Otthoni képek
Széchy Beáta kiállítása
Gellér Katalin
Évek óta keresem a Széchy Beáta műveiben rejtőző kompozíciós elvet, alapképletet, mely minden munkáját egyedivé teszi. Addig mindig eljutok, hogy számtalan vegyes technikájú művet láttam tőle, sőt művészi programjaként definiálnám, hogy különböző hordozóanyagokon – papíron, vásznon –változatosan s a témát kiemelve vagy hangulatához igazítva különböző anyagokat, technikákat használ – festést, rajzot, nyomatokat, kollázst, kivágást, tépést –, és mindezek mellett a felszín mélyítése, domborítása és számos esetben a varrás alkalmazása is jelen van. Új és új rétegek, jelentések bontakoznak ki az alapképlet nyomán. A figurális, plasztikus formák és a síkszerű alakzatok egymás mellettiségéből vagy kontrasztjából bontakozik ki a mű szimbolikája, elmélyült vagy játékos karaktere. A művek egyik tartalmi vezérfonala a családszeretet, a múlttal való bensőséges kapcsolat, melynek egyik példája a kiállításon is látható: a nagyapja szőlőjét és az elődök sírjainak hosszú sorát megidéző, organikus elemeket, szőlőleveleket is beillesztő festménye. Alkotásai másik csoportjából a múlt (a világháború) és a jelen történései fölötti fájdalom és aggodalom dimenzióit vélem kiolvasni.
A most kiállított művek színfoltok és síkidomok váltakozásából épülnek fel. A szitanyomatalap színes vibrálását gyakran felváltja egy-egy síkidomot formázó rátét, kollázs. Úgy is fogalmazhatnék, hogy a sűrítést felváltja egy váratlan szünet, a rétegezettséget, változatosságot továbbfokozó betét és keretező motívum. Az akrilfestmények és szitanyomatok vizuális összképe érzelmi gazdagságot sugall, feltörő, de féken tartott spontaneitást, az önkifejezés szabadságát, melyet keretek közé szorít és rávarrt geometrikus vagy kvázi geometrikus formákkal ellensúlyoz. Cukor I-II. című művein pergő körformák jelennek meg az ellentétes formavilágú részekből felépülő háttér előtt. Beáta a humor játékos nyelvét is ismeri, erre utal a Tört szívek című kompozíciója.
Néhány művén beillesztett, újságból kivágott szalagokból épül fel a kompozíció. De csak elnevezésüket tekintve nevezném kollázsoknak. A képsík geometrikus ritmizálását létrehozó keskeny, szabályosra vágott, ritmizáló, néhol mintákat képző szöveges papírcsíkok hol szigorú, hol játékos felépítése dinamikus rendet képez (beBop). Textilminta című kompozíciója kettéosztott téren, erős vörös és fekete színekből, lágy, körkörös formákból épül fel beillesztett geometrizáló négyzetekkel és kerettel gazdagítva. A varrással létrehozott körkörös motívum, ahogy más munkáin is, középpontot jelöl.
A horror vacui, a félelem az űrtől távoli leszármazottjainak mondanám torontáli szőnyeget idéző munkáját, keretmotívumaival, hurkokra emlékeztető színsíkjával szőnyeget idéző alkotását, mely elgondolkoztat a valóságosnak tűnő, realista módon megalkotott szőnyeg és a fantáziamotívumokkal létrehozott szőnyegkép kapcsolódási pontjairól, a régi szőnyegminták elfeledett szimbolikájának és az absztrakt formáknak a találkozásáról. Ezeken a művein különös hangsúlyt kap a sík, minden motívum egy szintre, egy síkra helyezése. A színek és a formák az otthon hangulatát közvetítik, részletek Széchy Beáta személyes, szubjektív világa színes szőnyegéből.
Végül a Tavasz a kertemben című sorozatáról egy pár szó. Hagyományosnak mondható, dekoratív mintákra, illetve egyéni motívumokkal kialakított hátterekre virágokat rajzol és fest. Egyik kompozícióján szinte érinthetően jelenik meg a kézzel készített papír puhaságába szinte beleolvadó, könnyű madártest. Dekoratív művei a Pattern Painting (mintafestészet) vagy Pattern and Decoration (minta és dekoráció) néven ismert, amerikai festők, így Robert Kushner és Robert Zakanitch alapította irányzat legjobbjaihoz hasonlíthatók. Lényegük a Matisse-ig visszavezethető, színes és dekoratív festőiség. A művészek, ahogy Széchy Beáta is textilmintákat vagy különböző tárgyakat, főként virágokat nyomtatnak, festenek a vászon síkjára. A kiállítás címének, a Békesség szimbólumának a megtestesítője lágyan formált, vízszerűen szétterülő formákból és kis színes virágokból alkotott, festett felületre és a hangsúlyos függőleges tengelyre helyezett galamb, melynek archaikus formája a gótikus templomok záróköveiről, középkori táblaképek Angyali üdvözleteiről ismert Szentlélek galambja a lelkiséget, a spiritualitást, a repülést, a transzcendenciát szimbolizáló madár, melynek üzenete megegyezik a jól ismert, emblémává vált békegalambéval.
Léna & Roselli Galéria
- szeptember 5–29.