Megjelent a november-decemberi lapszámunk
Különös útvesztővé vált a befogadó számára a kortárs képzőművészeti szcéna, amely egyszerre követeli meg az „immerzív” attitűdöt, az önfeladással biztosított jelenlétet és várja el a különféle elidegenítő effektusok, valamint eltérítési stratégiák ismeretét. Az egymással organikus rendszert alkotni képtelen képzőművészeti pozíciók és kiállításrendezési gyakorlatok ráadásul a beszédmódok széttartását és a kritikai apparátus bábeli zűrzavarát is okozhatják. Mindez egy generációk közötti jelenséggel is rétegződik, amely révén az izolált képzőművészeti felvetések és az azokat övező – punkosan szubverzívtől egészen a váteszi magaslatokig terjedő – diskurzusok már pusztán a nyelvhasználat szintjén is átjárhatatlanná válnak. Egyes szövegtestek vagy műegyüttesek befogadása során az idegenség, az irritáció érzése foghat el minket, míg más esetekben éppen azt érezzük, hogy az adott problémát már talán túlságosan is behatóan ismerjük.
Lapunk szerzői e dilemmák tudatában gyűjtik össze az aktuális – ám a képzőművészeti szféra mindennapi gondjain és pletykahálózatain jócskán túlmutató – történések értelmezéseit, és olykor akár saját ellenérzéseiket is háttérbe szorítva vizsgálják felül az adott terület régóta hangoztatott mantráit és közhelyeit. Csak a kritikus gondolkodás tiszta vize tudja lemosni a PR zavaros mázát és a marketing cirkalmas körmondatait. Az Új Művészet mindezek alapján egyfajta – talán a szezonális érzékeknek is szimpatikus – kollektív lassulást is kínál, amelyben távlatos fogalmakra támaszkodva vizsgálhatjuk meg például egy humoros és bizarr poszthorror-kiállítás eklektikus anyagát. De számos más témával is találkozhatunk ezeken az oldalpárokon. Felvillan a fényművészet lélektani-pszichológiai vetülete, a fonott képeken megformált nosztalgia érzése, és még sok más felfedeznivaló várja az olvasót a nőművészet aktuális – vagy mások szerint már megunt – kérdéseitől kezdve a kortárs bacchanáliák értelmezésén és dekonstrukcióján keresztül az archaikus fotográfia és a baracklekvár kapcsolatának kibogozásáig.
Szerkesztőség
Az Új Művészet november-decemberi lapszámának borítója ╱ Lőrincz Áron: Pirate no. 10 ╱ 2024 ╱ akril, airbrush, vászon ╱ 180×130 cm ╱ A művész jóvoltából
Az Új Művészet november-decemberi lapszámának borítója ╱ Lőrincz Áron: Pirate no. 10 ╱ 2024 ╱ akril, airbrush, vászon ╱ 180×130 cm ╱ A művész jóvoltából
TARTALOM
HARDCORE
4╱ Hornyik Sándor: A halott természet élő világa. Pumpkin Spice & Tears
8╱ Fülöp Tímea: Poszthalloweeni tabló. Félelem és reszketés Pestbudán
10╱ Tayler Patrick: A pokol koordinátái. Interjú Győrffy Lászlóval
14╱ Révész Emese: Bőrportrék. Szenteleki Gábor új festményei
18╱ Győrffy László: Gyerekzár. Csoportos kiállítás a Képzőn
KOLLEKCIÓ
22╱ Ébli Gábor: Nem (csak) az acél a cél. Húszéves a K-ARTS Alapítvány kortárs gyűjteménye
26╱ Rudolf Anica: Kortárs képzőművészet mint a kultúrdiplomácia eszköze. Az MNB-gyűjtemény törökországi kiállításai
TUDATMÓDOSÍTÁS
29╱ Jankó Judit: Kortárs világsztárok a Hold utcában. A Light Art Museum új kiállítása
32╱ Fülöp Tímea: Inni tudni: komoly tudomány! Mámor a HAB-ban
PRIVÁT TÁRGYAK
35╱ Jankó Judit: Tényleg veszélyese a nő? Válogatás a női művészek alkotásaiból
39╱ Cséka György: Minden látvány. Komár Sabrina kiállítása
42╱ Fekete Szilvia: Stabil fikciók, hullmázó valóságok. Marosi Panni festményei
ARTIKULÁCIÓK
44╱ Schneller János: A gubanc gubancolása. Keserü Ilona kiállítása
47╱ Takáts Fábián: Anyagban feszülő dinamika. Farkas Ádám kiállítása
50╱ Kala Bence: A legszükségesebbre redukálva. Interjú Silvia Bächlivel
54╱ Lóska Lajos: A színes formák autonómiája. Lossonczy Tamás és Lossonczy Ibolya kiállítása
56╱ Antal József: Ahol a kör találkozik önmagával. Gondolatok Csikós Tibor művészetéről
60╱ Nátyi Róbert: A levél és fonákja. Csáki Róbert festészetéről
63╱ D. Udvary Ildikó: Vízió. A MAOE tematikus kiállítása
ART FAIRS
