E60
Horror Pista kiállítása
Fülöp Tímea
Hétéves lehettem, amikor az Animal Planet matinésávjában egy dokumentumfilmet néztem az állatkertekben Buci Macira hizlalt barnamedvékről. A nagymamám sosem értékelte túlságosan a vadvédelem iránti érdeklődésemet – őt túlságosan pragmatikussá tette a háború az ilyen érzékenységgel szemben, amikor még az árokba lőtt lovat is megették –, így ezt a műsort sem tudta szó nélkül hagyni. Sárgás, fekete-fehér fotókat mutogatott inkább a saját gyerekkorából, amiken út menti csárdák parkolójában üldögéltek csont és bőr, rühesnek tűnő bocsok rozoga ketrecekben. Azt mesélte, pár lejért cserébe még meg is táncoltatták őket rövid láncukon, fogatlan szájukba a bátrabbak szalonnabőrt is tömtek.
Borítókép:
Kiállítási enteriőr ╱ Máriás István aka Horror Pista ╱ E60 ╱ NACO ╱ Fotó: Hegyháti Réka
Ikonkép:
Máriás István aka Horror Pista ╱ Bubu ╱ 2025 ╱ akril, olaj, vászon ╱ 90×90 cm
A Havasok közt persze más volt a medvék státusza. Horror Pista például arról beszélt nekem, hogy gyerekkorában gombászás közben a nagyapja tisztes távolból mutogatta neki a barlangokat, amiket jobb elkerülni. Ez egy másfajta pragmatizmus. Aztán az erdélyi medveinvázió minden renomét lerombolt, maradt a külvárosi kukákban matató, szánalmasan éhező teremtmény, meg a Kokainmedve hátán lovagló Putyin mint hatalmi szimbólum. Innen csak egy ugrás a cirkuszban egy keréken bicikliző, idomított állat, onnan még kettő az amorfra tömött, elnagyolt arányú plüssmackó, ami majd megvigasztal a sötétben.
A Kárpátok népe különös viszonyt ápol a természettel, főleg a mező közepén kinőtt panellakótelepek közepén. Horror Pista modern Ludas Matyiként gyűjti ennek életképeit, látomásos festményein félig álmodott, félig elfeledett korszakok motívumai állnak össze kelet-európai tablóvá valahol egy felfüggesztett időben. Néha indusztriális, néha paraszti, de főleg abszurd és mindenekelőtt humorosan romantikus. De nem fenyegeti a cinizmus – a legnagyobb giccsre is őszintén rá tud csodálkozni, mintha belőle nem ölte volna ki a kíváncsiságot a történelem vihara.
Éppen ellenkezőleg, E60 című kiállítása autóba ül a Nyugat-Európát Közép-Ázsiával összekötő úton, és a jobb napokat is látott kabrió tetejét lehúzva tengertől tengerig utazik. A rádiót találomra kapcsolgatja, ha úgy hozza kedve, népdalokat hallgat vagy telepi rapet, indiai meditációs podcastet, pszichedelikus rockot, jódlit és technót. A kulturális kollázs nem szolgál előre meghatározott célt, sőt talán cél sem létezik – csak élvezi a szerpentineket.
Nagyházi Contemporary
- április 8–30.
Máriás István aka Horror Pista ╱ Kiteregetés ╱ RÉSZLET ╱ 2025 ╱ akril, olaj, farost ╱ 63×52 cm ╱ Fotó: Hegyháti Réka
Kiállítási enteriőr ╱ Máriás István aka Horror Pista ╱ E60 ╱ NACO ╱ Fotó: Hegyháti Réka
Máriás István aka Horror Pista ╱ Tigrisbalzsam ╱ 2025 ╱ olaj, vászon ╱ 70×70 cm
Máriás István aka Horror Pista ╱ Cím nélül ╱ 2025 ╱ olaj, vászon ╱ 70×70 cm

Máriás István aka Horror Pista ╱ Tigrisbalzsam ╱ 2025 ╱ olaj, vászon ╱ 70×70 cm

Máriás István aka Horror Pista ╱ Cím nélül ╱ 2025 ╱ olaj, vászon ╱ 70×70 cm

Máriás István aka Horror Pista ╱ Mangalicavágta ╱ 2025 ╱ olaj, vászon ╱ 90×90 cm