A magyar pop
Hol vannak a fiatal művészek?
Fülöp Tímea
A nyár slágerei a bemutatkozó-ismeretterjesztő csoportos kiállítások lettek, mintha a galériák többsége limonádéra invitálná a szabadságukat töltő látogatókat. A fókusz a fiatal művészekre került, mivel a műtárgypiac jelentősen átalakult az elmúlt évtizedben, aminek eredményeként furcsán összecsengő címekkel találkozhatunk.
A Horizont idén már másodszor gyűjti össze a válogatott pályakezdőket a Youth 2 keretében, a Kieselbach pedig végre megpróbált felzárkózni a Youhuval (Young Hungarian) a Falk Miksa utca többi aukciósházához, melyek már korábban nyitottak a kortárs felé. (A Kelen Anna vezetésével felfrissülő Virág Judit Galéria egy hónappal korábban tartott egy aukciót, melyen a háború utáni művészet mellett felbukkantak élő alkotók munkái is, a Naco – Nagyházi Contemporary – pedig azzal nagyjából egyidőben mutatta be az elmúlt évben pályakezdőktől eladott műtárgyait Sold Out címen, így engedve betekintést magángyűjteményekbe.)
Számítani lehetett rá, hogy egy olyan behemót, mint a Kieselbach, nehezen indul meg az új idők felé, ami jól látszik a múlt századi válogatási és rendezési elveken, a két kurátor, Sárvári Zita és Rieder Gábor mégis kaput és falat döngető önbizalommal futott neki a projektnek. Mentségükre szól, hogy a kiállítás valóban közönségsiker lett, szóval az örömujjongást megelőlegező cím végül bevált, talán még egy látogatottsági rekordot is összehozhat, ez viszont felveti azt a kínos kérdést, hogy az emberekben mikor ébredt fel újra a szalonok utáni igény. Az egy elfogadható magyarázatnak tűnik, hogy a viharos közélet mellett kellemes kikapcsolódás egy olyan tárlat, amely senkit sem akar megsérteni, legfeljebb féltékennyé tenni – cinikusan hangozhat az észrevétel, de közel sem annyira cinikus, mint a tény, hogy ez alig burkoltan szerepel a kiállítást kísérő kiadvány bevezetőjében.

Youhu: The New Generation of Hungarian Contemporary Art ╱ Szerk.: Sárvári Zita – Rieder Gábor ╱ Kieselbach Galéria, Budapest, 2022 ╱ 384 oldalas angol nyelvű művészeti album 43 fiatal kortárs magyar művészről, illetve alkotói kollektíváról ╱ Fotó: Biró Dávid ╱ A Kieselbach Galéria jóvoltából

Youhu: The New Generation of Hungarian Contemporary Art ╱ Szerk.: Sárvári Zita – Rieder Gábor ╱ Kieselbach Galéria, Budapest, 2022 ╱ 384 oldalas angol nyelvű művészeti album 43 fiatal kortárs magyar művészről, illetve alkotói kollektíváról ╱ Fotó: Biró Dávid ╱ A Kieselbach Galéria jóvoltából
A rendezés lassan melegít be a klasszikusoktól való eltérésre, Szabó Menyhért és Keresztesi Botond antikvitást idéző munkáival kezd, ha eltekintünk az előtérbe helyezett festményektől, melyek mellett egyébként is gyanútlanul sétálnak el a látogatók. Érdekes megfigyelni, hogy míg néhány éve a precizitásról lehetett felismerni egy Keresztesi-képet, addig ma már három-négy ecsetvonásból visz fel egy-egy háttérelemet. Fel kell gyorsítani az alkotó folyamatot, ha megszaporodnak a kiállítások és az eladások. Keresztes Zsófia mozaikszobrát Rieder tárlatvezetése a wellnessmedencék belsejéhez hasonlítja, ebben a kedves és keveset mondó pihentségben lehet a nehezebben értelmezhető alkotások felé továbbringatózni.
A gyenge gyomrok számára nehezen fogyasztható művészektől a legfinomabb, rájuk alig jellemző képek kerültek kiválasztásra: Dallos Ádám általában rikító, homoerotikus férfiaktja itt homályos árnyakba burkolózik, Kis Róka Csaba máshol hagyta a védjegyének számító poszthumán horrort. Az technogótikus művészeket (Borsos Lőrinc, Bolla Szilvia, Cséfalvay András, Hollow) nem sikerült megszelídíteni – őket szemérmesen az utolsó, elsötétített terembe helyezték egy ajtó mögé. Az igazán konceptuális tárgyak is a végére maradnak, a Kristóf Gábor-féle minimalizmust csak a legkitartóbbaknak ajánlják, akik a figurativitás kapaszkodója nélkül is tovább mernek menni.
