Fókuszban a művészek támogatása
youngart X-mas Art Fair a MOM Parkban
Jankó Judit
Mára közhellyé kopott a nem is olyan régi érzésünk, hogy amikor 2020 márciusában ránk zárult a karantén, azt gondoltuk, néhány lassú hónap után visszatér minden a régi kerékvágásba. Nem tudtuk, hogy semmi nem lesz ugyanaz, és tartós nehézségekkel nézünk szembe. A youngart.hu online galéria viszont éppen a karantén ideje alatt indult útjára, s azóta is egyedi utat jár. Most éppen X-mas Art Fairt tart a MOM Parkban. A bevásárlóközpont üres boltjában nyitottak december 23-ig nyitva tartó pop-up galériát.
Az online galéria ötlete a gazdasági joggal foglalkozó ügyvédi irodát vezető dr. Hatházi Vera fejéből pattant ki. Műgyűjtőként hosszabb ideje közvetlen kapcsolatban áll képzőművészekkel, így hamar érzékelte, hogy az egyébként is kiszámíthatatlan művészpálya a koronavírus-járvány hatására még nehezebbé vált. A művészek gyakorta az olyan alternatív pénzkeresetüket is elveszítették, mint például a pultozás vagy egyéb vendéglátóipari segédmunkák. Ugyanakkor műtárgyvásárlóként, a művészeti szcéna iránt érdeklődőként tapasztalta, hogy gyakorlatilag a műkereskedelem is azonnal átköltözött online platformokra. Kezdetektől nem egy hagyományos galériában gondolkodott, hanem egy olyan komplex rendszer kialakításában, aminek fő célja a művészek támogatása. Dr. Hatházi Vera legfőbb célja, hogy a youngarton keresztül hozzásegítsen tehetséges fiatal művészeket ahhoz, hogy a művészetükből megéljenek. Az értékesítésen túl ösztöndíjprogramok kidolgozása is szerepel a programjában – például a Porschéval megvalósult Youngart Porsche Képzőművészeti Ösztöndíj nyertese hat hónapon át részesül pénzügyi támogatásban, így intenzívebben tud az alkotásra koncentrálni.
„Sokkal komplexebb a működésünk egy szimpla online galériánál – meséli Dr. Hatházi Vera. Csaknem 280 művésztől több mint 2200 mű van fent az oldalunkon, amelyek közül keresőszavakkal lehet szűrni méretre, stílusra, színre, szerzőre, témára. Akkor böngészik az érdeklődők, amikor nekik megfelelő, kényelmesen ki tudják választani, mi érdekli őket a teljes választékból, és a kiszemelt képeket előzetes kötelezettségvállalás nélkül megmutatjuk nekik fizikai valójukban. Kezdetben az ügyvédi irodámat használtam erre, de amikor megüresedett az épület alsó szintjén egy üzlethelyiség, akkor azt kibéreltük, és az online platform mellett elindult a mini galériánk. Tudatos döntés volt a youngart.hu indulásakor, hogy nem kosárból lehet megvásárolni a műveket, hanem el kell jönni személyesen és élőben is megnézni. Ezzel is azt jelezzük, hogy bár alkalmazkodunk a változásokhoz, biztosítjuk a kényelmet és a biztonságos közeget, ahol kevesebb, mondjuk, a fertőzésveszély, de tisztában vagyunk vele, hogy a művészeti alkotás nem egy hétköznapi termék egy webshopban. Nem is kezeljük annak.”
youngart x ╱ Porsche performansz ╱ werkfotó ╱ Fotó: Rohonczi Anita – Festy
A személyes találkozás kommunikálásra, kérdezésre is alkalmas, és igény esetén megszervezik a műtárgyvásárló és az alkotó találkozását is. „A személyes kapcsolódások fontos részét teszik ki ennek minden online lehetőség ellenére, mert egy képzőművészeti alkotásnak energiája van, amit csak a fizikai térben érzünk” – vallja dr. Hatházi Vera, akinek műgyűjtői múltja segítette a youngart.hu fejlesztését.
Mindeközben az offline jelenlétet sem hanyagolják el, tavasszal aukciót rendeztek az Autistic Art Alapítvánnyal együttműködve, ősszel részt vettek az Art Market Budapesten a Bálnában. A hazai jelenlét erősítés mellett Hatházi szeretne nemzetközi terepen is építkezni. A youngart.hu az év elején kiállítást szervezett a Képező Galériában, amely alkotások ezt követően egy vándorkiállítás részeként a Collegium Hungaricumban, Bécsben is kiállításra kerültek. Idén részt vettek a Budapesti Design Héten és a Salonon is. Már 2021-ben, működésük első évében meet-up beszélgetést szerveztek a Metropolitan Egyetemmel együttműködésben arról, hogy miként lehet a képzőművészetet elérhetőbbé tenni az átlagemberek számára, illetve hogyan lehet a művészeket támogatni abban, hogy meg tudjanak élni az alkotói munkájukból. Idén pedig második alkalommal karácsonyi művészeti vásárt rendeznek. A karácsonyig nyitva tartó ideiglenes galériában eseményekkel is szeretnék bevonzani a kortárs képzőművészet kedvelőit. Elsőként a Porsche Centrum Budapest által biztosított, installációként autót formázó vásznakat festettek meg a galéria művészei közül négyen egy egyszeri és megismételhetetlen performansz keretében. A négy művész, Juhász Szilárd, Kővári Kamillavirág, Révész Ákos és PAF által megfestett absztrakt installáció négy különálló egységet alkot, amely mind egyben, mind részleteiben is tökéletesen élvezhető. Az önmagán túlmutató képzőművészeti alkotás megszületéséhez éppen oly szükséges volt a pillanat megragadása, mint a négy művész egymással való kommunikációja, összhangja, valamint a festői egyediség, a formanyelv és a színharmónia megteremtése.
