ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator

NO PEW PEW & PEE
Tóth Balázs Máté – MASCOTLAND kiállítása

Sárai Vanda

Üdv MascotLandben, a kissé szokatlan kabalák földjén! Tóth Balázs Máté alternatív univerzumának a japán kabala-kultúrából inspirálódott élőlényei az elmúlt években jó pár helyen felbukkantak már: talán sokan emlékeznek Memento Boyra, a hazai emlékművek antihősére, Korrum Palira, a korrupció védőszentjére, Szoci Lacira, a szocializmus velünk élő és minket kísértő szellemére, vagy épp Turulkára, az újnacionalista nemzeti eszmény leszegett fejű fiókájára.

Tóth Balázs Máté: MASCOTLAND: NO PEW PEW & PEE ╱ Parthenón-fríz Terem, Epreskert Magyar Képzóművészeti Egyetem

Tóth Balázs Máté: MASCOTLAND: NO PEW PEW & PEE ╱ Parthenón-fríz Terem, Epreskert Magyar Képzóművészeti Egyetem

MascotLandnek mára annyi lakója van, hogy lassacskán összeáll belőlük egy egész magánmitológia. Az persze kérdéses, hogy kinek a magánmitológiája mindez. Tóth Balázs Mátéé? Végtére is az ő fejéből pattannak ki MascotLand figurái. Vagy a művész generációjáé? Az alakok ugyanis sokat elárulnak arról, mit is gondol, hogyan is érzi magát az Y-generáció itt, Kelet-Közép-Európa szívében. Vagy MascotLand valójában egész nemzetünk múltjának, jelenének, és bizonyos tekintetben jövőjének görbe tükre lenne?

Tóth Balázs Máté legújabb kiállítása afelé mutat, hogy megkreált tája kezdi kinőni kicsiny nemzetünk határainak kereteit. Eme fiktív vidék legfrissebb lakói ugyanis olyan egyetemes érvényű problémákat testesítenek meg, amelyek bőven túlmutatnak Magyarország illetékességén.
Jelen kiállítást már csak azért is nehéz kizárólag a hazai közéleti állapotok friss kommentárjaként olvasni, mivel az elmúlt évek krízisei tagadhatatlanul rávilágítottak a tényre, miszerint egy hajóban evezünk. Legyen szó pusztító vírusokról, természeti katasztrófákról, akadozó ellátási láncokról vagy épp fegyveres konfliktusokról. Abban persze lehet különbség, hogy mely régiókat milyen mértékben sújtja egy-egy krízis, azok hatásait megúszni azonban senki sem tudja.

Tóth Balázs Máté: MASCOTLAND: NO PEW PEW & PEE ╱ Parthenón-fríz Terem, Epreskert Magyar Képzóművészeti Egyetem

A cím és persze a bemutatott figurák játékossága azonban jól ellensúlyozzák a helyzet komorságát: a No Pew Pew & Pee alakjai egytől egyig keserédes figurák, akik – mint a mémből ismert, a lángoló ház közepén kávéját szürcsölő kutya – azt üzenik: this is fine. Nincs semmi baj.
Az égig csapó lángok márpedig tényleg nem mindenkit zökkentenek ki a hidegvéréből: keresve sem lehetne jobb példát találni erre MascotLand nihilista jéghegyénél, aki a globális felmelegedés okozta klímaválság közepette, egy szarvasmarha koponya formáját öltő úszógumiban ringatózik a vízfelszínen. Maga a megtestesült meditatív jelenlét. Az olvadó gleccserek tempójával szemben keblére öleli a lassú élet eszményét, kezéből már csak egy flamingós szívószállal díszített koktél hiányzik. Magasélet, csillogás. Live, laugh, love. This is fine.

A jégheggyel szög egyenesen ellentétes mentális állapotban találunk rá az old-school lakáskassza logót megidéző, a híd szélén egyensúlyozó, de egyértelműen szuicid hajlamú házikóra. A híd több tekintetben is fontos szimbólum a lakhatási válság idején: bevett szófordulat ugyanis a híd alá kerülés rémképe, amely világszerte egyre nagyobb embertömegeket fenyeget. A megfizetethetetlen albérletárak, a vicces nevű, ám annál bénítóbb mama-hotel intézménye már azelőtt is ellehetetlenítette a felnőtt élet megkezdését, hogy az energiaválság által felduzzasztott első rezsiszámlák befutottak volna. A híd tehát, amely egyfajta lecsupaszított fedélként, utolsó mentsvárként él a közbeszédben, itt a feladást hivatott jelképezni. Kezdő lökést; de nem a jövőbe, hanem a mélybe. This is fine.

 

Tóth Balázs Máté: MASCOTLAND: NO PEW PEW & PEE ╱ Parthenón-fríz Terem, Epreskert Magyar Képzóművészeti Egyetem

Tóth Balázs Máté: MASCOTLAND: NO PEW PEW & PEE ╱ Parthenón-fríz Terem, Epreskert Magyar Képzóművészeti Egyetem

De semmi gond, hiszen érkezik már Westie, a csodaszarvas 21. századi reinkarnációja, aki kelet és nyugat ötvözeteként (vagy inkább öszvéreként) a felmentésünkre siet! A jövő bizonytalanságának ellenszereként, a múltba révedő nosztalgia helyett Westie cselekvésre ösztökél: ahogyan a csodaszarvas őseinket egy biztonságos és prosperáló otthon felé vezette, úgy Westie célja is az, hogy mutassa az utat az elvándorlásra készülő magyaroknak. Azonban, mint ahogy egy háborúban a csodafegyverek, úgy az újjászületett csodaszarvas sincs még itt teljes valójában: egyelőre csak a sisakja jelzi, hogy a megfelelő pillanatban érkezik majd, hősjelmezét magára ölti, és Messiásként vezet majd minket előre. Nem hátra. Már nem kell sokat várni. This is fine.

Persze azért jó lenne, ha igyekezne, hiszen egy kisebb, meglehetősen harcias madárraj közeleg. Bár fehér galambnak nehezen nevezhetnénk őket, üzenetük mégis békésnek tűnik: gránátot idéző tollazatuk ellenére is a háború ellen ágálnak. Mondhatni, fegyvert tartanak a fejünkhöz, hogy végre azzal foglalkozzunk, amivel ténylegesen kellene: hódító hadjáratok helyett a kibocsátások visszaszorításával. Robbantások helyett a lakhatási válság érdemi kezelésével. Elvándorlás helyett pedig a lokális környezet élhetővé alakításával. A No Pew Pew & Pee a maga nemében így egyfajta ambivalens, pacifista kiáltványként is felfogható, ahol a kissé fenyegető, ám végső soron ártalmatlan madárkák a cél szentesíti az eszközt szemlélet nevében, ellentmondást nem tűrően jelzik: this is not fine. De még lehetne az.

▬▬▬▬

Tóth Balázs Máté: MASCOTLAND: NO PEW PEW & PEE
Parthenón-fríz Terem
Epreskert Magyar Képzóművészeti Egyetem