Kisképző a boulevard-on
Bodóczky István finom bambuszrajzolatba foglalt De Stijl-es színfelületei konfrontálódnak drámai-jelképes ready-made képüzenetekkel, történetekkel, melyek meglepő kiegyensúlyozottságban szintetizálódnak. Gerber Pál Feketerigó, A halálról helyetted gondolkodom én és A tragédia embere, avagy az ember tragédiája két, a művésztől nem meglepő, komplex, visszafogott szimbolizmus, mely duchamp-i magabiztossággal számít a befogadóra. Hajdú Kinga egy szabványméretű sorozatából emelt ki egy festményt: Ház (Ürgevár). Amit látunk valóban ürgevár bonyolult járatai, a tihanyi belső tónál visszatelepített (!) ürgék wellcome olaj-vászona. Makói Juhász István nemrég még az MNG-ben vezette a restaurátor munkálatokat, most expresszív festményeit mutatta be, melyek között a jól ismert zebegényi tájat nem véletlenül fedezhetjük fel; Sinkó Istvánnal a szabadiskola fáradhatatlan működtetői. Pál Csaba szinte feladványt állít elénk. A kép képének képe akár egy absztrakt szelfi is lehetne.
Sinkó István Fényfüggönye korábbi egyéni kiállításának (Józsefvárosi Galéria) megidézése, az érzékenyített felületen a festői fénypászmák gesztusai új jelentést nyernek az átértelmezett kompozíciós rendben. Gondolhatnánk a tradicionális festői és a mediális kreativitás illeszkedési lehetőségkeresésének, hiszen a lendület és a kimértség együtthatóságára késztet. Somogyi Laura egy barokk palotába (vagy a Tate Modernbe?!) is illő seccójához társat választott Wolf Eszter személyében, s együttesük a TUU 133. A nagy volumenű festmény nyersvászon, bármilyen meghökkentő, az egy az egyben megfestett párnák takarók, lepedők zűrzavara, a lezajlott happening lenyomata, melankolikus hússzínre zavarbaejtően emlékeztető pigmentkavalkád. A TUU 133-ot kollektív munkáik nevesítik. A különösséget fokozandó, az alkotás kvázi a kávézó oldalfalát borítja be.
Szabó Franciska már-már fotórealista, nagy méretű vászna a modellt (megszokottan idősebb néni mackónadrágban) festő-rajzoló tanítványokat ábrázolja felülnézetből. Franciska egyéb kvalitásaihoz tartozik, hogy ő volt frissen végzetten az első igazgatóhelyettes, bár utóda, Nagy Barbara művészettörténész szintén ahhoz a bizonyos y generációhoz tartozik. Apropó, generáció, a tárlat több szempontból unikális, de elsősorban azért, mert itt a tanárok és tanáraik állítanak ki – „előttem az utódom” –, s miként a doyen, Bodóczky István megemlíti, a Kisképzőben a szabad szellemiség, a tolerancia és a differenciált oktatás a jelen és az útravaló.
Szalai Attila vérbeli rajztanár, tehát természetesen, két festett, csiszolt gipszlapot hozott. Finoman színezett, stilizált intarziákat. Szőke Gáspár Prototípusok 1-3 című reliefsorozatának visszafogott kolorizmusa rétegeltlemezek puzzle-játékában testesült meg a dimenziók közötti párbeszédként. Wächter Ákos az úgynevezett art-edge-korszakából mutatott eklektikus-posztmodern példát, ahol klasszikusnak ható keveredik modern, pop-artos hatásokkal, amit aztán art decós rajzolattal írt felül.
Már idéztük a „nagyképzős”, a Magyar Képzőművészeti Egyetem grafika szakán tanító Szurcsikot (aki persze maga is a Török Pál utcai patinás épület padjait koptatta). Most ide kell citálnunk azt az okfejtését, mely nemcsak az úgynevezett művésztanároknak, ám minden kreatív alkotásban hívő diáknak és leendő diáknak abszolválandó: a művészet valóban „improvizatív sorsjáték”. A Bartók 1 Galéria szimpatikus programja, vállalkozása, hogy kizárólag csoportos kiállításoknak ad teret, legyen az művésztelep, egyesület vagy kollektív műterem. A Kisképző tanárainak bemutatása így most nem ér a végéhez, a következő etapban a grafikusok és szobrászok mutatkoznak be.
Nulla dies sine linea.
Bartók 1 Galéria
2019. VI. 5–24.