ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator

Joyride
Ódor Bence István: GTA Paintings

Tayler Patrick

Nem hiszem el, hogy lefagyott… miért kell most – mármint miért kell éppen most – bebizonyítanunk laggolástűrő elménk szilajságát? Ki nem omlik össze ilyenkor a rozé vagy kék fényben sugárzó képernyők süniaurájában? Ugye ti is csak nyüszítve tűritek az akadozó mozdulatok poligonközeibe ékelődő csalódottságszilánkok frusztrációzokogást ingerlő elcseszettségét? Hülyék vagytok ti, hogy így szórakoztok?! Engedjük el ezt a mozgókép dolgot, és váltsunk überchill állóképre Ódor modorában! Vigyázz, kész, stop! „Nonononó, dóntdúdisz!” – kiabálta Laár András a mit sem sejtő, ide-oda császkáló honoluluiaknak, hogy lebeszélje őket mindenről.

Borítókép
Ódor Bence István: I believe I can fly [részlet] ╱ 2023 ╱ akril, vászon ╱ 100 × 170 cm ╱ fotó: Hegyháti Réka

Csak semmi aggodalom! A képzelet combos, gíkriszpektet[1] generáló grafikai kártyája biztosítja majd a fikció áramvonalas átfordulását az egyik pillanatból a másikba, miközben az agresszívan dizájnos gamergépeknél is bikább – szürkeállományra telepített – lélekszoftvered is útnak indul. Az állókép játékkonzol. Az állóképet nem lehet passzívan befogadni. Az állókép sava-borsa ugyanis az offgrid barangolásban felderengő zen. Nem a Lótuszon csücsülő Buddha-bébi a példakép ezúttal, hanem a napozási lokációk között kergén surranó macska lépteibe kódolt randomitás… (A cica a művész egyik szpiritenimölje[2] egyébként…)

Gajdoljunk együtt a túlszaturált, virtuális napfényben! Szétcsapott elménket fokozatosan stabilizálva és csillapítva szeljük 8-bites pixelcsilingelés kíséretében a dombokat estig és tovább! Nincs vezetés, csak autókázás, „joyride”. Még a díszítősorba kövült csúcsforgalomban is a grafika kidolgozottságán álmélkodunk! Nézd, hogy csillog-villog minden!? Shout-out a dizájnernek, az ultimate kódmesternek!

[1] Geek respect.

[2] Spirit animal.

Kiállításenteriőr ╱ Ódor Bence István: GTA paintings ╱ 2024 ╱ Nagyházi Contemporary ╱ fotó: Hegyháti Réka

Kiállításenteriőr ╱ Ódor Bence István: GTA paintings ╱ 2024 ╱ Nagyházi Contemporary ╱ fotó: Hegyháti Réka

Protein, pigment vagy pixel, mindegy! Legyen porítva-mixelve, kiterítve-elsimítva, kigurítva, szmúzivá habosítva, titánfehérrel joghurtszínné derítve, kerekecsetes firkafészekben terraformálva à la Ódor. Az Ódor-filteren áteresztett szoftverragyogásnak transzformatív ereje van, a festészet fényszórójában kipattanó részletek a feledékeny akrilflekkekbe szívódnak. A mimézis tornamutatványai helyett pedig a szelíden összesimított matéria felszíni képződményei kerülnek a figyelem középpontjába… Csak semmi habisztik. A festékfelhordás során kitaposott, halvány útvonalak mágneses húzása, a kijárt ösvény sodrása szinte minket is magával ránt, érezzük a befektetett idő során kisimuló idegrendszer rendszerfrissítéseinek jótékony hatását. Mi ez az indokolatlan nyugodtság?

Ódor Bence István: Having fun ╱ 2023 ╱ akril, vászon ╱ 120 × 140 cm ╱ fotó: Hegyháti Réka

Kiállításenteriőr ╱ Ódor Bence István: GTA paintings ╱ 2024 ╱ Nagyházi Contemporary ╱ fotó: Hegyháti Réka

Olyan fless ez mint, amit Aldous Huxley ír le az egyik meszkalintripje során, amikor a pórias nadrág porózus szövetének himnikus látomásába merült a teljes tudatapparátusa. Ódor így néz. Így kever színt. Így ken. „Kapod? Vágod? Érzed? Érzékeled?” Miben van a fiatalember? Háztáji mátrix kék és vörös ördögpirulák nélkül, költséghatékony tudatmódosítás. Amint őszintén meghatódsz egy GTA-naplementétől vagy a sarokban rekedt térkép bájos talizmánjától, felszabadultál az NPC-lét csinovnyik csicskaságából. Tele-víziód távolra vezet, vízióteleszkópod közelre húz. (Vagy valami hasonló, sörrel oldódó igazság.) A misszióösszefoglaló funkciót előhívó F6-ot nyugalomba helyezheted végre! Kiesceltél nekifutás nélkül, az irányítás gombjait állítgatod, de mégsem eszképizmus ez, mert ahogy a pálya szélének érintése titokzatos tudást rejthet magában, úgy a menü is felfüggeszti a narratíva zakatolását. Aki a pálya minden szélét a tenyerére rajzolta, az a játékot is sejti már.

Ódor Bence István: Vinewood sign ╱ 2024 ╱ akril, vászon ╱80 × 80 cm ╱ fotó: Hegyháti Réka

Ódor Bence István: With my girlfriend ╱ 2024 ╱ akril, vászon ╱ 120 × 140 cm ╱ fotó: Hegyháti Réka

Engedjük el a GTA (vagy a kiállítás, sőt az élet) militáns végigpörgetésében rejlő jódiákos igyekezetet, és tegyük habitusunk részévé a bolyongás céltalanságát! A játék kipipálható, tollbamondott sztorijától a keresztül-kasul átjárható, szabadon gyúrható játékvilágig vezető útról a promenadológián, az urbanisztikán, a kartográfián vagy éppen a narratológián keresztül is gondolkodhatnánk, de a legjobb átficcenni az anyósülés esztétikai trónusára és elsajátítani a slow life-ot.

Ipszilonozd magad megvilágosodásig, kerüld a pálmafákat, hangolódj rá a napszakokat édesítő égi színátmenetek ambientjére! Legyél Lamborghiniben repesztő preszókratikus bölcs, számold meg a pixelatomokat a képhibában, és keresd az állóképben a sakkirálynős szabadság millió irányba guruló koordinátáit! Vezess repülőt hunyorogva a sziporkázó ég IMAX-ponyvája előtt rendőrputtók kíséretében, kémleld katarzisig a naplementesávok proszekkós melankóliáját! Legyél te a nyilacskagombok és a kézfej közötti levegőben a szikra!

 

▬▬▬▬
NACO,
2024. április 05–27.

Ódor Bence István: Mission Passed ╱ 2024 ╱ akril, vászon ╱ 100 × 100 cm ╱ fotó: Hegyháti Réka