Nagyhalak az ázsiai piacon
Bagyó Anna
Hongkong ma már az ázsiai műkereskedelmi piac zászlóvivője. Emellett tanúskodnak többek között az aukciós eredmények, a növekvő forgalom, a helyi galériák, de különösen a neves külföldi kiállítók számának gyarapodása és az idén már hetedik alkalommal megrendezett, közel 90 ezer látogatót fogadó Art Basel Hong Kong művészeti vásár.
A vásáron a 20. és a 21. század művészetét a műfajok széles skáláján képviselték, legyen az klasszikus festmény, szobor, fotó, videó, installáció vagy digitális munka. Az elemzők szerint egyre inkább a nyugati művészek munkái, különösen a műtárgybefektetési szándékkal keresett művek kerültek előtérbe az ázsiai művészekkel szemben. A kínai művészek, főleg a fiatalok között többen vállalkoztak a hagyományos kínai festészet, a tájképek, az akvarellek világának újraértelmezésére. Több helyen szerepeltek az olasz Giorgio Morandi finom, visszafogott színvilágú csendéletei, ahogy Louise Bourgeois képei, szobrai és installációi is. Az előbbit, mások mellett, a több városban is galériát működtető galéria, a Gagosian, amíg a másikat a Hauser & Wirth mutatták be standjukon és a hongkongi galériájukban. Anish Kapoor Londonban élő, Indiából származó nemzetközi sztár fényes, tükörfelületű “tányérjai” vagy sokszorosított grafikái szintén több standon megjelentek, de a német Georg Baselitz és az angol Tony Cragg, úgyszintén népszerűek voltak a vásáron. A londoni Annely Juda Fine Art Galéria a koreai Nam June Paik tévékészülékekből összerakott, ember formájú tornyát mutatta be, de szerepeltek a standon az orosz avantgárd nagyjai is, mint Kazimir Malevics vagy Alexander Rodcsenko.
A kolozsvári Plan B Galéria mások mellett a nemzetközileg ismert román sztár, Adrian Ghenie és Șerban Savu, valamint az iráni–holland Navid Nuur festményeit mutatta be. A londoni Victoria Miro, a japán Yayoi Kusamo műve mellett mellett, a vidéki jelentet ábrázoló, egész falat befedő Grayson Perry gobelinjét is kiállította. A Lehmann Maupin Galéria (New York, Hongkong, Szöul) a koreai Do-ho Suh áttetsző textiltárgyait tárta a közönség elé. A New York-bázisú, de több városban is galériát működtető Pace standján a koreai Lee Ufan festményei és az ismert kínai művészek, Zhang Xiaogang, Qiu Xiaofei munkái várták a látogatókat. A párizsi székhelyű Perrotin Galéria standján a japán sztárművész, Takashi Murakami két nagy falat takaró táblaképe és a napraforgóarcú, aranyozott felnőtt és gyerek figurái keltettek érdeklődést. A térségbeli Arario Galéria (Szöul, Cheonan, Sanghaj) többek között az indiai művész, Nalini Malani organikus, erotikus papírmunkáit és a kínai Sun Xun a kínai mitológiából ismert szárnyas sárkánylovakat ábrázoló tintarajzait mutatta be. Egyes standok kiemelt népszerűségnek örvendtek. Például az osztrák Egon Schiele 1910–17 között készült, főleg papír- és vászonképeit a londoni Richard Nagy Galéria standján kiemelt érdeklődés övezte, az időnként kordonnal lezárt stand előtt hosszú sorban várakozott a közönség. A 100 ezer és 12 millió dollár közötti értéket képviselő negyven műnek csak egy részét kínálták eladásra.
Mint az Art Basel-vásárokon általában, Hongkongban is szerepelt „Kabinett” szektor. A kurált kiállítások, legyenek azok tematikus kiállítások, művészettörténeti referenciák vagy szóló show-k, a 22 galéria standján, egy szeparált térben kaptak helyet. A bécsi Krinzinger Galéria a német Jonathan Meese mini retrospektív kiállítását, humoros, groteszk figuratív-absztrakt színes vásznait, rajzait, kisebb szobrait tárta a közönség elé.
A „Discoveries” szekcióban a feltörekvő, pályájuk kezdetén levő művészeknek, a következő generáció tehetségeinek igyekeztek platformot biztosítani. A 25 standon bemutatott mű kifejezetten a vásár alkalmára készült. A prágai Hunt Kastner Galéria Anna Hulacova a cseh folklór, a fafaragás hagyományaiból építkező munkáit állította ki. A stilizált ember-, madár- és rovarfigurákat betonból öntötte ki a művész, utalást téve az emlékművek, a betonépületek, a (poszt-) kommunizmus szellemére. Jelentős volt az érdeklődés a tokiói Maho Kubota Galéria standján, ahol a japán Aki Inomata csillogó, áttetsző üvegből készült, csigaház formájú alapokra „építette” a világ nagyvárosainak miniatűr képmását, szimbolizálva a remeterák különös szokásait, mely a saját házát elhagyva idegen tárgyakban, más állatok által megüresedett lakterekben húzza meg magát, hordozva azokat a hátán. A nomád vándorló életforma, a helyváltoztatás egy a rák életét megleső videó keretében kapott még nagyobb hangsúlyt.
Az „Insights” szekcióban kurált projektek (21) főképp az ázsiai és a csendes-óceáni – ide sorolva még Törökországot, Új-Zélandot, a Közel-Keletet és Indiát is – művészetre koncentráltak a 21 galéria kiállításán. Például a tájpei Beyond Galéria képviseletében Shun-Chu Chen részvétnyilvánítás témájú sorozatának képein a színes virágszálak mellé még egy színes, virágmintás kendőt is szögezett.
Az Art Basel Hong Kong vásáron a legnagyobb népszerűségnek kétség kívül a látványos „Encounters” szekció örvendett. Itt olyan óriás méretű szobrok, installációk szerepeltek térbe helyezve vagy felfüggesztve, melyek kiállítása messze túllépte a hagyományos standok lehetőségeit. A 12 projekt hármasával volt látható a galéria sorai között. A szekció az ausztrál Alexie Glass-Kantor kurátor válogatásában és a MGM Resorts Art & Culture támogatása mellett került megvalósításra. A párizsi Daniel Templon Galéria által reprezentált, nálunk is ismert japán művésznő, Chiharu Shiota ez alkalommal a térben felfüggesztett csónakok sötét fémből készült sziluettjeit fehér műanyag-gyapjú fonallal fonta körbe, így kölcsönözve légies lebegést, könnyedséget, de egyben instabilitást, bizonytalanságot a kompozíciónak. A három galéria (Kukje, Massimo de Carlo, Perrotin) által képviselt dán művészpáros, az Elmgreen & Dragset Város az égen című kompozíciója egy a fejére fordított, felhőkarcolók alkotta, light box-szerűen megvilágított városnegyedet ábrázolt, referálva a megalomániássá növekedő új financiális központokra, mint Hongkong, Sanghaj vagy London. A szögletes, rozsdamentes keretre erősített városképet alulnézetben, „békaperspektívából” szemlélhette a látogató. Érdeklődés övezte a koreai Lee Bul felfüggesztett, hatalmas bomba alakú, ezüstös színű ballonját vagy a marokkói Latifa Echakhch felhős eget ábrázoló, részben keretre rögzített, díszletszerűen leomló vásznát.
Art Basel Hong Kong
2019. március 29–31.