Dominanciaközpontok
Kiállítás nyílik Berlinben Reigl Judit műveiből
Reigl Judit, az egyik legnagyobb magyar női absztrakt művész születésének 100. évfordulója tiszteletére nyílik kiállítás a berlini Új Nemzeti Galériában. Június 29-én, Berlin szívében, a magyar származású Reigl Judit tizenhét alkotását bemutató centenáriumi tárlaton a látogató bepillantást nyerhet Reigl életművébe.
A kiállítás a Hasonlíthatatlan gyönyör című alkotással indul (1952–53). Ezt a szürrealista festményt André Breton állította ki Párizsban 1954-ben. Az ikonikus Robbanás (1956), a Dominanciaközpont (1958) és Tömbírás (1960) című sorozat darabjai mellett a most a Neue Nationalgalerie gyűjteményébe került gigantikus Homme című triptichon (1967–1969) is jól szemlélteti Reigl akciófestészetét, amely az absztrakt expresszionizmushoz hasonlóan dinamikus, domináns és improviziatív. A Dominanciaközpontok című tárlat a 80-as évekig mutatja be életművet.
Reigl Judit: Dominanciaközpont ╱ 1958 ╱ olaj, vászon ╱ 148×180 cm ╱ Fotó: Kálmán Makláry Fine Arts
Reigl Judit: Dominanciaközpont ╱ 1958 ╱ olaj, vászon ╱ 148×180 cm ╱ Fotó: Kálmán Makláry Fine Arts
A kiállítás a Hasonlíthatatlan gyönyör című alkotással indul (1952–53). Ezt a szürrealista festményt André Breton állította ki Párizsban 1954-ben. Az ikonikus Robbanás (1956), a Dominanciaközpont (1958) és Tömbírás (1960) című sorozat darabjai mellett a most a Neue Nationalgalerie gyűjteményébe került gigantikus Homme című triptichon (1967–1969) is jól szemlélteti Reigl akciófestészetét, amely az absztrakt expresszionizmushoz hasonlóan dinamikus, domináns és improviziatív. A Dominanciaközpontok című tárlat a 80-as évekig mutatja be életművet.
Reigl Judit: Hasonlíthatatlan gyönyör ╱ 1952–53 ╱ olaj, kollázs, vászon ╱ Fotó: Kálmán Makláry Fine Arts
Reigl Judit: Hasonlíthatatlan gyönyör ╱ 1952–53 ╱ olaj, kollázs, vászon ╱ Fotó: Kálmán Makláry Fine Arts
Reigl először 1957-ben állított ki Németországban a Wiesbadenben rendezett Couleur Vivante című kiállításon, amelyet a legendás francia galériás, René Drouin és Dr. Clemens Weiler, a wiesbadeni múzeum igazgatója nyolc francia és nyolc német kortárs művész műveiből rendezett, és amely az Art Informel művészet egyik első bemutatkozása volt. A múzeum akkori igazgatója így írt a kiállításról: „Az 1957 tavaszán Wiesbadenben megrendezett Couleur Vivante kiállításon Reigl Judit festményei a legnagyobb terem főfalán álltak, tökéletesen uralva azt. A kiállítás megnyitotta az avantgárd művészet kapuját Németországban, és látogatóit lenyűgözte a festőnő munkássága… Festményei a hívás, a kiáltás tisztaságát hordozzák… Közös bennük, hogy a tudattalan mélységeiből származnak, ahol a világegyetem és az ember találkozik. Magából az életből származnak. És ez teszi őket olyan meghatóvá.”
A kiállítás kurátora Maike Steinkamp. Az október 8-ig látogatható tárlatra a művészt újrafelfedező galériása és jó barátja, Makláry Kálmán gyűjteményéből is kölcsönöztek alkotásokat.