Megjelent a májusi lapszámunk
TARTALOM
SPORT ÉS KÉPZŐMŰVÉSZET
4╱Hermann Veronika: A játék kedvéért. Laurent Perbos művei
8╱Molnár Ráhel Anna: Magyarázat nincs, és nem is lesz. Taro Izumi: Talán álmodban csiklandoznak?
10╱Sirbik Attila: Kevesebb ellenségkép, több játéktér. Hét művész válasza a sportra
NATURA HOMINIS
16╱Mészáros Flóra: Traumák és remények. Sigismond Kolos-Vary kiállítása
19╱Schneller János: A feltáruló természetfeletti. Dorogi János Ars Naturae című kiállítása
22╱Sinkó István: A Csató–mágia. Csató József kiállítása
24╱Jankó Judit: Rovarok bolygója. Enzsöly Kinga kiállítása
TÚL A KLISÉKEN – MŰGYŰJTÉS
26╱Ébli Gábor: Minimalizmusok. Tematikus válogatások Rátfai Attila gyűjteményéből
FINIS
32╱Jankó Judit: Hiánygazdálkodás. Beszélgetés Oltai Katával, a FERi Galéria vezetőjével
OLVASÓ
36╱Prokopp Mária: Isteni fény. Ruzsa György: Hogyan nézzük az ikonokat?
37╱Lóska Lajos: A rajzoktól a tekercsképekig. Nátyi Róbert – Sinkó István (szerk.): Szabados Árpád
TÚL A KLISÉKEN – MŰVÉSZETTÖRTÉNET
38╱Kategóriákon kívül I. Négy művészettörténész beszélgetése Az igazi Nagy István című kiállításon
SAVE AS
44╱Fodor Marcsi: Közkincs vagy a múzeum tulajdona? A régi festmények és a szerzői jog szövevényes viszonya
KRÍZIS
46╱Zielinski Tibor: Be kell vallanom… Alkotói válság
HATÁRTERÜLETEK
48╱Kőszeghy Flóra: A lakógépemberek forradalma. Kérdések és lehetséges válaszok a lakásmodellekről
4╱
„Ezekre világítanak rá Laurent Perbos francia képzőművész messziről is igen jól felismerhető installációi és (köztéri) szobrai, amelyek a sporthoz kapcsolódó eszközöket, tárgyakat és sztereotípiákat elnagyolt felkiáltójelként illesztik be a társadalmi tér és a kortárs képzőművészet kontextusaiba, valamint a szokatlan helyszínekre. Ahogyan egy interjúban Perbos elmondta, a sport nemcsak az egyik legfontosabb társadalmi cselekvés, hanem magától értetődően működik szimulákrumként, vagyis – ahogyan Jean Baudrillard francia filozófus túlhivatkozott dolgozatában olvasható – olyan másolat, ami mögött nincs eredeti.”
(Hermann Veronika: A játék kedvéért. Laurent Perbos művei)
8╱
„A totálinstalláció loopolt videóin (Gördülő elefánt – Elephant rolling, Halászat – Fishing) mindennapi, névtelen arcok és testek helyezkednek az újságok és hírportálok sporthíreiből ismert heroikus pozíciókba. Méghozzá a térben bevilágított műtárgyprotézisek segítségével, amelyek egy közönséges halandó számára is lehetővé teszik, hogy az örökkévalóságig reprodukálni tudják a játékosok pillanatnyi mozdulatait. Mozdulatlanul. Azt leszámítva, hogy egy hajtincs vagy ruhaszegély olykor megemelkedik a szélben, vagy finoman megváltozik egy vonás a modellek arcán, ezeken az álló videókon lényegében semmi sem történik. A háttérben a forgalom zaját és madárcsicsergést hallani. Köhögést. Magyarázat nincs, és nem is lesz.”
(Molnár Ráhel Anna: Magyarázat nincs, és nem is lesz. Taro Izumi: Talán álmodban csiklandoznak?)
10╱
„Fokozatosan beszűkült számunkra a társadalomkritikus művészeti szerep, és újra kellett értelmeznünk a motivációinkat (el is mentünk terápiára). Kevesebb ellenségképre és több játéktérre volt szükségünk, és ez a sorozat az első lépést jelentette ebben. Azt tekintettük feladatunknak – ha már rá voltunk feszülve bizonyos társadalmi jelenségekre –, hogy az adott kérdést arra síkra tereljük, ahol komplexitása ellenére is megragadhatjuk valahogyan. A Pályák esetében a politikai megosztottság volt a téma, és a játék abszurditása a lehetséges feloldás.”
(Sirbik Attila: Kevesebb ellenségkép, több játéktér. Hét művész válasza a sportra)
22╱
„A többrétegű festésmód (átfestések, lefedések, visszaszedések), a kétféle klasszikus festékanyag (olaj és akril) együttes használata számos munkán, illetve a hozzájuk társított tinta és rajzszén olyan fajta komplex felületi élményt nyújt, mely a Csató által kívánt vizuális intenzitást segíti elő. A képfelület szerkesztése, az abban felbukkanó különböző anyagok együttese mágikus, varázslatos hatást kelt. A képhez közelebb hajolva láthatjuk a megmunkálás számos fázisát: a lazúrok, a ragasztások, az átfestések alól előbukkanó korábbi rétegek új dimenzióba helyezik a kép összhangját.”
(Sinkó István: A Csató–mágia. Csató József kiállítása)
26╱
„A közös nevező a minimalista megközelítés. Mi az a legtömörebb kifejezésforma, amely egy adott művészi üzenet átadásához megfelelő? Ez vonatkozhat tematikára, színvilágra, formakincsre vagy éppen anyagszerűségre, de tükrözze az alkotó szellemi koncentrációját, hogy járulékos elemek nélkül, a legsűrűbb módon oldja meg a maga elé kitűzött feladatot. Mintegy száz művészt képvisel gyűjtemény ezzel a szerteágazó közös nevezővel.”
(Ébli Gábor: Minimalizmusok. Tematikus válogatások Rátfai Attila gyűjteményéből)