ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator

Monolith
Szlávik Barbara kiállítása

Csanádi Szilvia

A radikális festészet elsősorban a valósághoz való ragaszkodásként értendő abban a felállásban, ahogyan a képi vonatkozás és a tárgyi adottság egymást feltételezi. Sokan hangsúlyozták már, hogy a festészetnek ez az ága a látvány elvétől való elszakadás. S ezzel kapcsolatban fontos tudatosítanunk a jelenkori küldetését: a radikális festészet korunkban a spektákulum társadalmához, a virtuális világhoz, a digitális képekhez és az emberi test virtuális reprezentációihoz viszonyítva ellenállásként, azok oppozíciójaként értelmezhető.

Mivel ez az összefüggés olyan egyértelmű, és olyan sokszor mondták már, most nem ez az állítás lesz az, amire kifuttatom a mondanivalómat. Csak az elején fektetem le: egyértelmű tiltakozásról van szó a látványelvű világgal szemben, ami a dolgokat virtuális felcserélhetőségükben mutatja. Annál is inkább, mert Szlávik Barbara a Monolith című projektben ezt az összefüggést nem pusztán valamifajta szenzuális protestálást rendezett a virtuálissal való kapcsolatunk tisztázásához, hanem ennél is radikálisabb felvetéssel hozakodott elő. A munkákhoz írt jegyzeteiben azt állította, a kép felületét az emberi bőrrel állítja párhuzamba, ami azt jelenti itt a kép a testhez való viszonyában nyer értelmet.

Távolabbról kezdem. Mark Rothko az 1950-es évek során kétszer is ellátogatott Firenzébe, és saját beszámolói alapján itt az egyik kulcsélménye Michelangelo egyik munkájához kötődött. Ez azonban – érdekes módon – nem festmény volt, hanem a Bibliotheca Laurenziana falképzése, amit Michelangelo fülkékbe állított oszloppárokkal és pilaszterkeretes vakablakokkal tagolt. Rothko úgy jellemezte a tapasztalatot, mint a fogságba esés élményét: „Pontosan azt a fajta érzést érte el, amit én keresek – a nézők úgy érzik, hogy csapdába estek egy olyan szobában, ahol az összes ajtó és ablak be van falazva, így csak annyit tehetnek, hogy örökké a falhoz verik a fejüket.”

Amire itt érdemes felfigyelnünk az két szempont, egyfelől a festő térhez kötődő viszonya, másfelől a testi tapasztalat. A vakablak paradox élménye nagyon hasonlít a festménnyel való találkozásunkhoz, és ha ettől a párhuzamtól idegenkedünk, azt csak azért tesszük, mert van egy ennél intenzívebben a kultúránkba kódolt metafora a nyitott ablakról (finestra aperta), amit Alberti alapozott meg. A nyitott ablak metaforája a látványelvű, distanciált festészet alapja, azé a festészeté, ami elhiteti velünk valaminek a meglétét, pedig tudjuk, hogy az a valami nincs ott, mégis ez az azonosítás képezte évszázadokon át a kultúránk esztétikai talpkövét, az eredménye pedig a művészet és a világ egyértelmű elválasztása volt. Nos, Rothko észrevétele ezzel szemben az ütközéssel kapcsolatos, egészen konkrétan a testi ütközéssel, amikor a fejünket a falba verjük. És hát a kép, lévén hordozója van, elzárja a tekintet szabad áramlását, voltaképpen ilyen ütközés, ha nem is ilyen brutális közvetlenségben a fejé, de a fény ütközése bizonyosan, ahogyan megtörik a felületen mint zártságon, és visszatérül a felület egyenetlenségeiről. Minden vetítő technika ezt a térülést, a fény ütközését alkalmazza és teszi zárójelbe, amikor a figyelmünket a hordozó helyett a látványra irányítja. Több feminista kutató éppen ez ellen tiltakozik, amikor társadalmunkban az arc és a test vetítővászonként, screenként való kihasználásával szemben érvel. A másik bőre – ebben a felvetésben a vetítővászonhoz hasonlóan – visszaveti a pillantást, hogy a tekintet élvezetét lelje a másik személytelen szépségében anélkül, hogy emberi lényként értené.

