ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator

Blender
Paul Riedmüller kiállítása

Paul Riedmüller festészetével roppant egyszerű azonosulni, mivel képeiben hétköznapi elemeket helyez mesterséges környezetbe, létrehozva ezzel egy hibrid provinciát, az online és a valós tér együttes ábrázolását. Riedmüller munkássága túlmutat a digitális jelenségek önmagukban történő megjelenítésén, illetve a festészeten keresztül egy másik médiumba történő átültetésén. Sokkal inkább érzékelteti a technika által megváltozott valóságérzékelésünket. A folyamatos impulzusokat generáló „virtuális falu” kijelzők által megszokottá és átélhetővé váló, új, spektakuláris valóságát. 

A képek terét voltaképp arra használja, hogy körvonalazza a jelenünket befolyásoló vizuális kultúrát, ezzel egyszersmind meghatározva alkotói nyelvezetét. Így a festő közérthetővé teszi képi világát, ránk hagyva azt kihívást, hogy megfejtsük és értelmezzük az ismerős összetevőknek az általa létrehozott együttállását. A festményeinek különböző rétegei egy komplex folyamat eredménye, mesterséges képgenerátorokkal és manuális alkotófolyamatból létrejövő kollázskompozíciók. Talált felvételektől kezdve tengernyi vizuális elemet használ fel a kollázskompozíciói létrehozásához, amelyeket aztán megfest, megfordítva ezzel a digitális képalkotási folyamatát. Festményei humoros és játékos módon kérdőjelezik meg a hagyományos vizuális fogyasztásunkat. Műveinek felületét szemet megcsaló módon formálja. A legkézenfekvőbb ábrázolási formát, a trompe-l’œil-t segítségül hívva képes érzékeltetni a valóság megélésünk egyre inkább relatívvá váló körülményét valamint a festészet önmagára folyton visszautaló megújulási kísérletét. A digitális megtévesztések (például a CGI és a deepfake) kontextusában is megfelelő kelléként szolgál az alkotó számára, a kép és a valóság közötti kapcsolat megértésére tett vizsgálatában. Paul Riedmüller művei manipulatív módon perspektívát, fényt és teret szimulálnak, amelyek síkba vetített optikai rejtvényeként viselkednek.

A Horizont Galériában megvalósuló, első magyarországi bemutatkozó kiállításának címe Blender. A szó szerinti értelmezésén túl (az angolban ‘turmixgép’ vagy ‘kever valamit’, a németben ezeken kívül ‘csaló‘ vagy ‘trükkös’ a jelentése) utal a hasonló elnevezésű, szabad felhasználású, háromdimenziós grafikai programra, melyet Riedmüller gyakran használ a képei modellezésénél. A vizuális effektek létrehozására szolgáló szoftver elnevezését a vele megegyező című Yello elektropop szerzemény után kapta. A kilencvenes évek hajnalán íródott, különféle hangmintákból építkező, hangulatilag és zeneileg is meglehetősen jellegzetes atmoszférát teremtő dal kifejezi mindazt az kísérletező jelleget, amit a szerkesztőprogram nyújtani képes. A kiállítás címe a világ háromdimenziós újjáépítésének a metaforájaként is felfogható. Emellett tükrözi a jelenünk diverz állapotát, a valóság és a “digitális más” (‘digital other’) közötti kellő egyensúly megtalálásának a folyamatos kutatását. A kiállításon látható alkotásaiban épp oly fontos szerepet kap a realitás és az illúzió közötti határok eltolása, összemosása, mint a számítógépes program által épített tér és annak dekorálása.

▬▬▬▬
Horizont Galéria
2024. október 2. – november 13.