youngart x-mas art fair megnyitó ╱ Fotó: Benda Fruzsi
youngart x-mas art fair megnyitó ╱ Fotó: Benda Fruzsi
Az autós installáció után egy designkanapét is festettek a művészek, s az immár képzőművészeti tárggyá vált bútor eladásából befolyó összeget jótékonysági célra fordítják majd. Egy másik alkalommal PAF, a galéria művésze egy ruhát is megfest, amit egy aktuálisan futó tehetségkutató televíziós műsor zsűrijében ülő hölgy fog viselni. Az 1980-ban született Pintér András Ferenc 2004-ben szerzett diplomát a Magyar Képzőművészeti Egyetemen, mestere Klimó Károly volt. Doktori DLA-fokozatát a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Karán 2021-ben szerezte meg Valkó László professor emeritus témavezetésével. PAF festészetében formák, színek és anyagok találkozásai kapnak kiemelt szerepet, ezekben a találkozásokban jönnek létre olyan képterek, melyek egymásnak feszülve alkotják meg a teljes művet. Egymástól különböző, összeférhetetlen faktúrák harmóniáját teremti meg, miközben bátor, színkezelés jellemzi őket. Képei érzelmeket, lelkiállapotokat mutatnak meg.
Dr. Hatházi Vera kihangsúlyozza, hogy PAF-hoz hasonlóan képzett és tehetséges művészekkel dolgoznak, szakmai grémium dönti el, ki kerülhet a galéria művészei közé, és az online felületre is csak előzetes zsűrizést követően kerülhet fel munka. A nagyon fiatal, pályakezdő művészektől a befutott alkotókig terjed a művészkör. A karácsonyi vásáron Majoros Árontól is szerepel szobor, mert az ismert, sikeres, nagy köztéri szobrokat megvalósító szobrász is nyitott volt arra, hogy magánszemélyek számára is elérhető méretben és árban is készített munkáit a galéria közreműködésével értékesítse. Majoros többször is nyilatkozta, hogy Ybl Miklós is a legkorszerűbb mester volt a maga korában, és ő is fontos értéknek tartja a korszerűséget, ami a mai problémák megfogalmazása mellett a ma emberének a megszólítását is magában foglalja.
A youngart.hu tudatosan szélesre tárja a kapuit, azaz portfoliójuk szándékosan sokszínű, de felhívják a figyelmet a vásárlói tudatosságra, az átgondolt választásra. Hatházi felemlegeti azt a megható esetet, amikor egy középiskolás vásárlójuk úgy érkezett meg a galériába, hogy tanácsot kért, mit vásároljon az összegyűjtött pénzéből, ami befektetésnek is helytálló lesz a jövőben. Az ilyen kérdések elől sem ugranak el a youngartnál, az alapító gazdasági jogászként teljesen természetesnek veszi, hogy ez is érvényes vásárlási szempont lehet.
A youngart galéria felvállalja a galériás rendszerből kiszorult, akár a függetlenségéhez ragaszkodó, de képzett művészek támogatását. „Az oldalunkon minden héten mást mutatunk be mint „A hét művésze” – életpályával, művekkel, leírásokkal –, mindezt utána a social mediában is megfuttatjuk, fizetett hirdetésekkel széles körhöz eljuttatjuk. Segítjük a művészeket mentorprogrammal és kiállítási lehetőségekkel is, amik a karrierjüket építi, de nem kérünk kizárólagosságot, nem kötjük magunkhoz őket. Az a feltételünk, hogy azt a művet, amit nekünk adnak értékesítésre, ne árulják másutt. Az ügyvédi irodában is azt tapasztalom, hogy az új generációk nem viselik a kötöttséget” – foglalja össze dr. Hatházi Vera a youngart működési modelljét. És a másik oldalon, a vásárlók oldalán is azt tapasztalja, a gazdasági élet szereplői közül sem mindenki tud vagy akar 5–10 millió forintot áldozni egy műtárgyra, de bőven van kereslet az 1-2 milliós vagy akár 500 ezer forintos kategóriában. A karácsonyi vásáron is azt tapasztalják a nyitás óta, hogy a krízis ellenére van érdeklődés a művészetre.