ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator

Iparkodnak
New Function. Művészek, mérnökök, kivitelezők – Válogatás az MNB kortárs gyűjteményéből

Takáts Fábián

A hazai képzőművészeti szcénát ismerők tudják: Budapesten kívül is van élet. Nem árt, ha időnként figyelmünket a vidéki városok kiállításai felé is fordítjuk, és elutazunk, mondjuk, Miskolcra. Itt találjuk a Herman Ottó Múzeum tagintézményeként működő Miskolci Galériát, amely a város vizuális művészeti középpontjaként határozza meg magát.

Borítókép
New Function. Művészek, mérnökök, kivitelezők – Válogatás az MNB kortárs gyűjteményéből ╱ Miskolci Galéria ╱ 2025 ╱ Fotó: Egressy Orsolya

Nem véletlenül, hiszen egyrészt a szó szoros értelmében középponti helyen van (az otthonául szolgáló Rákóczi-ház a belváros szívében áll), másrészt a város legfontosabb tárlatai itt kaptak, kapnak helyet, például a Miskolci Téli Tárlatok vagy a 100 éves a Miskolci Művésztelep című vagy a Valóságképek, Kondor Attila és Szabó Ábel párhuzamos kiállítása. Egyidejűleg négy tárlat látogatható, de közülük talán a legtöbb figyelmet a New Function. Művészek, mérnökök, kivitelezők alkotásai érdemelnek, melyek a Magyar Nemzeti Bank kortárs gyűjteményéből érkeztek.

Művészetpártoló törekvéseivel, a kulturális tradíciók megőrzésével és továbbélésének segítésével a Magyar Nemzeti Bank nagyban támogatja a művészet területét a képzőművészeti értékek és kortárs alkotók bemutatásával. A Hamvai Kinga vezetésével működő MNB Arts and Culture célja, hogy anyagukat széles körben is hozzáférhetővé, megismerhetővé, a szakmai számára pedig feldolgozhatóvá, kutathatóvá tegyék. Ezt szolgálják kiállításaik, mint például az Ybl6 Művészeti Tér falai között jelenleg is megtekinthető Szférák között. Művészet és tudomány című.

Gáspár György: Kontrol  ╱ 2020 ╱ kézzel festett, ragasztott, csiszolt optikai üveg, akrilfesték ╱ 30×60×6 cm ╱ Fotó: MNB Arts and Culture

A miskolci tárlatnak Fülöp Tímea a kurátora. A tematikus válogatás érdekes koncepciót valósít meg: az ipari technológiák és a művészet kapcsolatát járja körül, vagyis a New Function „arra a folyamatra reflektál, melynek során az új és régi ipari eljárások, eszközök, illetve anyagok beépülnek a művészetbe, kiegészítve a klasszikus hagyományokat.” Olyan alkotókat kerestek, akik munkásságukban foglalkoznak az ipari fejlődéssel és technológiával, beépítik, használják azt a művek létrehozásakor. Másrészt az is szempont volt, hogy tükröződjön a város jellege, ahogy az a köztudatban él.

Miskolc hazánk egyik legfontosabb ipari központja volt. A hagyományos nehézipari és élelmiszeripari egységek mellett a modern elektronikai, járműipari és vegyipari cégek is kiemelt szerep játszanak gazdaságának fellendítésében. A New Function az iparvárosi jellegre való rácsatlakozása ily módon logikus volt, már csak utána kellett nézni azoknak a dolgonak, melyek elengedhetetlenek voltak a megvalósításhoz. Hányfajta ipara van Miskolcnak, hogyan fejlődött és alakult a város, miből éltek korábban lakói, és jelen pillanatban melyek azok a sajátságok, amelyek meghatározzák arculatát, karakterét – meséli Fülöp Tímea. Számára hamar nyilvánvalóvá vált, hogy izgalmas lenne bemutatni, hogyan jelennek meg a magyar kortárs képzőművészetben az ipar különböző ágai olyan alkotókon keresztül is, mint Batykó Róbert, Nemes Márton vagy Szabó Menyus.

 

Felsmann István: Tenisz I. ╱ 2021 ╱ LEGO, festékszóró, lézervágás, papírlapra kasírozva ╱ 39×28 cm ╱ Fotó: MNB Arts and Culture

Batykó Róbert: Shredder ╱ 2019 ╱ olaj, vászon ╱ 100×80,5 cm ╱ Fotó: MNB Arts and Culture

Felsmann István: Tenisz I. ╱ 2021 ╱ LEGO, festékszóró, lézervágás, papírlapra kasírozva ╱ 39×28 cm ╱ Fotó: MNB Arts and Culture

Batykó Róbert: Shredder ╱ 2019 ╱ olaj, vászon ╱ 100×80,5 cm ╱ Fotó: MNB Arts and Culture

