ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator

Múzeumban lenne a helye, vagy „csak” vandalizmus?
Gondolatok 0036mark It belongs in a museum című kiállításához

Kovács Rebeka

Az emberiség kultúrtörténetében megjelenő, különféle úttörő, nonkonformista vizuális művészeti irányzatok számára mindig is küzdelmes feladat volt elnyerni a magasművészeti intézményrendszer jóváhagyását. A konceptuális művészet, a performansz és a dadaizmus a maga idejében hasonlóan osztotta meg a szakma, illetve a tágabb értelemben vett köz véleményét, mint amilyen szélsőséges fogadtatással viszonyulnak napjainkban is a graffiti és street art szubkultúrához. Ez persze nem mindenhol van így. Léteznek a világon olyan galériák és alternatív, valamint hagyományos intézményes struktúrákat követő múzeumok, amelyeket kifejezetten a graffiti és street art megőrzése, illetve a szubkultúra ápolása céljából hoztak létre.

Borítókép
0036mark The Physical Impossibility of Death in the Mind of Someone Living ╱ 2024 ╱ 3D-nyomtatás, akrilfesték ╱ 40×16×16 cm  ╱ Fotó: Szántó András

Bár a graffiti és a belőle eredeztethető street art kultúrája alapvetően illegális tevékenységre épül, napjainkra ezeknek kialakultak olyan irányzatai is, melyek jogi szempontból egyfajta „szürke zónába” sorolhatóak. A 0036mark által preferált paste-up technika is egy ilyen gerillaművészeti alkotótevékenység. Ha mégis megkíséreljük kategorizálni, akkor a plakátművészet s ezzel együtt a public art, vagyis köztéri művészet határmezsgyéjére pozícionálja magát. A művész street art plakátművészeti tevékenysége tehát nem feltétlenül tekintendő vandalizmusnak olyan értelemben, mint például a graffiti. Tény, hogy mindkettő egyfajta lázadó magatartásból kibontakozó köztéri intervenció, és illegális olyan szempontból, hogy az alkotók ritkán kérik ki a városvezetés vagy a hatóságok engedélyét, de a határvonalat nem minden esetben ennyire egyszerű meghúzni. Hozzá kell tenni azt is, hogy magán a szubkultúrán belül is nézeteltérés van ezt illetően.

0036mark: Wrong Lake ╱ 2024 ╱ papírkollázs, akrilfesték rétegelt lemezen ╱ 75×75 cm╱ Fotó: Szántó András

0036mark művészetének jellegzetessége, hogy a rendszerváltás előtti magyar mesefilmek és animációs sorozatok közkedvelt karaktereit ötvözi különféle pop- és szociokulturális jelenségekkel. A kreatív kölcsönzésre építkező utcaművészeti tevékenységének szerves részét képzi a társadalom- és rendszerkritikus attitűd. Műveiben megjelenhetnek a posztmodern korszak jellegzetes meséi, kaland- és akciófilmjei, valamint a tudásközvetítés jegyében további, mindenkori művészet- és kultúrtörténeti referenciák is. Márk egészen fiatalkora óta mély érdeklődéssel fordul a művészettörténet és a természettudományok felé – ezt a tárlaton kiállított, Bulvár zsebkönyvek című grafikai sorozata, valamint a megannyi klasszikus műalkotás újraértelmezése is kiválóan illusztrálja.

0036mark: Gyümölcsfalva leggazdagabb lakója ╱ 2024 ╱ giclée print, papírkivágás ╱ 50×70 cm ╱ Fotó: Szántó András

0036mark: Bulvár zsebkönyvek – Kockásfülűek╱ 2024 ╱ akvarell, papír ╱ 40×50 cm ╱ Fotó: Szántó András

A kiállítás címe – It belongs in a museum – nemcsak egy ikonikus Indiana Jones-filmes idézet, de egy többszörösen rétegzett jelentéstartalommal bíró állásfoglalás is az alkotó részéről. A kölcsönzött és némi szatírával átitatott gondolat segítségével 0036mark rámutat a globális nyugat muzeális intézményrendszerének kolonialista – s ha lehet ilyet mondani, „konzervativista” – gyűjteményépítési gyakorlataira, amivel egyben megkérdőjelezi a művészeti kánon elitista tendenciáit. Ezen felül rávilágít arra a tényre is, hogy noha a graffiti és a street art alapjában véve underground művészeti irányzatok, mégis kulcsfontosságú szereppel bírnak napjaink kortárs vizuális kultúrájának szempontjából. Márk alkotásai ipso facto tagadhatatlan bizonyítékául szolgálnak a jelenségnek: négyrészes táblaképsorozatában ugyanis saját utcaművészeti stílusának elemeit dolgozza össze olyan klasszikus alkotók közismert műveivel, mint Csontváry, Klimt vagy Hokusai. A teljes kontextusteremtés érdekében pedig nemcsak a graffiti és street art szubkultúra eszközeivel dolgozik, de magát az urbánus közeget is beemeli a kiállítótérbe a sajátkezűleg tépett plakátdarabok és az utcáról begyűjtött egyéb tárgyak felhasználásával. 

Felmerülhet bennünk a kérdés, hogy amennyiben a graffiti és street art művészeti alkotások elemi részének tekintjük az utcát, akkor mégis hogyan tudnak érvényesülni egy sterilizált, „white cube” galériatérben önazonosságuk csorbítása nélkül? Nos, jószerivel sehogy. Az ilyen alkotások általában helyspecifikusan készülnek, így teljes értelmezhetőségükhöz szükséges lehet a környezeti tényezők ismerete is. 0036mark esetében ez különösen helytálló, legyen szó akár a köztereken elhelyezett munkáiról, akár a galériatérben bemutatott alkotásairól. Az általában többszörösen összetett kontextushalmazok ismerete elengedhetetlen, ha teljes egészében meg kívánjuk érteni a művész által közvetíteni kívánt üzenetet. Az It belongs in a museum címet viselő kiállításán bemutatásra kerülő alkotásaival kilép a tőle megszokott filmes univerzumokból, hogy az emberiség kultúrtörténetének különféle meghatározó szakaszait járja végig. A kőkorszaki (szaki) barlangrajzoktól kezdve a természettudományos ismereteken át a művészettörténet olyan sarkalatos mestereit érintve, mint Cézanne, Munkácsy vagy Van Gogh, a street artist egészen a „popkultúripar” termékeinek vizsgálatáig jut. Graffititagadók számára kihagyhatatlan élmény!

▬▬▬▬ 

Képező Galéria
2025. február 28-ig