ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator

CAPAZINE – Let’s play!
Kiállításajánló

A CAPAZINE a Capa Központ nemzetközi tapasztalatokon alapuló, tematikus számokból álló fotós periodikája. A CAPAZINE első, LET’S PLAY című számának létrehozását féléves műhelymunka előzte meg, ahol a kiinduló téma a „taktikák és stratégiák” voltak, amelyekhez Lev Manovich A mindennapi (média)élet gyakorlata című írása szolgált teoretikus alapul. A résztvevők a meghívott előadók (Gerhes Gábor képzőművész és Csatlós Judit kulturális antropológus), egy egyszeri vendégelőadó (Patrick Waterhouse, a COLORS magazin főszerkesztője) és a projekt vezetői (Gellér Judit és Mucsi Emese kurátorok) segítségével több szempontból járták körbe a témával kapcsolatos kérdéseket, és közös gondolkodás keretében szabadon alkothatták meg a LET’S PLAY hívószóhoz készített alkotásaikat.

 

Részlet a kiállításból
Fotó: Capa Központ

 

„Játék. Szabadság. Tanulás. E gondolatkörök képezték a 2018-as CAPAZINE workshop és az eredményeit bemutató kiadvány és a kiállítás alapját” – olvashatjuk a bevezető szövegben. A sorozatok egyfelől magára a játékra reflektálnak, amennyiben valamilyen módon megjelenik bennük a játékosság, a játék egyes jellemzői, ugyanakkor a képfogyasztási szokásainkra, annak felgyorsult mivoltára is rámutatnak, továbbá a virtuális, az illúzió és a valóság viszonyára is rákérdeznek. Ezeket a szempontokat Cserna Endre Pictures on Speed és Gáspár Balázs A játék képzelete című, a fotográfusok sorozataihoz írt esszéi bontják ki részletesen.

 

Urbán Ádám: Lő-tér-idő

 

Urbán Ádám Lő-tér-idő sorozata a lőterek sajátos hangulatát mutatja be. A cyberháborúk korában mindez anakronisztikusnak tűnhet, azonban az ismét egyre inkább militarizálódó világunkban a maga abszurditásával a szorongás érzetét is kiválthatja belőlünk. Meddig játék ez, és mikortól fordul át valami másba? Egy lőtérről elhozott, szétlőtt céltábla absztrakt esztétikája az erőszak elvont mivoltára is rámutat. Szalai Dániel A törekvés eszközei című áldokumentarista munkájában egy ma már elavultnak vélt információhordozó médiumot: a galambokat mint hordozókat vizsgálja. A galambok a megfelelő taktika kiválasztása által – egy-egy helyzetben – még ma is alkalmasak lehetnek arra, hogy teljesítsenek emberi célokat. Furcsa módon bizonyos technikák minden látszólagos ódivatúságuk ellenére sem tűnnek el a történelem süllyesztőjében. Neogrády-Kiss Barnabás személyes élménye által mutatja be a szubjektív, egyéni látását – annak tökéletlenségét –, ugyanakkor általában is az emberi látásmódra reflektál. Mi az, amit nem látunk, de azt hisszük, hogy látjuk? Valóság és illúzió, realitás és képzelet kapcsolata szétbogozhatatlanul van jelen az érzékeink világában. Lázár Dóra The Real Deal sorozata különböző természeti anyagok, elemek élethű másolatát prezentálja. Miközben az élővilágunk pusztul, ott van bennünk a természet és a természetes iránti igény – a másolatok és a másolatok másolatainak világában azonban egyre inkább elmosódik a határ a valóság és az illúzió között. Nunkovics Róbert munkájában a sorozat névadója, Tomy Montana alkotásai jelennek meg. Tomy, a hajléktalan street art művész egy vonallal rajzolja meg járókelők neveit. A kiállítás és a zine alkalmából sokszorosított művek sajátos jelentésváltozáson mennek keresztül – egy egyszeri, egyéni alkotásból egy bárki által hazavihető mű lett – az által, hogy különböző felületeken jelennek meg, rámutatva a hordozó médium fontosságára. Kocsi Olga Arany nyúl Budapesten című sorozatában a művész fiktív, rejtélyes karaktere járja be a főváros helyeit. A kiállításon a képekhez írt „Bárki lehet Arany nyúl”-felirat rámutat az közösségi média világában jelen lévő uniformizáltságra, és egyben felhívás arra, hogy merjünk szabadok lenni és jól érezni magunkat.

 

Fotó: Capa Központ

 

Fotó: Capa Központ

 

A CAPAZINE-ben minden fotográfustól öt-öt kép szerepel, a kiállítótérben ezeket kibővítve, sajátos kontextusban láthatjuk, mely új értelmezési lehetőségekkel és információkkal is szolgál az egyes sorozatokhoz. A kiadvány ugyanakkor önmagában is egy egész, az által pedig, hogy az egyes fotók képeslapként is funkcionál(hat)nak, további játékra adnak lehetőséget. A kiállításhoz tartozó kiadvány kapható a Capa Központban. A kapcsolódó eseményekről itt található információ.

(Gáspár Balázs)

 

Capa Központ – Project Room

2018. december 3-ig