ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator

Nightmare Pop
Horror Pista, Pinczés József, Soltis Miklós és Szöllősi Géza

Fülöp Tímea 

A tegnapi installálás közben Soltis Miklós elmesélt nekem egy történetet. Gyerek volt még, amikor egy idősebb férfi felajánlotta neki, hogy mutat valami érdekeset. Talán egy szomszéd, egy nagybácsi, a postás vagy egy idegen, nem tudom, és nem számít. A trükk a következő volt: fogott egy ceruzát, egy jó vastagot, olyat, amilyet a szakik szoktak használni, belenyomta a szemgödrébe, és egy gyors mozdulattal kipattintotta a szemgolyóját. Visítás és röhögés, az öreg tenyerében pedig ott csillog az üvegszeme. Amíg hallgattam ezt a történetet itt, a kolozsvári szalonna nehéz és meleg szagában, egy vidéki konyhába képzeltem ezt az egészet, mert úgy tűnik helyénvalónak, hogy ilyen dolgok csak valahol a távoli pusztában esnek meg, például a nagyszülők tanyáján a végtelenbe nyúló vakáció alatt, ahol nem érvényesek a hétköznapi szabályok.

Kiállítási enteriőr ╱ Hegyvidék Galéria ╱ 2025 ╱ Fotó: Egressy Orsolya / MOM Kulturális Központ – Hegyvidék Galéria

Kiállítási enteriőr ╱ Hegyvidék Galéria ╱ 2025 ╱ Fotó: Egressy Orsolya / MOM Kulturális Központ – Hegyvidék Galéria

Kiállítási enteriőr ╱ Hegyvidék Galéria ╱ 2025 ╱ Fotó: Egressy Orsolya / MOM Kulturális Központ – Hegyvidék Galéria

Kiállítási enteriőr ╱ Hegyvidék Galéria ╱ 2025 ╱ Fotó: Egressy Orsolya / MOM Kulturális Központ – Hegyvidék Galéria

Kiállítási enteriőr ╱ Hegyvidék Galéria ╱ 2025 ╱ Fotó: Egressy Orsolya / MOM Kulturális Központ – Hegyvidék Galéria

Ikon- és Borítókép: Kiállítási enteriőr ╱ Hegyvidék Galéria ╱ 2025 ╱ Fotó: Egressy Orsolya / MOM Kulturális Központ – Hegyvidék Galéria

Várható, hogy egy ilyen élmény után még sokáig különös álmok gyötrik az embert, ahogy az is, hogy kissé elmosódik a határ képzelet és valóság között. Horror Pista is hasonlóan járt, elég volt egy séta a nagyapjával a havasok barlangjai közt, és még harminc évvel később sem tud megszabadulni a medve szimbólumától.

Talán a szürrealizmus tette evidenssé, hogy a valóság és a képzelet nem egymás ellentéte, ahogy a semmi ellentéte sem a minden, hanem a valami. Inkább leibnizi viszonyban vannak, egyik a másik elégséges oka. A képzelet akkor veszi át az irányítást, amikor a valóság megszegi a saját látszólagos szabályait, amikor az abszurd és a groteszk esztétikai minőségei leradírozzák a racionalitást. A dadaizmus még frontális lázadás volt a cinikus logikával szemben, ami képes megengedni a tömegpusztítást a nagyobb jó érdekében, bármi legyen is az. A szürrealizmus már túlmutat a nihilizmusból való dialektikus menekülésen, a figyelem itt már nem az értelmetlenségre fókuszál, hanem a belsőre, amit meg kell menteni a kognitív disszonanciától, attól a töréstől, hogy a világ nem olyan, amilyennek lennie kéne az ideáink szerint.

 

 

Kiállítási enteriőr ╱ Hegyvidék Galéria ╱ 2025 ╱ Fotó: Egressy Orsolya / MOM Kulturális Központ – Hegyvidék Galéria

Kiállítási enteriőr ╱ Hegyvidék Galéria ╱ 2025 ╱ Fotó: Egressy Orsolya / MOM Kulturális Központ – Hegyvidék Galéria

Kiállítási enteriőr ╱ Hegyvidék Galéria ╱ 2025 ╱ Fotó: Egressy Orsolya / MOM Kulturális Központ – Hegyvidék Galéria

Pinczés József lényegében külső testbe szervezte ki a tudatalattiját – így mondják a művészetpszichológusok, hogy apa lett –, és amikor festményeiben megjelennek a gyermeki kéz koordinálatlan gesztusai, akkor nehéz eldönteni, hogy a véletlen vagy a fantázia tört utat. Azt sem tudnám megmondani, hogy az absztrakt kompozíciók engedelmesen a gyermekrajzhoz simulnak-e, vagy éppen ellenkezőleg, azokat akarattal simítják-e bele egy tudatos látványba. Nem tudom, hogy ki győz, ha van egyáltalán győztes.

Egy kiszámíthatatlan világban logikus módon az identitás is bizonytalanná kellene váljon, hiszen elméletileg nincs semmi, amihez ki lehetne pányvázni az ént. A kiállítás ennek ellenére mégsem tűnik identitáskeresésnek, hiába sorakoztatja fel az embert érő számtalan külső hatást legalább motívumok szintjén. Ezeket a révedező alakokat az tartja össze, hogy bíznak a megbízhatatlan emlékeikben akkor is, ha némileg átírja őket a képzelet. Így jut szerephez minden, ami eszünkbe juthat egy kisfiúról – játékok, képregények, hősök, egzotikus állatok popkulturális kaleidoszkópja.

Kiállítási enteriőr ╱ Hegyvidék Galéria ╱ 2025 ╱ Fotó: Egressy Orsolya / MOM Kulturális Központ – Hegyvidék Galéria

Kiállítási enteriőr ╱ Hegyvidék Galéria ╱ 2025 ╱ Fotó: Egressy Orsolya / MOM Kulturális Központ – Hegyvidék Galéria

Még egy közös van a kiállítókban. Az, hogy tagadhatatlanul kelet-európaiak, posztszovjet popos lowbrowjuk sötétebb, mint amerikai társaiké. A lázálommal átitatott emlékek tele vannak történelmi, gazdasági, politikai indikátorokkal. Néha gyermeki naivitásból fakadnak, mint Szöllősi Géza Bionicles-sorozata, ahol bogarak páncéljából építette meg magának a megfizethetetlennek tűnő játékok taxidermiás DIY-verzióját, néha konceptuálisak, mint a háborús olajkút-dögkút karikatúra. Néha csak sejtjük, hogy a cirkuszban az orosz medve táncol.

 

Hegyvidék Galéria

  1. X. 9. – XI. 8.

Kiállítási enteriőr ╱ Hegyvidék Galéria ╱ 2025 ╱ Fotó: Egressy Orsolya / MOM Kulturális Központ – Hegyvidék Galéria

 

Kiállítási enteriőr ╱ Hegyvidék Galéria ╱ 2025 ╱ Fotó: Egressy Orsolya / MOM Kulturális Központ – Hegyvidék Galéria