ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator

Mennyi mindenre lehet használni egy stadiont?
documenta fifteen

Jankó Judit

Június 19-én hivatalosan is megnyílik a documenta fifteen Kasselban. Munkatársaink a Press preview napokon jártak. A kortárs képzőművészeti világ egyik legfontosabb eseményéről később részletesen is beszámolunk, kibontva az egyes projekteket és kitérve az OFF Biennale Budapest szerepére Kasselben, de addig is olvassátok szubjektív beszámolóinkat.
documenta fifteen Kassel
documenta fifteen Kassel
Kalandos és hosszú úton jutottunk el Kasselbe, a frankfurti főpályaudvarról órákig szünetelt a vasúti közlekedés, de aztán egyszer csak elindult. Senki sem tudta az okát, az emberek türelmesen várakoztak, ennek ellenére mégis volt valami baljós a dologban, aláhúzta, amiben vagyunk és előrevetítette a documenta témáit. A frankfurti pályaudvaron is dolgoznak önkéntesek, akik az ukrán menekülteknek segítenek a tájékozódásban, a helyes vonatra szállni, de ők se tudtak többet nálunk. Mindegy is, nagyjából 13 órás utazás után megérkeztünk, és másnap ért az újabb meglepetés: egy stadionban zajlott a sokórás bemelegítő sajtótájékoztató. Hihetetlen felfokozott, igazi szurkolói hangulatot teremtettek oda a ruangrupások, de a csúcspont a csoport egyik tagjának kántálós énekléssel, táncolva előadott TV showja volt a documenta programjáról egy papírdoboz tévéből előadva.
Agus Nur Amal PMTOH storytelling előadásainak általában traumagyógyítás a célja, s hétköznapi, háztartásban előforduló tárgyakat használ hozzájuk, amiket persze elemelve művészeti tárgyakká tesz. Művészekkel, fotósokkal, videósokkal, oktatókkal együttműködve a szórakoztatás mellett felvállalt pszichológiai és nevelési céljai vannak a munkáinak.
Agus a Jakarta Institute of Arts színházi karán végzett, majd visszatért szülővárosába, Weh-szigetre (Aceh, Szumátra), hogy ott kutassa és tanulmányozza a PMTOH néven ismert acehi történetmesélés művészetét. 1992-ben kezdte előadni színházi stílusú monológját, amelyet PMTOH-nak is nevez, és színpadra állította számos régi helyi történet átiratát. Indonézia különböző vidékein szokott „tájolni” olyan témákban, mint a politika, a katasztrófa és a vidéki közegészségügy.
Agus 1999-2002-ben Jakartában csatlakozott az Erőszakellenes Közösséghez, ami az egyetemi hallgatók közti fizikai erőszakot szeretné visszaszorítani. 2003 óta dolgozik együtt a Komunitas Tikar Pandan közösséggel traumagyógyító és konfliktusmegoldó projektekben Banda Acehben. 2005 óta saját készítésű Eng Ong című tévéjét használja kisszínpadnak, ahogy most is a sajtótájékoztatón. A documenta fifteen idején Agus történetmesélős sorozatot hoz létre Grimmwelt Kassel címen, amely egy szudáni életelven, a Tri Tangtun alapul. A Tri Tangtu lényege, hogy a misztikus, a racionális és a naturális egyszerre van jelen az életünkben, és emlékezzünk a múltra, gondolkozzunk a jelenen, és tervezzük a jövőt. A történetmesélés lényege a közös élmény, az interakció öröme. A mesemondó műhelyfoglalkozások a kasseli Friedrich Wöhler Schule és Reformschule iskolásainak részvételével zajlanak majd.
De vissza az elejére, hogy ki is az a ruangrupa, és mit csinálnak Kasselben. A június 18. és szeptember 25. között zajló esemény művészeti vezetésére ezúttal nem egy személyt kértek fel főkurátornak, hanem az indonéz ruangrupa csoportot, akiknek működését a “lumbung”, egy erőforrás megosztáson és közösségiségen alapuló koncepció határozza meg. Ezen az elven kezdték el a documenta fifteen szervezését is. Még a pandémia előtt bejárták a világ minden szegletét és nyolc másik, nagyon különböző közegből érkező szervezetet kértek fel együttműködésre. A partnerek Kubából, Kolumbiából, Maliból, Nigériából, Bangladesből, Dániából, Nagy-Britanniából, Spanyolországból, Berlinből és Új Zélandról kerültek ki, mindenki nagyon más környezetből jön. Ide, az ún. „nemzetközi lumbung” kezdőcsapatába hívták meg az OFF Biennálét. (Róluk is majd később.) A pandémia miatt nagy bizodalmat szavaztak a nemzetközi lumbugnak, azok ajánlásainak, és nagyban támaszkodtak rájuk.

Kikből is áll a ruangrupa? Indonéz művészcsoport, egy jakartai művészekből és kreatívokból álló kollektíva, tíz taggal. Egy baráti körrel kezdődött, a 90-es évek közepén a jakartai és yogyakartai művészeti iskolák diákjainak közös ötletelése a kiindulópont. Minden induló tőke, állami támogatás nélkül, hosszú beszélgetésekkel és ötletbörzével kezdtek, és csak több projekt és adománygyűjtési akció után tudtak 2000-ben bérelni egy kis házat, ahol összejöhettek és együtt dolgozhattak. A kötetlen együttléteket és a közös alkotást, ötletelést, tudásmegosztást Kasselban is meg szeretnék valósítani. A documenta Hallban együttalkotásra, közös főzésre, sőt a művészeknek ottalvásra is kialakítottak teret. A ruangrupa szó „kreatív teret” jelent egyébként.

documenta fifteen Kassel
A 2022-es documenta működési modelljét nem titkoltan később egy olyan interlokális lumbung-hálózattá szeretnék bővíteni, amely biztosíthatja a különböző helyi és nemzetközi együttműködések és szerveződések fenntarthatóságát. Éppen ezért a sajtótájékoztatón is elhangzott, hogy mindenki barátkozzon, építsen kapcsolatrendszert, mert ez lesz a jövőben a működése záloga. A lokálison a fő fókusz, de a függetlenség ára a nemzetközi léptékben való gondolkodás, így interlokálissá kell válni egy ponton, s erre a documenta most remek kiindulópont.
A ruangrupa kurátori megközelítése az erőforrás-felhasználás alternatív kollaboratív modelljére törekszik, akár gazdasági értelemben is, akár a tudásfelhasználást tekintve. Nemcsak anyagilag, de ötletekkel, tudással, programokkal és innovációkkal is segíthetjük egymást.

A ruangrupa a documenta fifteen alapjait a „lumbung” alapértékeire és gondolataira építette. Ez az indonéz szó rizsraktárat jelent, ahol az összegyűjtött termést a közösség közös felhasználására tárolják. De itt most átvitt értelemben használják, nem feltétlen, illetve nemcsak közösségi épületként, hanem a közös munka- és életmód megjelölésére. Azt hiszem, magyarul a kalákában dolgozás a megfelelő fordítása. A ruangrupa a sajtótájékoztatón is hangsúlyozta, hogy a szolidaritás és a közösségben való gondolkodás, azaz a lumbung, soha nem volt életbevágóbb és relevánsabb, egyszerűen a túlélésünk záloga. Amikor szerte a világban millió tapasztalják a jelenlegi rendszerek egyenlőtlenségét és igazságtalanságát, a lumbung erőfeszítésként mutathat (sok más törekvés mellett), hogy megmutassa, lehet a dolgokat másként is csinálni.