Liberté × Amour
An Interview With Aurola Győrfy and Márk Rékai
Oli Horváth
We didn’t create an auditorium in a traditional sense, and this allowed the space to turn into an open, fluid ritual, where anyone could enter or leave at any time. This approach allows participation to be based on active consensus – not coercion, but choice. The viewer’s freedom to decide from which position to watch or “do” cannot be controlled by the curator or the performer.
Liberté × Amour
Interjú Győrfy Aurolával és Rékai Márkkal
Horváth Oli
Ez nem volt egy klasszikus safe space. A szó hagyományos értelmében biztonságot akartunk, de nem kizárólagosságot. Az volt a cél, hogy olyan emberek jöjjenek (elméletben), akik értik ezt a kontextust, de végig nyitott maradt bárki számára, annak az igénye nélkül, hogy mi fogyaszthatóvá tegyük az élményt. De volt ebben veszélyfaktor.
Világító, jeleket hordozó
Szemafor fesztivál és kiállítás
Tatai Erzsébet
Egyikük képzeleti világot jelenít meg képekben, szobrokban, másikuk a szokásos reprezentációs stratégiákat felborítva konstruál teret az elmélkedésre, Szabó és Szíj pedig mint koraújkori természettudósok vizsgálódnak, erednek a megfoghatatlan nyomába.
Elfelejtett nyelv
Tölg-Molnár Zoltán kiállítása
Tatai Erzsébet
Maga a szókapcsolat valamiféle misztikus, egyben nosztalgikus vágyakozást implikál egy ismeretlen, de valaha megvolt tudás iránt. S ha vannak szilánkok, nyomravezető jelek, ez még csábítóbb lehet. Márpedig Tölg-Molnár Elfelejtett nyelv című munkáin írásjelek, szófoszlányok tűnnek fel. Ezek néhány kivételtől eltekintve a létige ragozott alakjai, ezúttal németül, nem latinul. Akárhogy is, a létige használata ugyancsak Tölg-Molnár egyszerűsítési igyekezetből fakad, a darabjaikra hullott betűk és szavak pedig az elmúlás folyamatában megállított pillanatok maradványai, jelei, nyomai.
Nightmare Pop
Horror Pista, Pinczés József, Soltis Miklós és Szöllősi Géza
Fülöp Tímea
. Néha gyermeki naivitásból fakadnak, mint Szöllősi Géza Bionicles-sorozata, ahol bogarak páncéljából építette meg magának a megfizethetetlennek tűnő játékok taxidermiás DIY-verzióját, néha konceptuálisak, mint a háborús olajkút-dögkút karikatúra. Néha csak sejtjük, hogy a cirkuszban az orosz medve táncol.
Törékeny monumentumok
Bálványos Levente reliefjeiről
Tillmann Ármin
A javítási láz korunk társadalmi patológiája. Egy olyan internalizált norma, amely még több monitorozásért, kontrollért és korrekcióért kiált. Lényege annak az el nem fogadásában, el nem ismerésében rejlik, akik vagyunk, amit csinálunk vagy amit mások csinálnak.
A képnek van címe
Csoportos kiállítás a Magyar Képzőművészeti Egyetem festő szakos hallgatóinak munkáiból
Ötvös Zoltán
A kérdést a maga egyszerűségében szoktuk feltenni: Mi a kép címe? Ennek az egyszerű kérdésnek tisztázása a célom, illetve azt próbálom bizonyítani, hogy a kérdés merőben értelmes és fontos. Mert a kép azon túl, hogy ábrázol valamit („mi van a képen?”), és ez az ábrázolás nagyon sokféle lehet, és ez nem írható le pusztán az „absztrakt” és „figurális” ellentétpár mentén, és nem írható le csupán a „leíró” és „elbeszélő” felosztásban, és az akadémiai „valósághű”, „nem valósághű” osztályozással sem. E kiállítás éppen azt szemlélteti, hogy ennél jóval tágasabb a mai festészet spektruma.
Pixel-fény Architektúrák
Randevú a társeszközhibriddel
Képes Gábor
A jó komputerművész a generatív megoldásokban is lehetőséget lát. A számítógép továbbra is eszköz, egy felturbózott festőecset a számára, de valójában a mesterséges intelligencia már inkább hibrid társeszköz vagy társszerű eszköz, amellyel érdemes megbarátkozni.
W. Blake Tatabányára utazott!
Ebben az évben William Blake szellemiségének vizuális formába öntése volt a meghirdetett pályázat témája.
Cs. Tóth János
Törékeny alakok lebegnek párás, pasztelles háttérben, közben az ördögi figurák sunyi módon betüremkednek a térbe. Máskor a félelmetes égbolt és a paradicsomi gyönyörűség keveredik egymással, ami kozmikus sugallatú vízió. Mintha megállna az idő, és a néző hangulatától függene milyen azonosíthatatlan tájon jár a fantáziája. Gondolkodhatunk mi racionálisan, de a fatalitás lépten-nyomon a sarkunkban van.
Egy csepp aranykor Miszlán
Szubjektív beszámoló a Miszla Art művésztelepről
Uszkay Tekla
Elindul a hét. Ilyenkor adja a helyzet, hogy új szerepben kapjanak helyet a régiek, néhány nap után lassan kirajzolódnak a karakterek, egymáshoz idomulnak, kialakul, ki hol dolgozik, hová ül, mit hallgat, milyen témákban forog. Lassanként a kötetlenebb programok és főleg a bemutatkozó prezik után elindulnak a szakmai kérdések, problémafelvetések, feloldódik a távolság. A művésztelep lelke a közösség.
Várfoglalás
Szirtes János műveinek útja magángyűjteményekbe
Ébli Gábor
A Budavári Önkormányzat fenntartásában működő Tér-Kép Galéria 2025. nyári kiállítása Szirtes korai, az ideköltözés előtt született műveit mutatja be, és azt vizsgálja, milyen motivációk alapján választották ezeket a műgyűjtők. A tárlat időben első műve a Göbzi (1985), amely a korszak két további fontos alkotásával (Özvegy és Álom-kép I.) együtt Szalóky Károly privát kollekciójában található. A gyűjtemény a művész későbbi korszakainak is számos alkotását felöleli, és 2011-ben gazdagon illusztrált album formájában látott napvilágot.
Kipörög
Borhy Balázs kiállítása
Ötvös Zoltán
Ezek a festői türelmetlenség nyomai, ugyanis Borhy „polikrízisben” dolgozik, egyszerre több egymással összefüggő „válságot” kezel, amelyeknek azonban nincsenek egyértelmű megoldásai. A képi krízisek megoldhatóságára-megoldhatatlanságára válaszul halmozódni kezdenek a képi jelek, élénkülnek és zsúfolódnak a színek (ami tipikus expresszív vonás), a kép határai pedig dinamikusan feszülnek.











