The Sacred Species
Magyar kiállítók a Velencei Építészeti Biennálé Lengyel Pavilonjában

A Trouble in Paradise kiállítás projektjei ╱ balról: Traumnovelle: EURECA, KOSMOS Architects: Countryspine, RZUT: Social Infrastructure. ╱ A kép a Zachęta — National Gallery of Art, Warsaw tulajdonában van
Hashim Sarkis libanoni-amerikai építész, a 2021-es Velencei Építészeti Biennálé meghirdetett főkurátori programjában azt a kérdést tette fel, hogyan fogunk tudni a jövőben együtt élni (How will we live together?). A Trouble in Paradise a közjavak (commons) újraértelmezése mentén keresi a lehetséges alternatívákat. A különböző szcenáriókat a magyar alkotók mellett öt másik meghívott alkotói csapat mutatja be a Zachęta — Nemzeti Művészeti Galéria szervezésében. (Atelier Fanelsa (DE), KOSMOS Architects (RU, CH, AT), Rural Office for Architecture (GB), RZUT (PL), Traumnovelle (BE) )
A lengyel kurátori csapat önálló kutatási területként tekint a vidékre. A lengyel vidék kiváló mintaterület, hiszen a Közép-Európai posztszocialista táj- és társadalomfejlődés jellegzetességei és problémái a régió számos országára általános érvénnyel bírnak. Egyedülálló módon viszont, a globálisan megfigyelhető tendenciákkal ellentétben, Lengyelországban a vidék lakossága növekszik. A meghívott alkotók három különböző téri lépték (táj / település / lakóház) felől közelítve keresik a válaszokat arra a kérdésre, hogy hogyan képzelhető el a vidéki területek jövője.

A Trouble in Paradise kiállítás projektjei ╱ balról: Atelier Fanelsa: Village Commons, GUBAHÁMORI + Filip + Demeter László: The Sacred Species, Rural Office for Architecture: Społem ╱ A kép a Zachęta — National Gallery of Art, Warsaw tulajdonában van.
A lengyel projekt az egyes tervezőcsapatok spekulatív projektjein és interdiszciplináris kutatómunka eredményén keresztül feszegeti a vidékkel kapcsolatos, leginkább negatív sztereotípiák és beégett paradigmák érvényességét. A vidék mindmáig perifériaként él az emberi képzeletben, ám ha meghaladva az elválasztó gondolkodásmódot a városra nem központként tekintünk, máris megszűnik a vidék várossal szembeni alárendelt pozíciója. “A vidék nem hierarchikus, hanem horizontális entitás, amelynek a működését csak akkor érthetjük meg, ha a táji felépítését szemléljük. Ebben a mellérendelt felfogásban érdemes vizsgálódni a tájban, és eldönteni, hogy a távoli horizonton derengő városi sziluett vajon veszélyt jelent-e a Paradicsomra.” – állapítják meg a kurátorok.
A magyar projekt SACRED SPECIES című munkája egy vidéki életkörülmények radikális megváltozását bemutató allegória segítségével mutat rá a táj és ember jelenlegi viszonyrendszerének dilemmáira. Spekulatív tervükben a Fa egy mindenek fölé emelkedő, egyúttal érinthetetlen, szent egyeddé válik, amely teljesen újrarendezi a vidéki életközösségeket, megváltoztatja az infrastruktúrákat és ezzel radikálisan átalakítja az ember lakókörnyezetét is. A projekt a saját észlelési és tájhasználati stratégiáinkkal szembesít: Képes-e az ember önös érdekeit háttérbe szorítva teret engedni a természetnek és alkalmazkodni ahhoz? Része-e egyáltalán az ember az őt körülvevő természetnek? Az alkalmazkodás vagy inkább a hatékonyság növelésének stratégiáját választjuk? Hogyan sáfárkodunk a közjavakkal, ki birtokolja a tájat? Kié egyáltalán a vidék?

GUBAHÁMORI + Filip + Demeter László: The Sacred Species illusztrációs anyaga ╱ A kép a Zachęta — National Gallery of Art, Warsaw tulajdonában van.

GUBAHÁMORI + Filip + Demeter László: The Sacred Species illusztrációs anyaga ╱ A kép a Zachęta — National Gallery of Art, Warsaw tulajdonában van.

GUBAHÁMORI + Filip + Demeter László: The Sacred Species illusztrációs anyaga ╱ A kép a Zachęta — National Gallery of Art, Warsaw tulajdonában van.
A kiállítás 2021. május 22 – november 21. között tekinthető meg a velencei Giardini-ben található Lengyel Pavilonban. A nyitónaptól a projekt online változata is elérhető lesz. A vírushelyzettel kapcsolatos legfrissebb látogatói információk a Biennálé hivatalos honlapján érhetőek el.
A magyar alkotói csapat a 2020-as Velencei Biennálé Magyar Pavilonjának pályázata kapcsán dolgozott először együtt. A zsűri végül az Othernity projektet választotta, de a csapat Territórium című projektje felkeltette a lengyel kurátorok figyelmét és meghívták a formációt, hogy vegyenek részt az ő munkájukban. GUBAHÁMORI, FILIP és Demeter László közös munkái az építészet és képzőművészet eszközeivel hívják fel a figyelmet arra, hogyan tűnik el az ökológiai és élőhelyi sokféleség az ember által letarolt tájban. Abban a tájban, amely mára egyetlen faj igényeinek kielégítésére alakul és formálódik.
exhibition Sneak Peek https://tinyurl.com/polandsneakpeak
Polish Pavilion website: https://labiennale.art.pl/en

A magyar csapat (balról: Guba Sándor, Demeter László, Bodonyi Panni, Hámori Péter, Kovács Budha Tamás) ╱ photo © iambarnie.com
17. VELENCEI ÉPÍTÉSZETI BIENNÁLÉ, LENGYEL PAVILON
Velence, Olaszország, 2021. május 22– november 21.
Trouble in Paradise
Kurátorok: PROLOG +1 (Mirabela Jurczenko, Bartosz Kowal, Wojciech Mazan, Bartłomiej Poteralski, Rafał Śliwa + Robert Witczak)
Tervezőcsapatok: Atelier Fanelsa, GUBAHÁMORI + FILIP + László Demeter, KOSMOS Architects, Rural Office for Architecture, RZUT, Traumnovelle
A Lengyel Vidék Panorámája alkotás készítői: Jan Domicz, Michał Sierakowski, Paweł Starzec, PROLOG +1
A katalógus készítői (online): Michał Sierakowski, Paweł Starzec, Wiktoria Wojciechowska, Patrycja Wojtas, PROLOG +1
A kiállítás vizuális megjelenése, kiadványszerkesztés: zespół wespół
Megbízó: Zachęta — Nemzeti Művészeti Galéria, Varsó
Lengyel Pavilon nemzeti biztosa: Hanna Wróblewska, Zachęta — Nemzeti Művészeti Galéria igazgatója
Lengyel Pavilon szervezőbizottság: Ewa Mielczarek, Joanna Waśko