ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator

2014. szeptember 6. | Szélesvászon

csend

Egy Holokauszt-kiállítás

LUMÚ, 2014. július 10–szeptember 28.

 

csend_kotatkova

 

A holokausztra vonatkozó, illetve a holokauszttal kapcsolatos diskurzus kezdete 1945 áprilisára tehető, amikor a második világháború még hivatalosan véget sem ért. Ekkor járt Lee Miller amerikai fotós Berlinben a Life magazin megbízásából, és ekkor készítette azokat a világhírűvé vált felvételeket, ahol saját magát fényképezte le többek között Hitler fürdőkádjában. Miller gesztusa átvette és egyben ki is emelte a második világháborút saját korának eseményei közül, és a történelem részévé tette azt. Olyan eseménnyé, mely már nem képes ártani, már nem képes fizikailag minket megsemmisíteni – láthatjuk, nem esik bántódása, a veszély mintegy „elmúlt”. Mi azonban, akik az ő képeit 2014 nyarán nézzük, tudjuk, hogy a háború végével korántsem szűntek meg azok az ideológiák működni, melyek épp a háborúhoz, a nácizmushoz és a holokauszthoz vezettek. Manapság – különösen a tömeges migráció és a globalizáció okán – nem is kizárólag a zsidók a célpontjai ezeknek az előítéleteknek, illetve előítéletes viselkedéseknek, hanem más etnikumok, kisebbségi csoportok. Ennek tudatosításával, ill. a holokauszt ábrázolhatóságának problémájával is foglalkozik a kiállítás, amely a Magyar Holokauszt Emlékév keretén belül valósul meg.