Rétegek
Bátai Sándor és Mohamed Abouelnaga kiállítása
Pataki Gábor
Ikon- és borítókép
Mohamed Abouelnaga: Emlékezés II. ╱ 2023 ╱ Fotó: Berényi Zsuzsa
Bátai Sándor: Rétegek╱ 2001 ╱ Fotó: Berényi Zsuzsa
Bátai Sándor: Rétegek ╱ 2024 ╱ Fotó: Berényi Zsuzsa
Bátai Sándor: Jelek ╱ Malomkövek ╱ 2023 ╱ Fotó: Berényi Zsuzsa
A közös vonások további elemzése előtt azért külön-külön is érdemes jellemezni pályafutásukat. Mohamed Abouelnaga a Nílus-deltában fekvő Tantában született – talán szimbolikus az egybeesés, hogy a város a természet spirituális mivoltát, isteni lényegét hirdető szúfizmus egyiptomi központja, hiszen ez a gondolat alapvető fontosságú az alkotó œuvre-jében. Majd az alexandriai képzőművészeti akadémián végzett, s a sokszínű kulturális tradíciókat őrző városban maga is sokszínű tevékenységbe kezdett. Érdeklődése aztán egyre inkább a régi kéziratok, illetve anyaguk, a papír felé irányult.
S ez a természet nemcsak oázisokkal, folyóvölgyekkel, növényekkel van tele, hanem a történelem és a személyes emlékek fakuló, töredezett, bizonytalanná vált, de mindegyre újra felszínre törő nyomaival. Szívesen használ fel művein régi, már-már eltűnőben lévő fotókat, de az újonnan készült felvételeket is öregíti, bizonytalanná, fátyolossá, tünékennyé alakítja. Fejkendős asszonyai ekképp ugyanolyan kortalanokká lesznek, mint a képein ugyancsak gyakran feltűnő, óegyiptomi szobrok, fáraófejek. Kidolgozott egy sajátos, általa transzfernek nevezett technikát is a fotó és a festett felületek egy képen belüli ötvözésére, mellyel szinte észrevehetetlenné teszi az egyébként szinte „kiabáló” kollázstechnikát.
Bátai Sándor: Rétegek II. ╱ 2005 ╱ Fotó: Berényi Zsuzsa
Bátai Sándor: Rétegek II. ╱ 2005 ╱ Fotó: Berényi Zsuzsa
A hiperaktív egyiptomi művészhez képest Bátai Sándor szinte kamalduli szerzetesnek tekinthető. Már fiatalon fogékonynak bizonyult szűkebb pátriája, a Balaton-felvidék természeti képződményei, művészettörténeti és néprajzi emlékei iránt. Majd később Kaposváron, a színházban éppen ezzel ellentétes hatások érték, Erdély Miklós és Pauer Gyula révén első kézből kaphatott ösztönző injekciókat a neoavantgárdból. Ettől nem lett ugyan az aktuális trendek, kurrens irányzatok megszállottja, de mindenesetre szabadjegyet szerzett művészi útjának kialakítására. A 70-es évek konceptuális művészete egyik fontos irányzatának, a Spurensicherungnak (nyombiztosítás) a fonalát felvéve sajátos leletmentésbe kezdett. Nemes Nagy Ágnes szép verssorát idézve immár több évtizede „a Föld ismétlődő emlékei” foglalkoztatják. A róluk vett lenyomatokat merített papírból készített rétegekre rögzíti, s többek között ezek finom, titokzatos összjátékából adódik műveinek transzcendens összhatása.