Youhu ╱ Kieselbach Galéria ╱ kiállítási enteriőr ╱ Fotó: Biró Dávid ╱ A Kieselbach Galéria jóvoltából
Youhu ╱ Kieselbach Galéria ╱ kiállítási enteriőr ╱ Fotó: Biró Dávid ╱ A Kieselbach Galéria jóvoltából
Persze nem ördögtől való gondolat, hogy egy aukciósház a közönség ízlését akarja kiszolgálni, ahogy az sem, hogy a Kieselbach látszólag inkább a már meglévő gyűjtőit próbálta ezzel átszoktatni a klasszikusról a kortársra, minthogy kifejezetten a kortársak iránt érdeklődő, új gyűjtőket vonzott volna be. Az is felesleges sznobéria volna, ha számon kérnénk a kurátorokon, hogy miért csak az tetszik nekik, ami mindenki másnak is – állításuk szerint ugyanis a legjobb 43 művészt válogatták össze az Y-generációból –, amellett viszont nem lehet elmenni szó nélkül, hogy mennyire önkényesen kezelik a fiatal és magyar jelzőket. Ez akkor válik különösen szembetűnővé, amikor a Youhu a Youth 2 tükrébe kerül – és nem Nemes Márton neon szelfitükréről van szó.
A Horizont ugyanis a Kieselbachhoz hasonlóan arra vállalkozott, hogy bemutatja az Y generációt, az azonos premisszákból azonban nagyon különböző eredmények születtek, amit sok más mellett arra lehet leginkább visszavezetni, hogy közel 20 évet kellett volna lefedniük. A Kieselbach a generáció elejéről, a Horizont a végéről válogat, a 40 és 30 éves művészekben pedig kevés közös van, ami természetes egy évtizede tartó karrierrel a hátuk mögött, ugyanakkor félrevezető mindkét csoportot fiatalnak nevezni – az egyik az elért (nemzetközi) sikerekről, a másik a pályakezdésről szól. Arató Balázs is arra törekedett kurátorként, hogy könnyed atmoszférát teremtsen, Lovász Luca pasztell-lilái és Góth Martin fagyirózsaszínjei keretezik Bencs Dániel és Dávid Zita Éden-képzeteit, csak Németh László metáldestrukciója töri meg ezt némileg, ami azonnal ellenpontozva is van Koleszár Stella megnyugtatóan feminin üvegszobraival. A Youth 2 alkotói megbízhatóan hozzák azt, amit mindig – szinte mindnyájuknak az elmúlt egy évben volt az első önálló pesti kiállítása, korábban főleg csoportosan lehetett őket látni –, csak Üveges Mónika mutatja a kísérletezés jeleit, aki a rá jellemző uszadékfa-műgyanta párost ezúttal fénycsövekkel bővítette. Vagyis még Arató is kivárta a művészi hangok kikristályosodását, ha a szakmai elismerést nem is.
Nem nemzetpolitikai okok miatt érdemes az alkotók magyarságáról beszélni, hanem azért, mert a Kieselbach merítése annyira tágan értette a meghatározást, hogy szem elől tévesztette egy reprezentatív kiállítás lényegét. Ugyanis míg a Horizont Magyarországon tanult, élő, alkotó, kiállító művészeket ajánl magyar gyűjtők figyelmébe, vagyis valamilyen lenyomatát nyújtja mindannak, ami itthon történik – legalább korszellemében –, addig a Kieselbach megelégszik a magyar származással. Ez azt jelenti, hogy a tárlaton szerepelnek olyan alkotók, akiknek vagy már rég nincs, vagy sosem volt köze az országhoz, így annak oktatásához vagy művészeti szcénájához – máshol gyűjtötték össze és kamatoztatták szellemi értékeiket. Ennek hátterében persze az áll, hogy nem állíthat ki akárki a Kieselbachban, presztízskérdés volt a valahol valahogyan leghíresebbé vált művészeket meghívni. Ezt azonban nem lehet a magyar művészet aktuális állapotának hiteles képének tekinteni, hacsak nem gondoljuk, hogy a hely- és helyzetspecifikus problémák genetikusan öröklődnek, hiszen némely művész nincs benne az itthoni keringésben.
▬▬▬▬
Youhu, Kieselbach Galéria
2022. július 15. – augusztus 12.
Kiállító művészek: Barabás Zsófi, Batykó Róbert, Bernáth Dániel, Bolla Szilvia, Borsos Lőrinc, Bozó Szabolcs, Csató József, Cséfalvay András, Dallos Ádám, Dobokay Máté, EJTECH, Ember Sári, Erményi Mátyás, Ezer Ákos, Fridvalszki Márk, Gosztola Kitti, Győri Andrea Éva, Hollow, Kárándi Mónika, Jacob Kassay, Josef Kristofoletti, Keresztes Zsófia, Keresztesi Botond, Kis Judit, Kis Róka Csaba, Kiss Adrian, Kristóf Gábor, Kútvölgyi-Szabó Áron, Magyarlaki Bence, Makai Mira Dalma, Melkovics Tamás, Moizer Zsuzsa, Molnár Zsolt, Nemes Márton, Pintér Gábor, Puklus Péter, Schmied Andi, Süveges Rita, Szabó Menyhért, Szántó Borbála, Szinyova Gergő, Tranker Kata, Ulbert Ádám
Kurátorok: Sárvári Zita és Rieder Gábor
▬▬▬▬
Youth 2, Horizont
2022. június 22. – július 27.
Kiállító művészek: Bencs Dániel, Dávid Zita, Góth Martin, Lovász Luca, Koleszár Stella, Németh László, Üveges Mónika
Kurátor: Arató Balázs