Megjelent az április-májusi lapszámunk
Borítókép: Refik Anadol: Gleccserálmok ╱ 2023 ╱ Fotó: Franka Candrian, Kunsthaus Zürich
Kedves Olvasók!
Friss lapszámunkban többek között szubverzív testábrázolási vállalkozások kerülnek bemutatásra, melyek korszakokat összekuszáló sűrűségben helyezkednek el egymás mellett. Jankó Judit Francis Bacon arcképeit egy különösen izgalmas Adrian Ghenie–Egon Schiele-eleggyel kombinálta, melynek szomszédságában a fiatal Bálint Norbert-László tenebrista ópuszai fénylenek.
Szó esik a festészet és a képzőművészet kríziseiről és kattanásairól: Fülöp Tímea metsző, lakberendezési ízlésficamokat is érintő kritikájában antikvitásból előásott fogalmi tereket vázol, Gerber Pál pedig a tükröződő techno zen jósgömbjébe tekint. Tanulmányán kívül közöljük a szerző által lebonyolított körkérdés néhány válaszát is, nem a teljesség igényével, hanem a párbeszéd dinamizálása érdekében.
Bordács Andrea AI által inspirált Refik Anadol-művekről tájékoztat minket, Sipos László pedig egy Duchamp-tárlatban kalauzol el. Pataki Gábor és Tayler Patrick műfajteremtő kettős olvasatukban bontják elemeire a londoni Tate Modernben nemrégiben megrendezett Mike Kelley-kiállítás eklektikus alteritását. A lapban ezúttal is belefókuszálhatunk néhány gyűjteménybe, összetett kiállítási koncepciókba és pazar életművekbe egy sor nézőponttal gazdagítva a kurrens művészeti pozíciók pluralitását, ráadásképpen pedig Bizzer I. Mátyás az utóbbi hetekben a MOME-n kibontakozó történésekről fest részletgazdag képet.
Jó olvasást kívánunk a sziporkázó tavaszba előkecmergő könyvmolyoknak, és azoknak is, akik a Szerkesztőség Keleti Károly utcai főhadiszállásán ásnák bele magukat a cikkekbe!
A szerkesztőség
Az Új Művészet 2025. április-májusi lapszámának borítója ╱ Leitner Levent: Conductor ╱ 2025 ╱ vegyes technika ╱ 185×130×100 cm ╱ Fotó: Gergely Linda

Az Új Művészet 2025. április-májusi lapszámának borítója ╱ Leitner Levent: Conductor ╱ 2025 ╱ vegyes technika ╱ 185×130×100 cm ╱ Fotó: Gergely Linda
TARTALOM
START THE GAME
4 ╱ Tayler Patrick: My favourite game. Utóirat a Skurc Group kiállításához
8 ╱ Fülöp Tímea: Platón és Ikea. Kortárs festészeti kis színes
ESENDŐ TESTÜNK
10 ╱ Jankó Judit: Felvállalt sebezhetőség. Francis Bacon Londonban, Adrian Ghenie Bécsben
14 ╱ Tolnay Imre: Testtörténetek. Bálint Norbert-László Délibáb című kiállítása
MÍTOSZOK CSENDRŐL ÉS IDŐRŐL
18 ╱ Cserhalmi Luca: Nem kellenek nagy szavak. Bill Viola budapesti kiállításáról
20 ╱ Tatai Erzsébet: A töredék melankóliája. Hosszú lábjegyzet Zoltai Bea Megtartás – Elengedés című kiállításához
22 ╱ Takáts Fábián: Most és mindig. Dobos Tamás tárlata
24 ╱ Vojnits-Purcsár Vító: Keletről Nyugatra. Fukui Yusuke kiállítása
26 ╱ Lóska Lajos: Aktuális mítoszok. Lipcsey György kiállítása
KOLLEKCIÓ
30 ╱ Ébli Gábor: Kettős évforduló. Egy artist-run space és egy mecenatúraprogram közös születésnapja
35 ╱ Bendig-Zsilinszky Zsófia: Kahnweiler és Rupf. Egy barátság története Párizs és Bern között
38 ╱ Vékony Délia: Eredet. Kortárs képzőművészeti gyűjtemény és kiállítás
42 ╱ Schneller János: A tudomány művészete, a művészet tudománya. Szubjektív tárlatvezetés a Szférák között… című kiállításon
HELYEK ÉS HELYSZÍNEK
46 ╱ Bizzer I. Mátyás: MOME FRONT… Hol is kezdjük?