A kiállítók között számos ismerős névre fogunk bukkanni, mert a témához kapcsolódó emblematikus alkotásokat mindenképpen szerették volna bemutatni. Nemes Mártonról tudjuk, hogy teljes stábbal dolgozik, ahol helyet kap asztalos, karosszérialakatos, nyomdász, fényező. Az Images 03 (2017) és Ghosting Love 01 (2019) innovatív kompozíciói a technológia rohamléptékű fejlődéséről vallanak. Melkovics Tamás organikus formákból komponált, modulokból felépített szobrai az alkotó védjegyévé váltak. A konstruktív-geometrikus hagyományokat követő Horváth Lóczi Judit vagy az organikusan burjánzó formákat festő Vető Orsolya Lia sem fog meglepni minket, munkásságuk jellemző darabjait láthatjuk. Hogy miként kapcsolódnak a témához? A New Function művészei, amint az alcím is mutatja, mérnökök, kivitelezők. Persze nem a foglalkozásuk szerinti értelemben, hiszen mindannyian a képzőművészek. Munkáik ugyanakkor precízen, mérnöki pontossággal kidolgozottak. Mintha egy építész tervezte volna meg, a kivitelező pedig létrehozta volna azokat. Ráadásul a tereket bejárva örömmel tapasztaltam a női alkotóművészek (ha kisebb hányadban is) szereplését. Hiba volna azt gondolni, hogy csak a férfiak érdeklődnek az ipar ágazatai, módszerei, anyagai iránt. Horváth Lóczi Judit, Vető Orsolya Lia, Kusovszky Bea és Kóródi Zsuzsanna praxisában az épp oly dominánsan jelen van, mint férfitársaiknál – Batykó Róbertnél, Bullás Józsefnél, Andreas Fogarasinál, Felsmann Istvánnál, Ficzek Ferencnél, Fridvalszki Márknál, Gáspár Györgynél, Melkovics Tamásnál, Nemes Mártonnál, Szabó Menyhértnél és Anthony Vasqueznél.

New Function. Művészek, mérnökök, kivitelezők – Válogatás az MNB kortárs gyűjteményéből ╱ Miskolci Galéria ╱ 2025 ╱ Fotó: Egressy Orsolya

Ritka pillanat, amikor egy Batykó-, Melkovics- és egy Nemes-mű egy térben látható, ám mégiscsak tematikus csoportos kiállításról van szó. A művek elhelyezésekor figyelembe kellett venni a nagyterem oszlopsorát, hogy ne takarja azokat. A két egységre, térre osztott kiállítás első, Tudomány, ipar, művészet elnevezésű részében, ebben a nagy teremben, Fülöp Tímea elmondása szerint „olyan alkotásokat láthatunk, amelyek megszületése egy adott ipari technológiához vagy épp egy fizikai kísérlethez kapcsolódik.” Tér, látás és illúzió kapcsolatát keresi Bullás József. Nagy méretű olaj-vásznai optikai hatást, a mozgás illúzióját keltik. Gyermekjátékból épít műtárgyat Felsmann István. A Tenisz I. (2021) és Tenisz II. (2021) LEGO kockákból álló reliefjei előhívják gyermeki énünket. Mérnöki rajzokként állnak előttünk Gáspár György Kontroll (2021) és Felvonó (2021) című üvegművei.

 

Nemes Márton: Temporary Images 03 ╱ 2017 ╱ akril, fa, offset nyomat, heveder ╱ 141×102×10 cm ╱ Fotó: MNB Arts and Culture

Nemes Márton: Temporary Images 03 ╱ 2017 ╱ akril, fa, offset nyomat, heveder ╱ 141×102×10 cm ╱ Fotó: MNB Arts and Culture

A Digitalizáció és automatizáció címet viselő második térben haladunk a korral, ide nem annyira az ipari technológia alkalmazásával, mint inkább digitális tervezőeszközökkel készült művek kerültek. Szabó Menyhért Glossy IX. (2018–2021) című festett bronzöntvénye az antik férfi büsztök szépségét sugározza. Az elfolyó, melankolikus fej egy bronzöntödéből került egy autófényező festékpisztolya alá, jól tükrözve, hogy a bonyolult eljárásokat igénylő művek nem csupán a klasszikus értelemben vett művész keze által jönnek létre.

A New Function valamelyest a jövő irányvonalát is mutatja. A hagyományos eljárások háttérbe szorulnak, nem szólva a mesterséges intelligencia megjelenésének hatásairól. De ne legyünk pesszimisták. Ha megváltozott is az alkotási folyamat, a lényeg mégis a technológiákat és anyagokat felhasználó és kiaknázó művészek akarata, kifejezési szándéka.

▬▬▬▬ 
Miskolci Galéria
2025. január 31. – március 16.