A kígyó ölelése
Jiří Thýn kiállítása
Jiří Thýn a közép-kelet-európai posztkonceptuális fotográfia meghatározó alakja. A fotográfia műfajához kritikusan viszonyuló Thýn az utóbbi években a médium határait feszegető formai és térbeli megoldásokkal kísérletezett, és fokozatosan pontosította jellegzetes művészi nyelvét a lírai konceptualizmus és a nem-narratív fotográfia területein belül.
A kígyó ölelése ╱ kiállítási látkép ╱ Trafó Galéria, 2024 ╱ fotó: Biró Dávid
Jiří Thýn: A kígyó ölelése (a Love Life című sorozatból) ╱ 2023 ╱ installáció (digitális print papíron, digitális print textilen, lightbox, textil, fém, beton, arany fólia, műanyag)
Fotóiba gyakran vegyülnek más műfajokra jellemző elemek, mint például a festészetből átemelt gesztusszerűség és közvetlenség. Miután fontos lépéseket tett az absztrakt fotográfia irányába, valamint foglalkozott a globális modernista művészeti kánon és helyi hangok közötti „lefordíthatatlanság” témájával, az utóbbi időben a valóság megragadásának, illetve megragadhatatlanságának kérdése felé fordult. Bár leggyakrabban olyan formai megoldásokat keres, melyek leválnak a konkrét társadalmi kontextusról és a direkt politikai referenciáktól, Thýn művei mégsem függetleníthetőek kortárs valóságunk érzékelésének tapasztalatától és társadalmi aspektusaitól. Ezek a tényezők még az olyan képeinek is integráns részét képezik, melyek egyértelműen az absztrakcióra összpontosítanak.
Látogatható: 2024. január 20 – február 25.
Trafó Galéria, Budapest
A kígyó ölelése ╱ kiállítási látkép ╱ Trafó Galéria, 2024 ╱ fotó: Biró Dávid
Jiří Thýn: A kígyó ölelése (a Love Life című sorozatból) ╱ 2023 ╱ installáció (digitális print papíron, digitális print textilen, lightbox, textil, fém, beton, arany fólia, műanyag)
Thýn fotói kommentárok mai állapotunkról, vagy – ahogy Jiří Ptáček kurátor Thýn 2015-es kiállítása kapcsán írta – „képek, amik nem történtek meg, habár léteznek.” Jiří Thýn Trafó Galériában rendezett – első magyarországi – önálló kiállításán is ilyen képek láthatóak. A galéria nyugtalanító és magasztos ridegséget árasztó terében csendéletek kapnak helyet, melyek leginkább csapdákhoz hasonlítanak. Olyan csapdákhoz, melyekben a külső megfigyelő nyugodtságával és rezignáltságával nézhetjük végig, ahogy elpusztítjuk saját magunkat és környezetünket, valamint azt, ahogy a lángok után maradt hamuból, műanyag szemétből és erőszakos valóságunk egyéb maradványaiból előbújó fékezhetetlen kígyó mindent behálóz. (Szalai Borbála)
A kígyó ölelése ╱ kiállítási látkép ╱ Trafó Galéria, 2024 ╱ fotó: Biró Dávid
Jiří Thýn: A kígyó ölelése (a Love Life című sorozatból) ╱ 2023 ╱ installáció (digitális print papíron, digitális print textilen, lightbox, textil, fém, beton, arany fólia, műanyag)
A kígyó ölelése ╱ kiállítási látkép ╱ Trafó Galéria, 2024 ╱ fotó: Biró Dávid
Jiří Thýn: A kígyó ölelése (a Love Life című sorozatból) ╱ 2023 ╱ installáció (digitális print papíron, digitális print textilen, lightbox, textil, fém, beton, arany fólia, műanyag)
Jiří Thýn (1977, Prága) a prágai Művészeti, Design és Építészeti Akadémia (UMPRUM) fotográfia és a Képzőművészeti Akadémia (AVU) festő szakán tanult. 2014 és 2018 között a prágai Filmművészeti Egyetem (FAMU) fotográfia szakának oktatója volt, jelenleg a Jan Evangelista Egyetem képzőművészeti szakának fotóstúdióját vezeti Ústí nad Labemben, és tanít a prágai Scholastika Főiskolán. Egyéni kiállításainak adott otthont többek között a FAIT Galéria, Brno (2023, 2015), a Prágai Városi Galéria (2021), Brno House of Arts (2017, 2011) és a strasbourgi CEAAC (2014). Munkái olyan jelentős intézmények csoportos kiállításain szerepeltek, mint New York-i Cseh Center (2019), a varsói BWA (2018), a zürichi Manifesta 11 (2016), a prágai Galerie Rudolfinum (2011), a Prágai Nemzeti Galéria (2016), a londoni Photographer’s Gallery (2016), a New York-i Elizabeth Foundation for the Arts, (2016), a chicagói MoCP – Museum of Contemporary Photography (2010), vagy a Casino Luxembourg, forum d’art contemporain (2010). A hazai közönség a budapesti Q Contemporary (2022), a Fuga – Budapesti Építészeti Központ (2021), a Trafó Galéria (2014) és a Kisterem (2013) csoportos kiállításain találkozhatott műveivel.