ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Bécsi tavasz
Múzeum Negyed, Kunsthalle, Bécs, 2015. május 31-ig

Az impozáns rendezvénysorozat, amelynek keretet a múzeum negyed ad Bécsben, hét héten át 70 kortárs művészeti pozíciót mutat be, miközben széleskörű betekintést nyújt a város 50 együttműködő galériájának és intézményének a projektjeibe is. Így az odalátogatónak, aki „úti célként” ezekben a hetekben valóban Bécset választja, lehetősége nyílik teljes panorámát átfogni a városban zajló kortárs művészeti életről, de ez cseppet sem lesz könnyű, tekintve, hogy minden eseményt beszámítva majdnem több száz programajánlat közül választhat. A két legnagyobb bécsi múzeum a Mumok és a Kunsthalle a házigazdák, és a jelentős galériák közül – néhányan távol maradnak ugyan (mint Georg Kargl) de – a Krinzinger, Christine König, a Huber, a Knoll galéria részt vesz, ahogy a Művészeti Akadémia és az egyetem is. Az impozáns névsor szerint valóban a jelenleg aktív kortárs művészek mutatják be munkáikat, a nagy sztárokat ezen az eseményen hiába keressük. A kísérő programokban a szervezők számos beszélgetést, performanszt ígérnek. A kurátorok: Marie Egger, Anne Faucheret, Lucas Gehrmann, Luca Lo Pinto, Matthias Nothnagel, Andrea Popelka, Nicolaus Schafhausen.

Marina Abramović performansza: Thomas Lips, 1976, színes fotó 63,8 x 52,5 x 3 cm, a Krinzinger Galéria, Innsbruck ajándéka, MUMOK, 1979 © Marina Abramović  Fotó: mumok

Marina Abramović performansza: Thomas Lips, 1976, színes fotó 63,8 x 52,5 x 3 cm, a Krinzinger Galéria, Innsbruck ajándéka, MUMOK, 1979 © Marina Abramović
Fotó: mumok

A testem / Mein Körper
MUMOK, Bécs, 2015. augusztus 23-ig

Rudolf Schwarzkogler: A 3. akció egy emberi testtel, 1965 nyar, S/W-Fotográfia 40 x 30 cm, MUMOK, 1984 © Österreichische Ludwig-Stiftung  Fotó: mumok

Rudolf Schwarzkogler: A 3. akció egy emberi testtel, 1965 nyar, S/W-Fotográfia 40 x 30 cm, MUMOK, 1984 © Österreichische Ludwig-Stiftung
Fotó: mumok

Márciustól egészen a nyár végéig látható a Mumokban a Testem/ Mein Körper című kiállítás. A bécsi akcionisták örök felvetései, a test felszabadítása és a test mint sokolvasatú performatív szimbólum, új kontextusokban jelenik meg a múzeum saját gyűjteményéből válogatott anyagban. Több tematika szerint rendeződik a kiállítás, amelyben természetesen a 60-as, 70-es évek akcionista törekvései és a testközpontú, élőben előadott akciók játsszák. A fókuszban az a hatalmas gyűjteményes törzsanyag áll, amely a hazai művészek Günter Brus, Otto Muhl, Hermann Nitsch és Rudolf Schwarzkogler munkáiból áll össze, de az akcionisták mellett például Yoko Ono, Valie Export, Marina Abramovic, Chris Burden, Bruce Naumann és Paul McCarthy fotói, performanszokról készült dokumentumai láthatóak. A kiállítást szimpóziumok színesítik, amelyeken a kutatók a performansz történetéről értekeznek, s a korunkig tartó nemzetközi fejlődésről és a hatásokról, amelyek gyökere a hatvanas évekig fut vissza.

 

Fantasztikus világok
Kunsthistorisches Múzeum, Bécs, 2015. június 14-ig

Georg Lemberger: Bűnbe esés és Megváltás, 1535, Nürnberg, Germanisches Nationalmuseum

Georg Lemberger: Bűnbe esés és Megváltás, 1535, Nürnberg, Germanisches Nationalmuseum

A bécsi tavasz „klasszikusa” a Fantasztikus világok/ Fantastische Welten Albrecht Altdorfer és az expresszív művészet 1500 körül, nyilvánvalóan a kuriózumok, szélsőségek iránt érdeklődőket vonzza be Kunsthistorisches Múzeumba. A reneszánsz leggazdagabb, szinte túlburjánzóan színes és fantáziadús formavilágú szegmense az „északi” vonulaton belül is osztrák és bajor korabarokk, későreneszánsz festészet, amelynek leglátványosabb mestere Albrecht Altdorfer, aki a színek hiánya miatt visszafogottabbnak tűnő fa- és rézmetszeteiről a legismertebb. Festményein azonban nem csak a képsíkok, jelenetsorok tobzódnak, hanem a dús formák, és a túláradó színek is. A Dunai Iskolának nevezett irányzat kevéssé ismert gyöngyszemeit is láthatjuk most, mint Georg Lemberer, Wolf Huber, ún. IP Mester munkáit, akik a közép-európai régió egyéb területein is gyakran feltűntek.