 

 

Rothko a pillantás visszatántorodását, a tulajdonoshoz való visszajutását az őrület tapasztalataként írta le – a pillantás térbe zárulásaként, ami testi tapasztalatot hív elő. Tanulságos, hogy a színmező festészet és a radikális festészet egyaránt a kép fizikai adottságait, a tárgyi jellegét hangsúlyozza, ami nélkül nem jöhetne létre a látvány, vagy nem az a látvány jönne létre.

Szlávik Barbara ugyan nem az agresszió önsértő módjával írja körül a képei testi vonatkozását, de ehhez hasonló radikalitással – a hús és a bőr tapasztalatához köti. A festmény ebben a hasonlatban úgy kötődik az alapozáshoz, a tárgyi adottságához, ahogyan a bőr a húshoz, az erekhez vagy az izmokhoz. Ez az alapvetés diktálta a munkamódszert, amivel képei készültek. Ugyanis a festékréteg átsatírozása, amit színes ceruzával készített, az alapozás rétegzettségét, egyenetlenségeit és felületi gazdagságát hangsúlyozza. Az eredmény a Szlávik képi világában megszokott színbeli gazdagság titokzatossága. Hirtelen nem tudjuk, hogy melyik szín van felül és melyik alul, melyik a festék és melyik a satírozás. A színek összjátéka minden távolságból más és más hatást eredményez, homogénebbet vagy részletgazdagabbat, sötétebbet vagy élénkebbet, árnyékosat vagy kevésbé árnyékoltat. Ahogy a bőr (smink nélkül) megmutatja a mélyebb rétegek egyentlenségeit, a seprűvénákat, és ezen csupán az arctól való távolság változtat.

A festészet európai vonulatában a kép testi analógiája ugyancsak szórványosan mutatkozik, hasonlóan ahhoz, ahogyan a vászon mint ütközőfelület felismerése is csak későn következett be. Azzal összefüggésben, ahogyan Szlávik képei a felület testi megalapozottságára figyelmeztetnek, egy meglepően klasszikus példát említenék – ami egyáltalán nem illeszkedik saját kora szokványos kánonjába – William Hogarth-tól, aki karikatúraművészként eleve a művészi konvenciók határán mozgott. Hogarth kiadott 1753-ban egy meglehetősen keveset emlegetett munkát a szép elméletéről, ahol a szép vonalvezetést az emberi alakon a csontok alakjához és a rá tapadó izmokhoz kapcsolta. Azt állította, hogy a szépérzékünk kapcsolódik a csontok nem egyenes, hanem enyhén íves formájához, amit a művésznek szem előtt kell tartania, ha szépet akar alkotni. A két gondolat, a látvány esztétikai tapasztalata és a fizikai adottság jelentősége voltaképpen az érzékelésben magában van megalapozva, ami végtelenül logikus következtetés, az érzékek alacsonyabb rendű megítélése miatt mégis sokáig tartott, míg a filozófia ezt az összefüggést nem csak következetes, de említésre méltó belátássá avatta.

