Tejút
Széchy Beáta kiállítása
Egy kis kávézóban, a Galéria 12-ben néhány hétre Széchy Beátának a világűr inspirálta, az egyetemes művészet egyik végtelen variációban ismert motívumát feldolgozó alkotásai kerültek bemutatásra. Vegyes technikájú műveinek középpontjában a számunkra teljes egészében nem látható Tejútrendszer spirálisa áll. A spirál erőteljes dinamizmust érzékeltető formája végtelen és egymásba fonódó kavargásban, valamint önmagában, néhol aktokkal és térbe helyezett apró emberi figurákkal kiegészítve jelenik meg. A monoprinteken, vásznon és plexiüvegeken ábrázolt spirál motívum egyszerre sugallja a végtelen dinamikus lüktetését és az elmélkedésre késztető nyugalmat.
A spirál, ezzel nem mondok újat, jól ismert és sokszor alkalmazott díszítő motívum és számos alkotás, együttes kompozíciós alapelve, például a barokk művészet kedvelt tárgyalkotó, térformáló eleme. Ornamentikaként lehet organikus karakterű és geometrikus jellegű formaelv megjelenítése. Az 1900-as évek növénytani tanulmányai hatására, melyben Ernst Haeckel Welträtsel (1899) című művének megjelenése jelentős szerepet játszott, organikus karaktere vált uralkodóvá, míg az expresszionisták elsősorban érzelmi erejére alapozták számos alkotásukat.
Széchy Beáta varrással és hidegtű- (drypoint-) technikával is gazdagított monoprintjein és plexiüvegein a lágyan formált spirál alakzatok közepén és a felszínen is szétszórva a mozgásérzetet fokozó testszínű és barna körök láthatók. Az ismétlődő alakzatok ornamentikája nemcsak dekoratív funkciójú, hanem rendszert, tárgyat alkotó motívum, melynek asszociációs gazdagsága felidézi a japánkertek gereblyézett, finoman barázdált útjait, s köveit is. Ritmikus vonalhálója a japánkertek újra és újra rajzolt „tájaihoz” hasonlóan meditációs eszközként is hat. Az örvénylő mozgás, körforgás ismétlődését sugalló spirálok síkját a vasrácsként rájuk illesztett fekete függőlegesek vagy összevarrt rétegekből álló vízszintesek tagolják. Kiemelik a mögöttük zajló folyamatnak a képkereteken túlnövő dinamikáját, megállíthatatlanságát, a végtelent. A kiállításon a képek magyarázataként, „nyilatkozatként” kifüggesztett angol szöveg szerint lényegük a „határtalan: a semmi legkülső szélére való vonatkozás, a kontúrnélküli vonal mint külső széle egy országnak vagy egy régiónak vagy egy folyó örvénye…”
A Duna című vásznát a spirális forma uralja, óhatatlanul felidézve évszázadok tradícióját, melynek során díszítő motívumként, arabeszkként, ornamensként jelent meg, s nem egyszer stilizált, absztrahált lényegként. Ismert díszítő és szimbolikus motívum, többek között használati tárgyakon, megalitok díszítésén, egyiptomi és görög ábrázolásokon, italo-bizánci mozaikokon, japán fametszeteken és szövetmintákon alkalmazták. A különböző kultúrkörökben, kevés kivétellel, szimbolikus tartalom hordozója, meditációs eszköz, csak egyetlen 20. századi példát említve Gustav Klimt Stoclet frízének életfáját.
Széchy Beáta vásznán a zsinórból formált spirál, első látásra, játékos díszítő motívum. Szabályosan húzott, geometrikus forma, körülötte szétszórva konfettire emlékeztető gumitömítések és csillámok (széttört karácsonyfadíszek, színes gömbök maradványai) láthatóak. A spirál biztos vonalvezetésének és a karácsonyfadíszek töredékességének ellentétéből, az össze nem illő formák és a különböző anyagok egymásmellettiségéből kiindulva, a díszítés és a képtárgy szétválasztásával érkezünk el a mű értelmezéséhez: világunkban a teljesség, a tökéletesség elérhetetlenségéhez. A csillámok mintha a tejút világító csillagainak halvány visszfényei lennének, s látásunk tökéletlenségét sugallnák. Egy japán szövetmintán (19. század vége) a spirált leveles ágak szövik be, míg Széchy csillámai gondolat- és formacsírák, melyek az egyénnek a tökéletességhez, az égi jelenség csodájához, a mindenséghez való viszonyát, törpeségének tudatát, s egy felsőbb törvényhez való igazodás vágyát tükrözik. A folyamban, melynek örvényei hasonlítanak az égi jelenséghez, az elveszett mítoszi világra, a magyar mitológiára is utal; a spirálist piros-fehér-zöld zsinórból formálta.
Galéria 12
2019. augusztus 26. – szeptember 7.