Rétegek ╱ Bátai Sándor és Mohamed Abouelnaga kiállítása ╱ Magdolna-udvar ╱ Fotó: Berényi Zsuzsa
Talán épp az emlékezés fontossága az a közös nevező, amelynek alapján kettejük művészetének közös vonásaihoz közelíthetünk. S persze nemcsak az egymásba fonódó, átvérző papírok rakódnak egymásba rajtuk, hanem az emlékeknek is vannak rétegei. Abouelnaga és Bátai műveinek nem elhanyagolható hányada a geológia emléknyomait idézi vissza, a Nílus partjának megszikkadt sarát, a homok szélfútta gyűrődéseit, illetve Bátainál a bazalt rücskeit, a megdermedt agyagot. Ez a legősibb réteg, a természeti erők folyamatos működéséről előkerült lenyomat. A művészek ez esetben inkább ösztönös démiurgoszok, s nem utolsó sorban leletmentők.
Majd következnek a legegyszerűbb, legtömörebb, archaikus jelek. Mindenekelőtt a körök, melyek ez esetben nem annyira vallási szimbólumok, nem idéződik fel általuk Ré napisten kígyóval körbe ölelt napkorongja vagy Héliosz reminiszcenciái, inkább bizonytalan körvonalú, részben a természet nehezen kiszámítható mozgásainak, véletlenjeinek, részben egy rendezettségre, teljességre irányuló szándéknak a kifejeződései. Göcsörtös felszínük, az egymásra rakódó papíröntvények hol eltűnő, hol kibukkanó rétegei mögött „mindig fölfeslik valahol” – ez esetben nem a rend, hanem a múlt, a Föld emlékeinek szövedéke.
Bátai Sándor ╱ Foró: Berényi Zsuzsa
Mohamed Abouelnaga ╱ Fotó: Berényi Zsuzsa
Bátai is véletlenszerűen, padlásról, ócskapiacról előkerült fényképeket, dokumentumokat használ, de ő egyiptomi társával ellentétben nem vonja be azokat a színek, festékfoltok jótékony rétegeivel. Nyilván nem rekonstruálhatja a történelem viharába vettetett, 20. századi kisember életét, személyiségét, hiszen egy-két fényképen kívül csak egy igazolvány vagy jótállási jegy tanúskodik létezésükről. De ha már kihúzta e töredékeket a romhalmaz kacatjai közül, a maga eszközeivel emléket állít nekik, ugyanúgy, akár egy templom porladó kődarabjának.
Mohamed Abouelnaga: Emlékezés I. ╱ 2023 ╱ Fotó: Berényi Zsuzsa
Mindkét művész szívesen gondolkodik sorozatokban, melyek aztán többször installációba rendeződnek. Abouelnaga gyakran a térbe függeszti ki már-már domborművé vastagodó papírműveit, s a sötétebb teret ellenpontozó fények használatával hív elő szakrális, szinte templomi reminiszcenciákat. Bátai e mostani alkalomra különös együttessé rendezte Malomkövek címet viselő sorozatát. A tartós kőanyagból faragott, évszázadokat túlélni képes, kerek, súlyos tárgyak helyett azonban most elvékonyodott, töredékes körök, félkörök hevernek a padlón. Az emberi civilizációban hosszú időn át oly fontos szerepet játszó, de mára általában funkciójukat vesztett, legfeljebb kertek díszéül szolgáló tárgyak árnyképei, emléklenyomatai csupán e formák, de méltósággal vállalják ezt a szerepüket. Kopott, az idő által rücskösre gyötört relikviák, melyek törékeny papíranyaguk ellenére is felidézik az életet, lisztet és olajat készítő kövek fenségét.
Mindketten, Mohamed Abouelnaga és Bátai Sándor is egy törékeny, esendő, könnyen elpusztítható, de a kultúrák emlékezetét hordozni tudó anyag, a papír titkait kutatja. S mindketten rögzítik, előhívják segítségével a földfelszín változásait, a történelem szemétdombjára hullott tárgyi emlékek töredékeit s egyben személyes alkotói hitvallásukat.
▬▬▬▬
Bátai Sándor és Mohamed Abouelnaga: Rétegek
Magdolna-udvar
2024. június 21. – július 27.