66╱ Muladi Brigitta: ,,Az a szándékom, hogy lebontsam a korlátokat”. Interjú Francesca Gavinnal, a 2024-es viennacontemporary igazgatójával
70╱ Liszi Renáta: A lehetőségek palotája. Paris Photo 2024
FEKETÉN-FEHÉREN
74╱ Tayler Patrick: Twist és mix. Festészeti kisokos két rétegben
76╱ Tayler Patrick: Baracklekvár és szakma. Bera Viktor mozgó fotólaborja
OLVASÓ
78╱ Sinkó István: Arcok, harcok, képek. A (H)arc-képek televíziós képzőművészeti sorozat emlékkönyve
79╱ Hamarosan megjelenik! Műértők 6. Bánó András beszélgetőkönyve
KÜLFÖLDI IZGALMAK
80╱ Török Judit: Merre lakik a lélek a felkelő nap országában? Kalandozás a japán művészvilágban
84 ╱ Bordács Andrea: A múlt mint fikció, a jövő mint emlékezet. Larissa Sansour kiállítása
88 ╱ Török Judit: Idézések – Evocations. A Nomád kiállítás utolsó állomása
6╱
,,Így Rousseau francia primitivizmusa is új életre kel a valóban mágikus mexikói kultúra ősi eredetű, animisztikus valóságában, de Lőrincz személyén keresztül mindez áthelyeződik a polgárait infantilizáló, populista kapitalizmus kortárs magyar valóságába is. Mindennek remek kis allegóriája az eredetileg brutális és gátlástalan kalóz vicces rablóvá váló alakjának elgondolkodtató karrierje a globális populáris kultúrában. A Karib-tenger kalóza Lőrincz szép új világában – egy szatirikus regiszterben – pezsgőző partykirállyá, idióta, fröccsöntött rokokó nippé változik.” (Hornyik Sándor: A halott természet élő világa. Pumpkin Spice & Tears)
Máriás István aka Horror Pista: Fogkrém I. ╱ 2022 ╱ vegyes technika, papír ╱ 50×70 cm ╱ A művész jóvoltából
Máriás István aka Horror Pista: Fogkrém I. ╱ 2022 ╱ vegyes technika, papír ╱ 50×70 cm ╱ A művész jóvoltából
8╱
„A poszthalloweeni és prekarácsonyi interregnum esztétikai cicaharcát a türelmi együttható dönti el: mennyi átfutási időt hagyunk a denevérszárnyak angyalszárnyakra cserélésére. A Pumpkin Spice & Tears című kiállítás ennek az átmeneti no man’s landnek a pimasz kitöltése, ahol Tim Burton párkapcsolati megállapodásra képtelen Jack Skellingtonja, a Slender Man-szerű rémisztőkirály midlife crisisa közepette elunja a sikolyokat, és ajándékok csomagolásába kezd, míg meg nem tanulja, hogy a boldog élet titka a szakmai-szerelmi megalkuvás az alvilági tájon ugyanúgy, mint a napfényen, vagyis ideje visszatérni a cirkuszi ijesztgetéshez és feleségül venni a zombilányt. ” (Fülöp Tímea: Poszthalloweeni tabló. Félelem és reszketés Pestbudán)
Lőrincz Áron murális művének részlete és Tayler Patrick :/ című festménye (2021 ╱ olaj, vászon ╱ 6,5×6,5 cm ) A művészek jóvoltából
Lőrincz Áron murális művének részlete és Tayler Patrick :/ című festménye (2021 ╱ olaj, vászon ╱ 6,5×6,5 cm ) A művészek jóvoltából
40╱
„A családi kép egy jól leírható képtípus, mindenhol, mindenkor nagyjából teljesen hasonlóak készülnek milliószámra, nagyjából ugyanolyan környezetben, ugyanazokkal a beállításokkal, ugyanabból a célból. Nincs halálosabb, mint nagy családi, rokoni összejövetel idején egymás családi albumait nézegetni, hiszen alapvetően minden kép egyforma, és csak a rajtuk szereplő emberek tudják, mi is történt akkor, miért fontos ez vagy az a kép. ” (Cséka György: Minden látvány. Komár Sabrina kiállítása)
Kiállítási enteriőr ╱ Komár Sabrina: „De hát, annyi jó dolog történt veled” ╱ 2024 ╱ A művész jóvoltából ╱ Fotó: Mizik Marcell
87╱
„A gyász és a személyes emlékezet keveredése a sci-fivel kifejezetten izgalmas és inspiráló. Ám ahogy Sansour a palesztinok történetével manipulál, ijesztővé válik. Az In Vitro esetében még nincs szó ilyenről, az kifejezetten izgalmas és megható mű, de ahogy felépül a kiállítás, a múltat átíró gondolatjáték, majd a palesztin térfoglalás így együtt, egymás után szorongással tölti el a nézőt.” (Bordcs Andrea: A múlt mint fikció, a jövő mint emlékezet. Larissa Sansour kiállítása)
Larissa Sansour: In the Future I. ╱ A jövőben a legfinomabb porcelánból ettek ╱ 2016 ╱ egycsatornás videó ╱ 29 perc