50 ╱ Sinkó István: Egy grafikai kabinet születése. Beszélgetés Soós Évával, a Kálmán Makláry Fine Arts Galéria művészeti vezetőjével
SAVLEKÖTŐ
54 ╱ Gerber Pál: Lyuk a koncepción, avagy a koncepció lyuka. Szegény hazám! – sóhajt a költő… Ha nem ő, akkor én
56 ╱ Pár mondat a Techno Zenről. Válaszok a körkérdésre
OLVASÓ
58 ╱ Lóska Lajos: Égi és földi tárgyak. Pataki Gábor – Szücs György: Stefanovits
KÜLFÖLDI IZGALMAK
60 ╱ Sípos László: A francia kapcsolat. Duchamp Philadelphiában
64 ╱ Bordács Andrea: Algoritmus generálta természet. Refik Anadol: Gleccserálmok
69 ╱ Pataki Gábor – Tayler Patrick: Egy szomorkás Superman. Kettős olvasat Mike Kelley Ghost and Spirit című kiállításáról
4╱
Újra a Szerkesztőségben járunk, egy hivatalosan nonprofit, ám mégis a krachok, a COVID-éra és a későkapitalista krízisképletek viszontagságai közepette mocorgó helyszínen, ahol azért gyűltünk össze a multikolor hajléktalanszobor és az éteri, falba préselt, karambolos print között, hogy végre valahára megvitassuk (és megoldjuk, LOL) a képzőművészeti színtér megannyi nyűgét. A kedélyes Lorenzo di Grandacasa (Nagyházi Lőrinc) – ócskás, autóversenyző és TV-celeb –, valamint a talizmánszemű Bánki Ákos – képzőművész, szerkesztő és galériatárstulajdonos – öleli közre Leitner Levente képzőművészt, Fülöp Tímea kritikust, a Chicken Game című kiállítás rendezőjét és engem.
Bár a pályakezdésről szóló beszélgetés tanulságos, leginkább az informális „after” során bontakozik ki a várt savazós hangulat. A részben megelőlegezhető tanulságok a cigiszünet előtt a következők: a piaci alapú és a szakmai pályakezdés nem ugyanaz. A galériák összefogása utópisztikus, a művészeké viszont kívánatos. Nincs elég for-profit galéria, az ingyenmunka elegáns bevállalása révén lassacskán kimúlik a nonprofit színtér (pedig óriási szükség lenne rá). A reményteli önmenedzselés jelszava pedig bármi lehet, mert annyi a változó az egyenletben, hogy végső soron mindegy is, mi a mantra. Akár a fiktív, a megnyitón szónokló sikerkovács Kerekes Patriktól is kölcsönözhetünk némi feldmári lelkesítést: „Ha nem most, akkor mikor?” (Tayler Patrick: My favourite game. Utóirat a Skurc Group kiállításához)
Németh László: Still Here (részlet)╱ 2025 ╱ akril, vászon ╱ 105×125 cm ╱ Fotó: Gergely Linda ╱ A művész jóvoltából

Németh László: Still Here (részlet)╱ 2025 ╱ akril, vászon ╱ 105×125 cm ╱ Fotó: Gergely Linda ╱ A művész jóvoltából
10╱
Nagyjából egy időben lehetett látni Londonban Francis Bacon és Bécsben Adrian Ghenie kiállítását, s ez lehetőséget nyújtott érzékelni a hasonlóságokat a két művész festészetében. Ami az első, felületes pillantásra is látszik: képeiken eltorzítják és deformálják az emberi testet, ezáltal érnek el erős érzelmi hatásokat. De érdemes sorra venni, melyek azok a tényezők, amelyek kapcsolatot teremtenek a két életmű között. Francis Bacon és Adrian Ghenie festészetében több hasonlóság is felfedezhető, bár más-más korszakban és stílusban alkottak. Mindkét művész pszichológiai mélyrétegekbe ás le, az emberi lélek árnyoldalát, sötét részét vizsgálják. (Jankó Judit: Felvállalt sebezhetőség. Francis Bacon Londonban, Adrian Ghenie Bécsben)

