Megjelent a január-februári lapszámunk
A felgyorsult tempót diktáló, már-már hektikus évkezdés ellenszérumaként ajánljuk az alábbi lapszámot, melyben a lelassulás különféle módozatait vonultatjuk fel. Elidőzhetünk például a 19. századi festőiség legszebb rezzenésein, de az analóg felvételek misztikus tónustartományába is belemárthatjuk a jeltobzódástól tikkelő, képernyők által irritált tekintetünket. Egy bécsi kávé mellett elmerenghetünk a Jugendstil hipnotikus indázásán, de be is ugorhatunk a Szerkesztőségbe, ha ennek egy igazi, 21. századi felvonására volnánk kíváncsiak. Mindeközben megalapozhatjuk a prefreudiánus otthonosságérzetünket a biedermeier puttójelöltjeinek bájos ténfergésén somolyogva. Vagy kiskanalunkat és kávéházi jó modorunkat hátrahagyva becsatlakozhatunk Fülöp Tímea florális filippikájába, melyben ezúttal szerzőnk a dizájn és a bokréta különös hibridjeivel konfrontálódik. Nem messze innen, számítógépes játékok kulisszái mögött játszhatjuk újra a diplomablokkos traumáinkat, azonban még a pörgős akciók is „lebegőssé” válhatnak, amikor nyakon öntjük őket a visszaemlékezés édes nektárjával. Éppen ezért a Szerkesztőség folyamatosan keresi a jelenkor koordinátáit megvilágító, a túlzott kényelmet elűző kritikai észrevételeket. Emlékművek, fényszivárgások, banalitásformulák és időkapszulák: a műfaji sokszínűségtől majd kicsattanó blokkok között bandukolva a kortárs művészeti szféra szélesebb, több generációját megszólító perspektíváival nézhetünk bele a képzőművészeti átlényegülés különös szelencéjébe.
Az Új Művészet 2025. január-februári lapszámának borítója ╱ Agnes Denes: Izometrikus rendszerek izotropikus térben – Térképvetületek: A tojás, 1976, színes litográfia, Rives papír, 939×736 mm ╱ A művész jóvoltából

Az Új Művészet 2025. január-februári lapszámának borítója ╱ Agnes Denes: Izometrikus rendszerek izotropikus térben – Térképvetületek: A tojás, 1976, színes litográfia, Rives papír, 939×736 mm ╱ A művész jóvoltából
TARTALOM
LAZA LAZÚROK
4 ╱ Tayler Patrick: Szelídség, hűség. Sudár Péter kiállítása kapcsán
7 ╱ Balkó Dorottya: A jóleső homályról. Vető Orsolya Lia és Szakál Éva képei a Surface Tension című kiállításon
SORSOK, ARCMÁSOK
10 ╱ Kopócsy Anna: Életművek új alapokon. Dénes Valéria és Galimberti Sándor kiállítása
14 ╱ Bera Viktor: Sötétkamra. Révai Ilka életmű-kiállítása
18 ╱ Sümegi György: Hiányérzet. Tóth Menyhért-emlékév Miskén (2024)
MEGTALÁLT NEMZEDÉK
20 ╱ Sturcz János: Tihany ’90. Tölg-Molnár Zoltán kiállítása
24 ╱ Lóska Lajos: Önfestő képek. Šwierkiewicz Róbert kiállítása
28 ╱ Lisányi Endre: A vízhez hasonló. Šwierkiewicz Róbert kiállítása
30 ╱ Hudra Klára: A realitások közös többszöröse. Bekezdések Konkoly Gyula Emlékműve kapcsán
34 ╱ Muladi Brigitta: A vonót lazán kell tartani… Szirtes János 70, +36°C
KOLLEKCIÓ
38 ╱ Ébli Gábor: A gyűjtő mint társkurátor. Közös(en rendezett) kiállítás négy privát kollekcióból
43 ╱ Tayler Patrick: 100 százalékos jelenlét. Interjú Hamvai Kingával
KÖRKÉP
46 ╱ Tillmann Ármin: Banalitásformulák. Géczi János Feltakarás című kiállításáról
50 ╱ Jankó Judit: Időkapszula Budapesten. Agnes Denes kiállítása
SAVLEKÖTŐ
54 ╱ Fülöp Tímea: Virágozzék minden virág. Újabb virágcsendéletek
56 ╱ Kiss Norbert: Counter-Strike. Beszélgetés Fülöp Tímeával Tayler Patrick közbevetései kíséretében
TANULMÁNY
58 ╱ Farkas Aliz: Kicsi nékünk ez a ház. A népi jelképek és a kortárs képzőművészet összefüggései 1970 körül
BÉCSI KÁVÉ
62 ╱ Farkas Zsuzsa: A gyermekek ábrázolása a 19. század közepén. Biedermeier hétköznapok
65 ╱ Kovács Ágnes: Mihelyt a Föld felébred. Jugendstil Münchenben
OLVASÓ
68 ╱ Szabó Noémi: 15 év 60 kötet. Recenzió a 2024-ben megjelent HUNGART-könyvekről
70 ╱ Wehner Tibor: Szemezget. Kozák Csaba: Még egy kört. Válogatott művészeti és egyéb írások 2020–2024
71 ╱ Pataki Gábor: Víz és szél csiszolta. Nagy T. Katalin: Judit Wellisch Tehel
72 ╱ Sinkó István: Malaszttal teljes. Ötven éve jelent meg Tom Wolfe Festett malaszt című könyve
KÜLFÖLDI IZGALMAK
74 ╱ Dudás Barbara: Ladik Ooooooooo-pus. Ladik Katalin kiállítása
5╱
,,R. B. Kitaj festőművész, a londoni iskola egyik fő teoretikusa azt állítja egy írásában, hogy a zsidó (és általában a) művészet esszenciája kifejezhető abban a mondatban, hogy >Isten látta, hogy ez jó<. Egyúttal azt is írja, hogy a szeretet megfestése és megélése, valamint az erre irányuló folyamatos törekvés a festészet valódi célja. Természetesen itt nem arról van szó, hogy a festő tetszelegne a teremtői szerepben, hanem sokkal inkább arról, hogy a festői nézés aktusa egy mélyen gyökerező, érzékelésben kiteljesedő egyéni létformát tükröz. A festő olyan néző, aki számára az érzékelésnek ez a komplex formája megrendítően nagyvonalú ajándék. Mindemellett nem állítom, hogy a Szentlélek gyümölcsei által ihletett festmények szükségszerűen gyöngyházfényben ragyognának vagy édeskésen hatnának; épp ellenkezőleg, a drámaiság és a feszültség is része lehet ezeknek az alkotásoknak, hiszen az önmegtartóztatásban is van költészet, és a meghatódásban is van tudás. Ilyesmiken tűnődöm Sudár Péter Apafigura című kiállításának vernisszázsán, a veszprémi Csikász Galéria gyönyörű, ívelt mennyezetű tereiben, barátságos társaságban mozgolódva.” (Tayler Patrick: Szelídség, hűség. Sudár Péter kiállítása kapcsán)
Sudár Péter: Szabadidő╱ 2024 ╱ olaj, vászon ╱ 80×100 cm ╱ A művész jóvoltából

