A menekültügy hullámai a képzőművészetben: 10 perces kerítés a Velencei Biennále magyar pavilonja előtt
A magukat fenceforeurope-nak nevező magyar aktivista művészcsoport augusztus 30-án, kora délután szögesdrótokkal és késpengékkel vette körül a magyar pavilont a Giardiniben úgy, hogy a látogatók csak a kerítésen áthatolva léphettek volna csak be az épületbe.
Azt, hogy miért éppen egy, a nemzeti imázst erősítő művészeti „intézményt”, a Velencei Biennále Giardiniben álló magyar pavilonját használták tiltakozó akciójuk helyszínéül, úgy magyarázták, hogy a biennálén számos migrációval foglalkozó művész állított ki, amihez csatlakozván közleményt bocsátottak ki, magyarázatul az ország nyilvános plakátjainak kihelyezéséhez a magyar pavilon előtt: „a magyar kormány menekültek ellen uszító plakátjainak, illetve a Nemzeti Konzultáció néven elhíresült önigazoló-propaganda szövegek angol fordításai, azoknak a tartalmát semmilyen formában nem módosítottuk. A kerítéshez használt NATO-drót szintén szabványeszköz: ugyanezeket az éles pengéket telepítette a kormány a déli határunkhoz, remélve, hogy a menekülő embereket ezzel távol tarthatja hazánktól”.
A magyar menekültpolitika mellett – ahogy nevük is utal rá, az európai általános gyakorlatot is bírálják ezzel a megmozdulással: „Európai konszenzus ma egyedül a menekülő emberek érdemes és érdemtelen menekültekre történő elkülönítésében van. A magyar helyzetet látva biztosra vesszük, hogy hamarosan a fegyveres erőszak bevetésében is hasonló egyetértés fog mutatkozni.”
A helyi csendőrség azonnal kivonult a helyszínre és mielőtt bármi is történhetett volna, balesetveszély miatt elbontotta a kerítést. Egy helyi szemlélő megerősítette, hogy pár óra múlva a plakátokat is eltávolították, erőszak nem történt.