A 20. század második felének fenomenológiája, jelesül Maurice Merleau-Ponty, akire Szlávik Barbara is hivatkozott, épp annak a belátásnak adott hangot, hogy tévedés lenne az embert elsősorban az értelme felől megközelítenünk, tévedés lenne, ha érzékletek gyűjtőnyalábjaként gondolnánk el, aki magába emeli a világ képeit, azokat intellektuálisan feldolgozza és ez alapján egy (alapvetően) szellemi úton a világról való tudását felépíti. Az ember értelmezéséhez legalább ennyire hozzátartozik, hogy miközben a látásban (és más érzékelési formákban) kívült tapasztal, közben önmagát, önnön érzékiségét és ezáltal a testét éli meg. A látás ebben az értelemben Merleau-Pontynál kiazmus, keresztezés, vagyis önmagunk ütköztetése. Ahogy Rothko a vakablakokkal kapcsolatban felismerte: térülése van, visszajut a látóhoz, ahogyan önmagát a látásban érzi. „[A] látványban megjelenő dolgokhoz csak azáltal férkőzhetünk a lehető legközelebb, hogy tekintetünkkel letapogatjuk őket. Nincs értelme arról álmodozni, hogy milyen is lenne ennél pucérabbra vetkőztetni, még közvetlenebbül látni a dolgokat, hiszen nincs látás anélkül, hogy a tekintet körbe ne ölelné, saját húsába ne foglalná a látható tartalmakat” – írja Merleau-Ponty. A színek ennek megfelelően a dolgok differenciálódásában mutatkoznak, a közöttük levő összefüggések – megint Merleau-Ponty kifejezésével élve – pillanatnyi kikristályosodásaként, amit ő a dolgok húsaként azonosít. A látás ebben az értelemben túl van a nyitott ablak fizikai határokat megszüntető distanciáltságán, sokkal inkább a világhoz való viszonyunk, a benne létünk, a tőle való függésünk fizikai tapasztalata.

Ez a ragaszkodás a lét valódiságához, a dolgok fizikai összefüggéséhez visszavezet bennünket a tér tapasztalatához, amelyben állunk. Szlávik Barbara képei nem dekoratív módon tagolják a teret, hanem ahogyan az architektúra alapvető elemei, horizontális és vertikális meghatározottságként struktúrákat ismernek fel benne. A függőlegesen építkező képarchitektúrák, akárcsak Michelangelo vagy bármelyik klasszikus építész oszlopai és pilaszterei blokkokból állnak össze, a záró elemek fejezetként viselkednek, megtartva ezzel az oszlop alapvetően emberi, az emberi testhez hasonló karakterjegyeit (fő, törzs, láb). A vízszintes (Lintel, szemöldökfa, gerenda vagy az oltárépítményben a predella) a látás peremét húzza meg, szakaszokra bontja és bővíthetővé teszi a tértapasztalatot. Az emberi test helyzeteit tekintve ez a két helyzet az állás és a fekvés állapota.

 

 

Keveset mondunk, ha úgy aposztrofáljuk a kiállítást, hogy helyspecifikus, mert az environment lényege éppen az, hogy meghatározza a teret. A paneleknek ez az archaikus építészetre való utalása, a kőtömbökből való építkezéshez, az ősi kultúrákhoz vezet vissza bennünket, az építészet alapjaihoz, ami a biztonságot nyújtó tér kijelölését és körbevételét jelentette. A Monolith cím ezért aztán a tér rendszerszerű strukturálását sejteti, a stabilitás rendezettségét, amit adaptálni tudok az adott környezetnek megfelelően – hogyan Szlávik Barbara monolitjai is átrendezhetőek.

A látás térértelmezés is egyben, a tér látás útján való feltérképezése és letapogatása, de közben nem feledkezhetünk meg arról sem, hogy mindez nem függetleníthető a kiindulópontnak, a magam helyének folyamatos azonosításától, amit egyáltalán nem a perspektivikus szerkesztésnek megfelelően, projekcióval érek el, mintegy koordinátákat képezve, ahogyan a reneszánsz perspektíva vagy ma a GPS tájékozódik, hanem ha a testi adottságomhoz való hasonlítások közepett határozom meg az előttem levő mélység, szélesség és magasság mértékét, akkor közben folyton önmagamhoz térek vissza. Az elején a Rothko-idézetet őrültségnek éreztük, ezen a ponton azonban rá kell jönnünk, hogy nem egészen az. A tértapasztalatom és a számomra adott látvány alapvető testi összefüggéssel bír, ami pillanatról pillanatra önmagam testi meghatározásához vezet. Merleau-Ponty rámutatott, hogy a kép elsősorban nem világmásolat, hiszen az érzékelésből kivonhatatlan a saját testünk tudata. A festmény ebből a megközelítésből válik a test analogonjává, ahogyan Szlávik Barbara képei is a bőr és a test analogonjaként állnak előttünk.

 

 

Resident Art Galéria

  1. június 21-ig