Kiállítási enteriőr ╱ Francis Bacon: Három tanulmány egy Isabel Rawsthorne-t ábrázoló portréhoz ╱ 1965 ╱ olaj, vászon triptichon ╱ 35,6×30,5 cm ╱ CR 65-04 ╱ Fotó: David Parry ╱ All rights reserved ╱ DACS ╱ HUNGART 2025
18╱
A három mű némasága hasonló hatást ér el, mint a művészettörténeti remekművek csendje, melyet az emberi képzelet egészít ki. Ahogy egyes képzőművészeti alkotások szinte megelevenednek a néző szeme előtt, miközben a műveken megjelenő mozdulatok következő stádiumára következtetünk, úgy telnek meg Bill Viola néma videói is hanggal. A hanghatás egyesek szerint segít fókuszálni, ugyanakkor gyakran túl domináns szerep jut számára. Viola egy zajos világban a vallásos csendgyakorlatokhoz hasonló élményben részesíti a befogadókat, akik három mű előtt tölthetnek el másfél órát. Petrányi Zsolt, a kiállítás kurátora merész döntést hozott, amikor szembement a gyakorlattal, miszerint a múzeumlátogatók átlagosan fél percet szánnak egy műalkotás befogadására. Bill Viola budapesti kiállításán az eseménytelennek tűnő séták és az érzelmek tűzijátékában végre megpihenhettünk. (Cserhalmi Luca: Nem kellenek nagy szavak. Bill Viola budapesti kiállításáról)
Bill Viola: Néma hegy ╱ 2001 ╱ színes videódiptichon két, függőlegesen falra szerelt síkképernyőn ╱ 102×122×10,8 cm ╱ 8’ 18” ╱ Szereplők: Nathalie Canessa, Ken Roht ╱ Fotó: Kira Perov © Bill Viola Studio
Bill Viola: A találkozás╱ 2012 ╱ színes, nagy felbontású videó falra szerelt síkképernyős kijelzőn ╱ 92,5×155,5×12,7 cm ╱ 19’ 19”╱ Szereplők: Genevieve Anderson, Joan Chodorow ╱ Fotó: Kira Perov © Bill Viola Studio
69╱
Az eklektika szurdokával szemben, az információátadás tekintetében a kiállítás azonban kissé diszfunkcionális: „Apa, apa, ezzel mit lehet csinálni?” – vallatja a szisztematikusan infantilizált látogató a falszövegeket, de a kielégítő válasz elmarad. A textuális fater, az „intézményszülőként” eligazító szövegtest morog valamit a bajusza alatt a konceptuális művészetről és a performanszok szociokulturális szubverzivitásáról, de akkor sem értjük meg igazán, hogy miért fetreng a földön pink parókában a bácsi. És akkor ez vicces vagy komoly? Rossz neki? A művek „unhinged”, megtébolyodott energiája és a falakon suttogó intézményi narratíva között tátongó rés nem párbeszédet teremt, hanem egyfajta nyugtalanító elcsúszást. A művek biztonságos befogadása helyett (Adrian Searle kritikus kiemeli recenziójában, hogy a kiállításon nincsenek „safe space”-ek vagy rekonstruálható ártatlanság) a személy mindent átható jelenléte diadalmaskodik. (Pataki Gábor – Tayler Patrick: Egy szomorkás Superman. Kettős olvasat Mike Kelley Ghost and Spirit című kiállításáról)

Mike Kelley: Ahh… fiatalság! ╱ 1991 ╱ © Mike Kelley Foundation for the Arts╱ VAGA at ARS, NY and DACS, London 2025 ╱ HUNGART © 2025