Megjelent a januári lapszámunk
Tartalom
HOMMAGE à VELENCE
4╱Tayler Patrick: Az identitás útvesztőiben. Interjú Keresztes Zsófiával és Zsikla Mónikával
8╱Sirbik Attila: Emlék és élmény nélkül kiüresedünk. Beszélgetés Asztalos Zsolttal
11╱Molnár Ráhel Anna: A világ egy fegyház. Kicsiny Balázs életmű-kiállítása
START
14╱Jankó Judit: Nekem itt kell megvetni a lábam. David Kovats – új kortárs magyar galéria Londonban
17╱Fülöp Tímea: Horror Pista–White Cube: 1-1. Máriás István Year of the Rat című kiállításáról
MŰTEREMBEN
21╱Lóska Lajos: A megtisztító művészet. Beszélgetés Lovas Ilonával
A HIVATALOS PORTRÉ
24╱Bicskei Éva: Leleplezés. Czene Márta: Lovász László portréja
27╱Czene Márta: Fogást találni. A Lovász-portré születéséről
OLVASÓ
28╱Sinkó István: A vonallá változó. A képíró – beszélgetések Szalay Lajos festő- és rajzolóművésszel (1942–1992)
29╱Pataki Gábor: Tálalva! Kozák Csaba: Repeta. Válogatott művészeti írások 2016–2020
KÖRKÉP
30╱Ványa Zsófia: Girls don’t cry. Ujj Zsuzsi fotóiról
32╱Don Tamás: Belső játékok. Beszélgetés Molnár Judit Lillával
36╱Kulcsár Géza: A valóság üressége. Egy online pódiumbeszélgetés emléke
38╱Doboviczky Attila: Zománcok egy színes városban. Zománcművészeti kísérletek Bonyhádon
EXTRA HUNGARIAM
41╱Sípos László: Műalkotások orgiája. Studio Berlin: kiállítás a Berghainban
44╱Török Judit: Az olasz szúfista. Beszélgetés Maïmouna Guerresivel
4╱
„Az installáció főként általam megformált testekből áll. Ezt ipari, hűvös elemek egészítik ki, melyeket lényegében nem alakítok át, meghagyom eredeti tulajdonságaikat, és úgy olvasztom be őket a szobrokba. Ezek ugyanolyan fontos motívumokként jelennek meg, mint az általam létrehozott részletek. A fémlánc kulcsmotívumként húzódik végig a pavilon terében. Mint egy sínpálya vagy önmagába visszaforduló út vezeti majd a látogatót egyik „szigettől” a másikig. Erre az ösvényre fűződnek csomópontokként az egyébként különálló, alagútszerű szobrok.”
(Az identitás útvesztőiben – Tayler Patrick beszélgetése Keresztes Zsófiával és Zsikla Mónikával)
8╱
„Az emlékezés valójában jelenkori állapotunk a múlt fényében. A megtörtént események inspirációk arra, hogy egy olyan önálló verziót írjunk belőlük, mely csak részben illeszkedik az eredeti történethez. Az emlékek egyrészt magunkról szólnak, másrészt a megtörtént eseményekről. Hogy mit választunk közülük, hogy emlékeket gyártsunk belőlük, hogyan írjuk meg és időről-időre hogyan szerkesszük át azokat, az mindig a jelenkori állapotunkról, aktuális világunkról szól. Egyebekben az emlékezés összefüggésben áll a jövőképünkkel is. A jövőt mindig a múlt tapasztalataiból írjuk a jelenkori állapotunk szerint. Szóval, a jövőképünk sem választható el az emlékezetünktől.”
(Emlék és élmény nélkül kiüresedünk – Sirbik Attila beszélgetése Asztalos Zsolttal)
11╱
„Az egymást átfedő referenciákkal és utalásokkal már önmagukban is végtelenül terhelt művek így egymás mellett már-már befogadhatatlanul sűrű szövést adnak – azaz adnának, ha látnám őket. Ugyan Kicsiny nem pusztán előtanulmányként, de önálló műként kezelt festményei is megjelennek a térben, de felvételről a befogadásuk szinte esélytelennek tűnik. A figurákba, a múzeumi térbe és végül az ódivatú videóba zárt kiállítás ebben a formában annyira irreális, az egyébként is túlsúlyos installációk olyan nagy nyomatékot kapnak, hogy az egész szituáció – a szobrok tragikomikus tehetetlenségéhez hasonlóan – azonnal nevetségessé válik.”
(Molnár Ráhel Anna: A vilg egy fegyház. Kicsiny Balázs életmű-kiállítása)
17╱
„Máriás István, aki kissé mindig is kilógott a „budapesti horrorszcénából” vértelensége miatt, a látványosságszámba menő horroresztétikát maga mögött hagyva jelentkezik új munkákkal olyan képi hálózatrendszert teremtve meg, amely összeolvasztja a Horror Pista-brand utcai művészetekből merítő kafkai abszurditását és a Claude Beylie által kilencedik művészetnek nevezett képregénykultúrát a finom, lebegő hatást keltő magaskultúrával.”
(Fülöp Tímea: Horror Pista – White Cube: 1-1. Horror Pista Year of the Rat című kiállításáról)
21╱
„Három évig éltünk New Yorkban a férjemmel és két gyerekemmel. A rendszerváltáskor hazajöttünk, de közben már volt egy élő meghívásom a New York-i Art in General galériába. Úgy gondoltam, hogy csakis olyan alkotást fogok ott bemutatni, ami az itthoni állapotunkról szól, a rendszerváltás óriási pozitív és negatív indulatairól. A megbékélés lehetőségének felmutatásaként szerettem volna egy hatalmas „nyitott sámándobot” készíteni. Mezei Ottó művészettörténész felesége, a szomszédunk, tudott a tervről és összehozott egy állatorvossal, hogy megbeszéljük, miből lehetne ezt a dobot kivitelezni. Így jutottunk el a marhabélhez.”
(A megtisztító művészet – Lóska Lajos beszélgetése Lovas Ilonával)
32╱
„Ahogy a legújabb szociológiai kutatások is rávilágítanak, társadalmunk osztályszerkezetében egyre növekvő távolság figyelhető meg az alul és a felül lévők között, ráadásul a közgondolkodásban középosztálynak tekintett legszélesebb réteg is a skála alsó egyharmadában található. Érezhető tehát, hogy az egzisztenciális balanszírozás kényszere különböző mértékben ugyan, de mindennapi tapasztalatnak számít egy kifejezetten tág csoport számára, amelynek én is a tagja vagyok.”
(Belső játékok – Don Tamás beszélgetése Molnár Judit Lillával)