Sudár Péter: Szabadidő╱ 2024 ╱ olaj, vászon ╱ 80×100 cm ╱ A művész jóvoltából
9╱
„Vető és Szakál gesztusainak egyik legérdekesebb aspektusa, hogy festményeik bekebelezik a dolgok fluiditását, a bizonytalanságot, majd pasztellszínű játékos könnyedséggel mutatják fel annak reflexióját. Nincsen fanyar humorba csomagolt távolságtartás; képeiken, sorozataikon az élet legtermészetesebb velejárójaként tűnik fel a folyamatos változás, a sodródás, a megújulás. Valóban lehet jóleső a homály, amikor nem efelé vagy ettől menekülünk, hanem úgy tekintünk rá, mint két fókuszált pillanat közé nyíló, ütemnyi csendre.” (Balkó Dorottya: A jóleső homályról. Vető Orsolya Lia és Szakál Éva képei a Surface Tension című kiállításon)

Kiállítási enteriőr ╱ Szerkesztőség ╱ 2025 ╱ Fotó: Nyíri Julianna
40╱
„Én már egy olyan korba érkeztem bele (a 80-as, 90-es évekbe), amikor egyesek maguktól mehettek el innen a művészetük, gondolkodásuk miatt, de nem lettek ettől üldözöttek, nem verték meg őket a rendőrök, és nem dobták ki őket az országból, mint pár évvel azelőtt. Jóval szabadabban éltünk, de azért nem volt az olyan happy! Csak minisztériumi engedéllyel utazhattunk a kiállításainkra, és megfigyeltek a besúgók. Különféle csoportos kiállításon vettem részt, melyek közül párat betiltottak, ezért a Képzőművészeti Főiskola rektora írásos figyelmeztetésben részesített. Úgy is fogalmazhatnék nagyképűen, hogy (persze „csak” szubkulturálisan, de) egy kis sztár voltam a magam köreiben. Szerettek. Kiállítások özönein vettem részt. A kollegáim azt mondták, hogy olyan vagyok, mint a művészet nagykövete, jártuk a világot a kiállításokkal.” (Muladi Brigitta: A vontó lazán kell tartani… Szirtes János 70, +36 Celsius)
Szirtes János: Nem vagyok egyedül 19 ╱ 2023 ╱ tempera, lakkfilc, papír ╱ 54×72 cm ╱ A művész jóvoltából
Szirtes János: Aranyköpés ╱ +36 Celsius-fok 14. ╱ 2024 ╱ akril, aranypor, vászon ╱ 100×120 cm ╱ A művész jóvoltából
51╱
„Mi az idő? Mi a tudás? Van-e végső valóság? Mi a logika? Mi végre vagyunk itt? Ezek a munkák bonyolult vagy láthatatlan folyamatokat igyekeznek vizuális formába önteni sok kultúrtörténeti és művészettörténeti utalással. Egyik fontos darabja a sorozatnak az Erőelemzés, amelyen rögtön megjelenik az a forma, amely a mai napig végigkíséri az életművét: a háromszög. Az Erőelemzéshez egy értelmező szótárból kigyűjtötte az erő fogalmához kapcsolódó háromezer szót, majd ezeket a „szótár fogságából kiszabadított” szavakat háromszög alakzatba rendezve különleges jelentéstartalmat hozott létre. Dialektikus háromszögelés című munkája jól összefoglalja vizuális filozófiáját. Munakmódszere szerint két állítás és egy következtetés alkotja a tézis-antitézis-szintézis háromszögletű formáját.” (Jankó Judit: Időkapszula Budapesten. Agnes Denes kiállítása)

Agnes Denes: Búzamező – szembesítés: Szemétlerakó, Battery Park, Downtown Manhattan – a Szabadság-szoborral a Hudson túloldalán ╱ 1982/2024 ╱ c-print, papír, 324×487 mm╱ A művész jóvoltából