált szív, a testet befutó érhálózat. Felette és tőle jobbra pedig más képi elemek: egy (ablak)keret és egy asztal, utóbbin – a perspektívák párhuzamos megjelenítésének köszönhetően – eltérő irányba ágaskodó, töltött poharak. A vörös háttérben a jel és a véletlenszerű nyom határán egyensúlyozó elemi, fekete gesztusok: vonal, hurok, kör, iksz, ipszilon. Itt nem találkozunk világos vonatkozási tartománnyal bíró textuális elemekkel, viszont a „majdnem az” érzése újra ráirányítja a figyelmet a mindenkori jelek konvencionális voltára. Sőt, az antropomorf jegyeket is hordozó növényi entitás idegenszerűségét is láthatjuk ebben. Gondoljunk csak az entek nyelvére, amely a Tolkien-univerzumban bonyolult és nehézkes, épp ezért más nem képes elsajátítani. Egy valaha volt – illetve a kép esetén sejtetett – jelrendszer, amely nem funkcionál, amihez nem fér hozzá senki, képtelen visszaidézni bármiféle nyelvi működést.
![](https://old.ujmuveszet.hu/wp-content/uploads/2021/04/Aatoth-Franyo-Estely-a-voros-kertben-enteriorkep-1-1-1.jpg)
Aatoth Franyo: Estély a vörös kertben ╱ enteriőr ╱ Fotó: Áfra János
A szövegszerűséget imitáló firkák, textuális elemek, betűkarakterek valójában már a 80-as években feltűntek Aatoth festményein, a 90-es évektől gyakorta összetettebb és olvashatóbb formában, meghatározóbb módon érvényesülnek, olykor nagyobb képteret kitöltő textúraként válnak dominánssá, amely az egynézetű komponálással és a centrális perspektívával szembeni szkepszist, a képek materialitását teszi láthatóvá, és a különféle megjelenítési módokat magába foglaló, kitüremkedésekkel tagolt felületet hangsúlyozó effektusként működik. A Hegyvidék Galéria kiállításán is találunk példát mindkét szöveghasználati módra – legalábbis a 2007 és 2014 közötti időszakból. A formanyelvi sajátságok, képi viszonylatok, motívumok terén alig érezni elmozdulást a vörös korszak korábbi festményeihez képest, talán ezért nem utal az ismertető szöveg arra a tényre, hogy a kiállításon valójában a jelölt életszakasznak csak egy része reprezentálódik.
A tálat legkorábbi művei az NDK úszónő áttetsző szoknyában (2007) és a Temetési sütemény (2007). Utóbbin a szívvel díszített koporsótól balra és jobbra tűnik fel egy-egy szó, összeolvasva a magyar műcím francia megfelelője: „GATEAU funéraire”, amely már önmagában is a halál édességének oximoronját hordozza magában. Ugyanakkor a második francia szó é-je csak a szövegkörnyezetből azonosítható, valójában inkább kapitális „N”-nek tűnik. Ez a megakasztó mozzanat leválasztja a szó további részét, így lesz igazán szembeötlő, hogy az utolsóelőtti i betűt a pont hiánya és a vonal tetején megjelenő apró kar miatt kis „r”-nek is olvashatnánk, ami a „szűkös” és „ritka” jelentésű francia „rare” szót idézi elénk. Talán erőltetettnek tűnik ez az értelmezés, ám az így játékba hozott kifejezés egyfelől jelzi a koporsó és a testi lét szűkösségének tükörviszonyát, másfelől a temetés eseményének megismételhetetlenségét.
![](https://old.ujmuveszet.hu/wp-content/uploads/2021/04/Aatoth-Franyo-Lilly-egy-ismeretlennel-2011-olaj-fa-2-x-52-x-43-cm-1-1.jpg)
Aatoth Franyo: Lilly egy ismeretlennel ╱ 2011 ╱ olaj, fa ╱ 2x52x43 cm ╱ Fotó: Áfra János
A groteszk ábrázolásmód egyébként is jellemző Aatoth olajfestményeire. Néhány képén klasszikus témák, illetve konkrét képek is megidéződnek, és a művészettörténeti allúziók nemcsak a tárgyválasztásban, de a címben is megjelennek: a Fürdőzők (2008) többek közt Paul Cézanne Nagy fürdőzőkjét (1900–1906 k.), a fej helyén hatalmasra táruló szájat megjelenítő Ásítozó férfi (2009) Munkácsy Mihály Ásító inasát (1869), a francia címét magán viselő Fekete cipők lézer cipőfűzővel (2010) Vincent Van Gogh Parasztcipők (1886–87) című sorozatát alludálja. Aatoth munkáin gyakran tűnnek fel torzószerű alakok, máskor a test fontos részleteit kiiktató, szokatlan képkivágatok idéznek elő zavarba ejtő hatást, olykor pedig eleve kevert minőségek hordozói a figurák, mint ahogy azt a Lili/Lilly-képek esetén is láttuk, és a hangszórófejű alakok is a társadalomkritikus olvasat irányába terelnek.
A Káromkodó nő billegő székekkel (2009) a szignón és a környezetbe oldott szövegelemek mellett szintén saját címét hordozza magán francia képaláírásként („InjuRieuse avec chaises Basculantes”), azonban ez a leírás csak elsőre tűnik ekphrasztikusnak, hiszen a billegés helyett itt valójában magát az esést látjuk, azt, ahogy a test elemelkedik a széktől, közben eldobva poharat, üveget. A kisbetűk közé keveredő nagy R felhívja a figyelmet arra, hogy a „támadó, káromkodó” jelentésű „injurieuse” szó a franciában magába foglalja a „nevető” jelentésű „rieuse”-t is, akár a verbális gúny eszközeként.
![](https://old.ujmuveszet.hu/wp-content/uploads/2021/04/Aatoth-Franyo-Estely-a-voros-kertben-enteriorkep-2-1-1.jpg)
Aatoth Franyo: Estély a vörös kertben ╱ enteriőr ╱ Fotó: Áfra János
A Beszélgetések Marjával (2009) esetén szintén vonallal elkülönítve jelenik meg a címmel azonos jelentésű felirat, ám ezúttal az olajkép jobb szélén és finnül: „KESKUSTELUt MARJAN KANSSA”. A férfias és női jegyeket a torzók az öltözködés kódjaival idézik fel, a hangszórófejek pedig a párkapcsolati vitahelyzeteket, az egymást túlkiabálás gesztusát, a szólamok mechanizáltságát érzékeltetik. A dehumanizált, objektummá vált testek így a verbális erőszak eredményeiként állnak elénk. A kép a nő passzív, a férfi aktív szerepének rögzült előfeltevésére erősít rá, hiszen csak az utóbbi alak hangszórófeje fordul a másik irányába. A hangszóróból kiáramló, kézírásszerű textus szellős boltozatot rajzol a nő köré. Kibetűzése viszont a befogadó számára teljesíthetetlen kihívásnak bizonyul, inkább textúrájával hat, miközben a képi szituációra reflektálva a szükségszerűen sikertelen megértetési kísérletek hatásával szembesít. A nagybetűk közt egyedüliként feltűnő kis „t” – a finn többesszám jelentőségét korlátozva – arra is rámutat, hogy a diskurzusok sorozatára egyetlen nagy szövegfolyamként is tekinthetünk. Tehát minden megnyilatkozásunk az éppen adott nyelvi viszonyokból emelkedik elő, hogy rögtön fel is oldódjon egy nagyobb, lehatárolhatatlan „beszélgetés” szövetében.
Aatoth Franyo: Estély a vörös kertben
Hegyvidék Galéria
2021. február 10. – április 15.